A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000fqtg |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650 |
Resumo: | This research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life. |
id |
UFSM_37edc32eda4c736585484cc36d49f02c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6650 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânicaThe chemistry of teas: a theme for the teaching of organic chemistryEnsino de química orgânicaUnidade de aprendizagemTemáticaChásOrganic chemistry teachingThematicUnit of apprenticeshipTeasCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThis research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life.Este trabalho de pesquisa apresenta um estudo a respeito da (re) construção do conhecimento de química orgânica por estudantes da 3ª etapa da Educação de Jovens e Adultos (EJA) de uma Escola da Rede Pública de ensino. Na busca por uma aprendizagem significativa, utilizou-se a temática A química dos Chás associada a metodologia de ensino Unidade de Aprendizagem(UA), por ter base estrutural no conhecimento prévio e no cotidiano dos estudantes. No desenvolvimento das atividades foi oportunizado aos estudantes um ambiente propicio para a interação e socialização de seus conhecimentos, através de diferentes atividades. Os dados foram coletados através de um questionário inicial, que objetivava conhecer as concepções prévias; os questionários diagnósticos, que permitiram avaliar a aprendizagem dos conceitos de Química Orgânica trabalhados de forma teórica e prática através da temática proposta; o diário de aula, que permitiu constatar os processos de evolução do conhecimento nas diferentes atividades propostas e o questionário final, o qual permitiu avaliar a proposta desenvolvida. Os dados foram analisados de maneira interpretativa, em uma abordagem predominantemente qualitativa. Com base nestes dados, foi possível identificar a evolução e amadurecimento dos conhecimentos dos estudantes com relação a química orgânica e principalmente a relação destes conceitos com cotidiano.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5Adaime, Martha Bohrerhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5Pino, José Claudio Delhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780756D0Silva, Denise da2011-11-222011-11-222011-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650ark:/26339/001300000fqtgporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-03-08T12:31:40Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6650Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-03-08T12:31:40Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica The chemistry of teas: a theme for the teaching of organic chemistry |
title |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
spellingShingle |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica Silva, Denise da Ensino de química orgânica Unidade de aprendizagem Temática Chás Organic chemistry teaching Thematic Unit of apprenticeship Teas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
title_full |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
title_fullStr |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
title_full_unstemmed |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
title_sort |
A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica |
author |
Silva, Denise da |
author_facet |
Silva, Denise da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788627U5 Adaime, Martha Bohrer http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787114A5 Pino, José Claudio Del http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780756D0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Denise da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de química orgânica Unidade de aprendizagem Temática Chás Organic chemistry teaching Thematic Unit of apprenticeship Teas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
topic |
Ensino de química orgânica Unidade de aprendizagem Temática Chás Organic chemistry teaching Thematic Unit of apprenticeship Teas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
This research presents a study concerning the (re) construction of the knowledge of organic chemistry by students in the 3rd stage of Education for Young and Adults (EJA) from a public school. In the search for a meaningful learning it was used the theme The chemistry of teas associated to the teaching methodology Learning Unit (UA), for having structural basis in the previous knowledge and the daily life of the students. In the development of the activities, it was offered to the students an environment favorable for the interaction and socialization of their knowledge through different activities. The data were collected through a questionnaire which aimed to know their previous conceptions; the diagnostic questionnaires which allowed to evaluate the apprenticeship of the concepts of Organic Chemistry seen in theoretical and practical forms by the theme proposed; the class casebook which allowed to testify the process of evolution of the knowledge in the different activities proposed and the final questionnaire which allowed to evaluate the proposal developed. The data were analyzed in an interpretative manner, in a predominantly qualitative approach. Based on these data, it was possible to identify the development and maturation of the knowledge of the students about organic chemistry and especially about these concepts with everyday life. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-22 2011-11-22 2011-07-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000fqtg |
identifier_str_mv |
SILVA, Denise da. THE CHEMISTRY OF TEAS: A THEME FOR THE TEACHING OF ORGANIC CHEMISTRY. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. ark:/26339/001300000fqtg |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172334836776960 |