Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Juliana da Silva
Data de Publicação: 2018
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000zq3q
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560
Resumo: This work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism.
id UFSM_3bdd9e2fb007f89448812477ce768566
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/24560
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográficoSUMMARY PEDAGOGICAL PRACTICES FOR STUDENTS WITH AUTISM: A BIBLIOGRAPHICAL STUDYInclusãoAutismoPráticas pedagógicasEducação especialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALThis work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism.Este trabalho busca analisar as produções relativas às práticas pedagógicas desenvolvidas com alunos com autismo, bem como descrever os sentidos dos discursos subjacentes nas produções de artigos científicos. Para isso foi realizada uma pesquisa bibliográfica, de cunho qualitativo no banco de dados do site da Revista Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria/RS nos anos de 2008 a 2018. A pesquisa aponta um olhar reflexivo acerca da realidade do professor do ensino regular frente aos desafios da inclusão escolar e a necessidade de formação de professores como um dos instrumentos capazes de possibilitar a construção de práticas pedagógicas eficazes para alunos com autismo.BrasilUFSMCentro de EducaçãoAlves, Marcia DoralinaMachado, Juliana da Silva2022-05-30T11:32:43Z2022-05-30T11:32:43Z20182018Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560ark:/26339/001300000zq3qporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-06-28T15:48:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/24560Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-06-28T15:48:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
SUMMARY PEDAGOGICAL PRACTICES FOR STUDENTS WITH AUTISM: A BIBLIOGRAPHICAL STUDY
title Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
spellingShingle Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
Machado, Juliana da Silva
Inclusão
Autismo
Práticas pedagógicas
Educação especial
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
title_short Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
title_full Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
title_fullStr Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
title_full_unstemmed Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
title_sort Práticas pedagógicas para alunos com autismo: um estudo bibliográfico
author Machado, Juliana da Silva
author_facet Machado, Juliana da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alves, Marcia Doralina
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Juliana da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Autismo
Práticas pedagógicas
Educação especial
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
topic Inclusão
Autismo
Práticas pedagógicas
Educação especial
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL
description This work aims to analyze the productions related to the pedagogical practices developed with students with autism, as well as to describe the meanings of the underlying discourses in the productions of scientific articles. For this, a qualitative bibliographical research was carried out in the database of the Special Education Journal of the Federal University of Santa Maria / RS in the years 2008 to 2018. The research indicates a reflexive look about the reality of the teacher of the regular education facing the challenges of school inclusion and the need for teacher training as one of the tools capable of making possible the construction of effective pedagogical practices for students with autism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018
2022-05-30T11:32:43Z
2022-05-30T11:32:43Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000zq3q
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24560
identifier_str_mv ark:/26339/001300000zq3q
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
UFSM
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Brasil
UFSM
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172420096491520