Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
Resumo: | This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings. |
id |
UFSM_30ade6fcb36b81ad876719194aafe5b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/3497 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-04-282016-04-282015-08-12MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings.Esta tese integra a Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional de Professores , no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Ancora-se nas conexões entre trajetórias pessoais/profissionais e processos formativos na/da docência, a partir de memórias e [res] significações. A tese postula que a complexidade na/da docência, encontra-se imbricada nas trajetórias e processos formativos do/a professor/a, potencialmente inter/transdisciplinares, em diferentes níveis de ensino (Educação Básica e Educação Superior), onde ensina/aprende, ao longo da vida. As memórias e [res] significações docentes permitem que esses movimentos complexos possam ser apreendidos em processos genuinamente autobiográficos. Essas dimensões conceituais vão sendo elucidadas e ampliadas na pesquisa (auto) biográfica por meio de narrativas e outras fontes de informação e iconografia. O modelo interpretativo, compreensão cênica em complexidade é proposto a partir de Marinas (2007), Abrahão (2014) e Morin (2012 a, 2012 b). A autobiografia da personagem, Educadora Ane Carine Meurer, contém fatos e argumentos que sustentam a tese postulada. Concluímos que a personagem da narrativa (auto) biográfica vivencia a complexidade das trajetórias e processos formativos na/da docência, demarcados pela vivência inter/transdisciplinar, o que foi sendo confirmada na compreensão cênica complexa dos contextos das suas memórias e [res] significações.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoAutobiografiaTrajetórias docentesProcessos formativosComplexidadeCompreensão cênicaAutobiographyTeaching memoryTeachers trajectoriesFormative processesComplexityExperience inter/transdisciplinaryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTrajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significaçõesTrajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meaningsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisAntunes, Helenise Sangoihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7Veiga, Adriana Moreira da Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3Abrahão, Maria Helena Menna Barretohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5Souza, Elizeu Clementino dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6Fernandes, Cleoni Maria Barbozahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0http://lattes.cnpq.br/7744372138473817Marquezan, Lorena Ines Peterini700800000006400300300300300300300b825b34e-d5c5-45ba-826c-f9c81f93dc5e51863b4b-4448-43f7-8555-01e8182612306530f199-1377-4b98-bfb0-8aede4fd1a568fe96863-a237-4d16-8a15-e2bba0176d1324058f82-7b01-4716-93a2-77d3a7545ca3fb66e23b-1545-48fa-b799-1460d3224923info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALMARQUEZAN, LORENA INES PETERINI.pdfapplication/pdf4462818http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/1/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdfbf3a5de4ce49b9383fba8bb85518af3eMD51TEXTMARQUEZAN, LORENA INES PETERINI.pdf.txtMARQUEZAN, LORENA INES PETERINI.pdf.txtExtracted texttext/plain739448http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/2/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdf.txt9439549b364e4a41bb04ebbf3e9a2fa6MD52THUMBNAILMARQUEZAN, LORENA INES PETERINI.pdf.jpgMARQUEZAN, LORENA INES PETERINI.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4756http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/3/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdf.jpgd7341a6fd26ba1f98a84c310e1abfc6dMD531/34972021-01-19 08:07:50.463oai:repositorio.ufsm.br:1/3497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-01-19T11:07:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Trajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meanings |
title |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
spellingShingle |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações Marquezan, Lorena Ines Peterini Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_full |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_fullStr |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_full_unstemmed |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_sort |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
author |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
author_facet |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Antunes, Helenise Sangoi |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Veiga, Adriana Moreira da Rocha |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Abrahão, Maria Helena Menna Barreto |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Souza, Elizeu Clementino de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Fernandes, Cleoni Maria Barboza |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7744372138473817 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
contributor_str_mv |
Antunes, Helenise Sangoi Veiga, Adriana Moreira da Rocha Abrahão, Maria Helena Menna Barreto Souza, Elizeu Clementino de Fernandes, Cleoni Maria Barboza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica |
topic |
Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
identifier_str_mv |
MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 300 300 300 300 300 300 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b825b34e-d5c5-45ba-826c-f9c81f93dc5e 51863b4b-4448-43f7-8555-01e818261230 6530f199-1377-4b98-bfb0-8aede4fd1a56 8fe96863-a237-4d16-8a15-e2bba0176d13 24058f82-7b01-4716-93a2-77d3a7545ca3 fb66e23b-1545-48fa-b799-1460d3224923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/1/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/2/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/3497/3/MARQUEZAN%2c%20LORENA%20INES%20PETERINI.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bf3a5de4ce49b9383fba8bb85518af3e 9439549b364e4a41bb04ebbf3e9a2fa6 d7341a6fd26ba1f98a84c310e1abfc6d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1801485208699011072 |