A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Denise da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650
Resumo: This research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life.
id UFSM_37edc32eda4c736585484cc36d49f02c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6650
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânicaThe chemistry of teas: a theme for the teaching of organic chemistryEnsino de química orgânicaUnidade de aprendizagemTemáticaChásOrganic chemistry teachingThematicUnit of apprenticeshipTeasCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThis research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life.Este trabalho de pesquisa apresenta um estudo a respeito da (re) construção do conhecimento de química orgânica por estudantes da 3ª etapa da Educação de Jovens e Adultos (EJA) de uma Escola da Rede Pública de ensino. Na busca por uma aprendizagem significativa, utilizou-se a temática A química dos Chás associada a metodologia de ensino Unidade de Aprendizagem(UA), por ter base estrutural no conhecimento prévio e no cotidiano dos estudantes. No desenvolvimento das atividades foi oportunizado aos estudantes um ambiente propicio para a interação e socialização de seus conhecimentos, através de diferentes atividades. Os dados foram coletados através de um questionário inicial, que objetivava conhecer as concepções prévias; os questionários diagnósticos, que permitiram avaliar a aprendizagem dos conceitos de Química Orgânica trabalhados de forma teórica e prática através da temática proposta; o diário de aula, que permitiu constatar os processos de evolução do conhecimento nas diferentes atividades propostas e o questionário final, o qual permitiu avaliar a proposta desenvolvida. Os dados foram analisados de maneira interpretativa, em uma abordagem predominantemente qualitativa. Com base nestes dados, foi possível identificar a evolução e amadurecimento dos conhecimentos dos estudantes com relação a química orgânica e principalmente a relação destes conceitos com cotidiano.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5Adaime, Martha Bohrerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5Pino, José Claudio Delhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780756D0Silva, Denise da2011-11-222011-11-222011-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-03-08T12:31:40Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6650Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-03-08T12:31:40Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
The chemistry of teas: a theme for the teaching of organic chemistry
title A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
spellingShingle A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
Silva, Denise da
Ensino de química orgânica
Unidade de aprendizagem
Temática
Chás
Organic chemistry teaching
Thematic
Unit of apprenticeship
Teas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
title_short A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
title_full A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
title_fullStr A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
title_full_unstemmed A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
title_sort A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
author Silva, Denise da
author_facet Silva, Denise da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Braibante, Mara Elisa Fortes
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5
Adaime, Martha Bohrer
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5
Pino, José Claudio Del
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780756D0
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Denise da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química orgânica
Unidade de aprendizagem
Temática
Chás
Organic chemistry teaching
Thematic
Unit of apprenticeship
Teas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
topic Ensino de química orgânica
Unidade de aprendizagem
Temática
Chás
Organic chemistry teaching
Thematic
Unit of apprenticeship
Teas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description This research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-22
2011-11-22
2011-07-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650
identifier_str_mv SILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922074749829120