CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Gilseone Rosa de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000sv4x
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520
Resumo: Augmented Reality (AR) is characterized by the addition of virtual elements to real-world images, creating a visual perception of interaction between virtual elements and real objects into a visual scene. Augmented Reality applications are developed to present interactive forms of visualization. Research using AR covers the most diverse areas, such as medicine, education, design, industrial maintenance, entertainment, architecture, among others. In order to further popularize applications that use this technological concept, increasingly accessible tools are needed in order to help developers build interactive experiences, using common technology resources such as smartphones or webcams. This dissertation presents the development of a tool for developing Augmented Reality applications for the Unity Game Engine, using as a reference target, the Colored and Recursive Fiducial Marker (CRFM). In the course of this work, the tools functionalities are described, encompassing processes such as Markers Generation, Color Matching, and also markers detections and projection of three-dimensional elements. In addition, it is presented the tools performance in relation to the CRFM markers detection, and how the use of the Color Matching process can aid detection when different types of lighting are applied.
id UFSM_3a2e6a259b7f3557ff2b8312996d44ce
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/14520
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentadaCRFM LIB: a tool for augmented reality applicationsRealidade aumentadaMarcadores fiduciaisUnity Game EngineVisão computacionalProcessamento de imagensAugmented realityFiducial markersUnity Game EngineComputer visionImage processingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOAugmented Reality (AR) is characterized by the addition of virtual elements to real-world images, creating a visual perception of interaction between virtual elements and real objects into a visual scene. Augmented Reality applications are developed to present interactive forms of visualization. Research using AR covers the most diverse areas, such as medicine, education, design, industrial maintenance, entertainment, architecture, among others. In order to further popularize applications that use this technological concept, increasingly accessible tools are needed in order to help developers build interactive experiences, using common technology resources such as smartphones or webcams. This dissertation presents the development of a tool for developing Augmented Reality applications for the Unity Game Engine, using as a reference target, the Colored and Recursive Fiducial Marker (CRFM). In the course of this work, the tools functionalities are described, encompassing processes such as Markers Generation, Color Matching, and also markers detections and projection of three-dimensional elements. In addition, it is presented the tools performance in relation to the CRFM markers detection, and how the use of the Color Matching process can aid detection when different types of lighting are applied.Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqA Realidade Aumentada (RA) caracteriza-se pela adição de elementos virtuais a imagens do mundo real, criando uma percepção visual de interação entre elementos virtuais e objetos reais em uma cena visual. Aplicações de Realidade Aumentada, são desenvolvidas visando apresentar formas interativas de visualização. Pesquisas usando RA, vem abrangendo as mais diversas áreas, como medicina, ensino, design, manutenção industrial, entretenimento, arquitetura, entre outras. Para a popularização ainda maior de aplicações que utilizam deste conceito tecnológico, são necessárias ferramentas cada vez mais acessíveis que auxiliem desenvolvedores a construírem experiências interativas, usando recursos tecnológicos comuns, como smartphones ou webcams. Em particular, esta dissertação apresenta o desenvolvimento de uma ferramenta para desenvolvimento de aplicações de Realidade Aumentada para Unity Game Engine, usando como alvo de referência o Marcador Fiducial Colorido e Recursivo (CRFM). No decorrer do trabalho são descritas as funcionalidades da ferramenta, englobando processos como Geração de Marcadores, Correspondência de Cores e ainda detecção de marcadores com projeção de elementos tridimensionais. Além disso é mostrado o desempenho da ferramenta na detecção dos marcadores CRFM e como a utilização do processo de Correspondência de Cor pode auxiliar na detecção quando diferentes tipos de iluminação são aplicados.Universidade Federal de Santa MariaBrasilCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoCentro de TecnologiaSantos, Osmar Marchi doshttp://lattes.cnpq.br/3867718775277531Legg, Andrei Piccininihttp://lattes.cnpq.br/9873333807426188Freitas, Edison Pignaton dehttp://lattes.cnpq.br/2154028088891512Moraes, Gilseone Rosa de2018-10-10T19:35:38Z2018-10-10T19:35:38Z2018-02-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520ark:/26339/001300000sv4xporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-10-10T19:35:38Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14520Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-10-10T19:35:38Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
CRFM LIB: a tool for augmented reality applications
title CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
spellingShingle CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
Moraes, Gilseone Rosa de
Realidade aumentada
Marcadores fiduciais
Unity Game Engine
Visão computacional
Processamento de imagens
Augmented reality
Fiducial markers
Unity Game Engine
Computer vision
Image processing
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
title_full CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
title_fullStr CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
title_full_unstemmed CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
title_sort CRFM LIB: uma ferramenta para aplicações com realidade aumentada
author Moraes, Gilseone Rosa de
author_facet Moraes, Gilseone Rosa de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Osmar Marchi dos
http://lattes.cnpq.br/3867718775277531
Legg, Andrei Piccinini
http://lattes.cnpq.br/9873333807426188
Freitas, Edison Pignaton de
http://lattes.cnpq.br/2154028088891512
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Gilseone Rosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Realidade aumentada
Marcadores fiduciais
Unity Game Engine
Visão computacional
Processamento de imagens
Augmented reality
Fiducial markers
Unity Game Engine
Computer vision
Image processing
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Realidade aumentada
Marcadores fiduciais
Unity Game Engine
Visão computacional
Processamento de imagens
Augmented reality
Fiducial markers
Unity Game Engine
Computer vision
Image processing
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description Augmented Reality (AR) is characterized by the addition of virtual elements to real-world images, creating a visual perception of interaction between virtual elements and real objects into a visual scene. Augmented Reality applications are developed to present interactive forms of visualization. Research using AR covers the most diverse areas, such as medicine, education, design, industrial maintenance, entertainment, architecture, among others. In order to further popularize applications that use this technological concept, increasingly accessible tools are needed in order to help developers build interactive experiences, using common technology resources such as smartphones or webcams. This dissertation presents the development of a tool for developing Augmented Reality applications for the Unity Game Engine, using as a reference target, the Colored and Recursive Fiducial Marker (CRFM). In the course of this work, the tools functionalities are described, encompassing processes such as Markers Generation, Color Matching, and also markers detections and projection of three-dimensional elements. In addition, it is presented the tools performance in relation to the CRFM markers detection, and how the use of the Color Matching process can aid detection when different types of lighting are applied.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-10T19:35:38Z
2018-10-10T19:35:38Z
2018-02-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000sv4x
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14520
identifier_str_mv ark:/26339/001300000sv4x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172392330199040