Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marquezan, Lorena Ines Peterini
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497
Resumo: This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings.
id UFSM_30ade6fcb36b81ad876719194aafe5b5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/3497
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significaçõesTrajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meaningsAutobiografiaTrajetórias docentesProcessos formativosComplexidadeCompreensão cênicaAutobiographyTeaching memoryTeachers trajectoriesFormative processesComplexityExperience inter/transdisciplinaryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings.Esta tese integra a Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional de Professores , no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Ancora-se nas conexões entre trajetórias pessoais/profissionais e processos formativos na/da docência, a partir de memórias e [res] significações. A tese postula que a complexidade na/da docência, encontra-se imbricada nas trajetórias e processos formativos do/a professor/a, potencialmente inter/transdisciplinares, em diferentes níveis de ensino (Educação Básica e Educação Superior), onde ensina/aprende, ao longo da vida. As memórias e [res] significações docentes permitem que esses movimentos complexos possam ser apreendidos em processos genuinamente autobiográficos. Essas dimensões conceituais vão sendo elucidadas e ampliadas na pesquisa (auto) biográfica por meio de narrativas e outras fontes de informação e iconografia. O modelo interpretativo, compreensão cênica em complexidade é proposto a partir de Marinas (2007), Abrahão (2014) e Morin (2012 a, 2012 b). A autobiografia da personagem, Educadora Ane Carine Meurer, contém fatos e argumentos que sustentam a tese postulada. Concluímos que a personagem da narrativa (auto) biográfica vivencia a complexidade das trajetórias e processos formativos na/da docência, demarcados pela vivência inter/transdisciplinar, o que foi sendo confirmada na compreensão cênica complexa dos contextos das suas memórias e [res] significações.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoAntunes, Helenise Sangoihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7Veiga, Adriana Moreira da Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3Abrahão, Maria Helena Menna Barretohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5Souza, Elizeu Clementino dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6Fernandes, Cleoni Maria Barbozahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0Marquezan, Lorena Ines Peterini2016-04-282016-04-282015-08-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfMARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-01-19T11:07:50Zoai:repositorio.ufsm.br:1/3497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-01-19T11:07:50Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
Trajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meanings
title Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
spellingShingle Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
Marquezan, Lorena Ines Peterini
Autobiografia
Trajetórias docentes
Processos formativos
Complexidade
Compreensão cênica
Autobiography
Teaching memory
Teachers trajectories
Formative processes
Complexity
Experience inter/transdisciplinary
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
title_full Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
title_fullStr Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
title_full_unstemmed Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
title_sort Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
author Marquezan, Lorena Ines Peterini
author_facet Marquezan, Lorena Ines Peterini
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Antunes, Helenise Sangoi
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7
Veiga, Adriana Moreira da Rocha
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3
Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5
Souza, Elizeu Clementino de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6
Fernandes, Cleoni Maria Barboza
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0
dc.contributor.author.fl_str_mv Marquezan, Lorena Ines Peterini
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia
Trajetórias docentes
Processos formativos
Complexidade
Compreensão cênica
Autobiography
Teaching memory
Teachers trajectories
Formative processes
Complexity
Experience inter/transdisciplinary
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Autobiografia
Trajetórias docentes
Processos formativos
Complexidade
Compreensão cênica
Autobiography
Teaching memory
Teachers trajectories
Formative processes
Complexity
Experience inter/transdisciplinary
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-12
2016-04-28
2016-04-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497
identifier_str_mv MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922076638314496