Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000zq3q |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560 |
Resumo: | This work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism. |
id |
UFSM_3bdd9e2fb007f89448812477ce768566 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/24560 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográficoSUMMARY PEDAGOGICAL PRACTICES FOR STUDENTS WITH AUTISM: A BIBLIOGRAPHICAL STUDYInclusãoAutismoPráticas pedagógicasEducação especialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThis work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism.Este trabalho busca analisar as produções relativas às práticas pedagógicas desenvolvidas com alunos com autismo, bem como descrever os sentidos dos discursos subjacentes nas produções de artigos científicos. Para isso foi realizada uma pesquisa bibliográfica, de cunho qualitativo no banco de dados do site da Revista Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria/RS nos anos de 2008 a 2018. A pesquisa aponta um olhar reflexivo acerca da realidade do professor do ensino regular frente aos desafios da inclusão escolar e a necessidade de formação de professores como um dos instrumentos capazes de possibilitar a construção de práticas pedagógicas eficazes para alunos com autismo.BrasilUFSMCentro de EducaçãoAlves, Marcia DoralinaMachado, Juliana da Silva2022-05-30T11:32:43Z2022-05-30T11:32:43Z20182018Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560ark:/26339/001300000zq3qporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-28T15:48:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24560Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-28T15:48:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico SUMMARY PEDAGOGICAL PRACTICES FOR STUDENTS WITH AUTISM: A BIBLIOGRAPHICAL STUDY |
title |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico Machado, Juliana da Silva Inclusão Autismo Práticas pedagógicas Educação especial CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
title_short |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
title_full |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
title_sort |
Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico |
author |
Machado, Juliana da Silva |
author_facet |
Machado, Juliana da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alves, Marcia Doralina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Juliana da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Autismo Práticas pedagógicas Educação especial CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
topic |
Inclusão Autismo Práticas pedagógicas Educação especial CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL |
description |
This work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2018 2022-05-30T11:32:43Z 2022-05-30T11:32:43Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000zq3q |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000zq3q |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil UFSM Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil UFSM Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172420096491520 |