Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
Resumo: | This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings. |
id |
UFSM_30ade6fcb36b81ad876719194aafe5b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/3497 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significaçõesTrajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meaningsAutobiografiaTrajetórias docentesProcessos formativosComplexidadeCompreensão cênicaAutobiographyTeaching memoryTeachers trajectoriesFormative processesComplexityExperience inter/transdisciplinaryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings.Esta tese integra a Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional de Professores , no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Ancora-se nas conexões entre trajetórias pessoais/profissionais e processos formativos na/da docência, a partir de memórias e [res] significações. A tese postula que a complexidade na/da docência, encontra-se imbricada nas trajetórias e processos formativos do/a professor/a, potencialmente inter/transdisciplinares, em diferentes níveis de ensino (Educação Básica e Educação Superior), onde ensina/aprende, ao longo da vida. As memórias e [res] significações docentes permitem que esses movimentos complexos possam ser apreendidos em processos genuinamente autobiográficos. Essas dimensões conceituais vão sendo elucidadas e ampliadas na pesquisa (auto) biográfica por meio de narrativas e outras fontes de informação e iconografia. O modelo interpretativo, compreensão cênica em complexidade é proposto a partir de Marinas (2007), Abrahão (2014) e Morin (2012 a, 2012 b). A autobiografia da personagem, Educadora Ane Carine Meurer, contém fatos e argumentos que sustentam a tese postulada. Concluímos que a personagem da narrativa (auto) biográfica vivencia a complexidade das trajetórias e processos formativos na/da docência, demarcados pela vivência inter/transdisciplinar, o que foi sendo confirmada na compreensão cênica complexa dos contextos das suas memórias e [res] significações.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoAntunes, Helenise Sangoihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7Veiga, Adriana Moreira da Rochahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3Abrahão, Maria Helena Menna Barretohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5Souza, Elizeu Clementino dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6Fernandes, Cleoni Maria Barbozahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0Marquezan, Lorena Ines Peterini2016-04-282016-04-282015-08-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfMARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-01-19T11:07:50Zoai:repositorio.ufsm.br:1/3497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-01-19T11:07:50Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações Trajectories and formative processes in/of teaching: memories and [re] meanings |
title |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
spellingShingle |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações Marquezan, Lorena Ines Peterini Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_full |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_fullStr |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_full_unstemmed |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
title_sort |
Trajetorias e processos formativos na/da docência: memórias e [res] significações |
author |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
author_facet |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Antunes, Helenise Sangoi http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799529D7 Veiga, Adriana Moreira da Rocha http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701517Y3 Abrahão, Maria Helena Menna Barreto http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786996H5 Souza, Elizeu Clementino de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728816Z6 Fernandes, Cleoni Maria Barboza http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708959D0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marquezan, Lorena Ines Peterini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Autobiografia Trajetórias docentes Processos formativos Complexidade Compreensão cênica Autobiography Teaching memory Teachers trajectories Formative processes Complexity Experience inter/transdisciplinary CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This article is anchored in the connections between personal/professional development and formative processes in/of teaching, from memories and [re]meanings. The theory postulates that the complexity in/of teaching is intertwined in the paths and formative processes of teacher, potentially inter/transdisciplinary, at different levels of education (Basic Education and Higher Education), where he/she teaches/learns, throughout life. The memories and [re]meanings of teachers allow these complex movements can be perceived in genuinely autobiographical processes. These conceptual dimensions are being elucidated and expanded in (auto) biographical research through narratives and other sources of information and iconography. The interpretative model, scenic understanding in complexity is proposed from Marinas (2007), Abrahão (2014) and Morin (2012 a, 2012 b). The autobiography of the persona, Educator Ane Carine Meurer, contains facts and arguments supporting the postulated thesis. We concluded that the persona of the (auto) biographical narrative experiences the complexity of trajectories and training processes in/of teaching, marked by the experience inter/transdisciplinary, that was being confirmed in the complex scenic understanding of the contexts of her memories and [res] meanings. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-12 2016-04-28 2016-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
identifier_str_mv |
MARQUEZAN, Lorena Ines Peterini. TRAJECTORIES AND FORMATIVE PROCESSES IN/OF TEACHING: MEMORIES AND [RE] MEANINGS. 2015. 323 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922076638314496 |