Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Basso, Berenice Geschwind
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724
Resumo: Playful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school.
id UFSM_4d058a3098776bc593adf5206fad26f3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/26724
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantilPlayful education: a mediation to the process of infantile developmentEducaçãoLúdicoPsicologia infantilEducação lúdicaDesenvolvimento infantilJogosRecreaçãoCriançasBrincadeirasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPlayful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school.Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil, é um estudo sobre as teorias que atualmente têm desvendado e identificado as interações do processo educativo como princípio de mediação entre os sujeitos que se relacionam e trocam experiências, na infância, dando sentido humano às ações praticadas. A abordagem dos conceitos sobre brincar, brincadeira e jogo é visualizada como elementos de essencial fundamento para a organização dos projetos educacionais voltados à educação infantil. Os resultados obtidos e a aplicação de instrumentos relativos ao “brincar de...” forneceram conhecimentos conjugados de habilidades e atitudes de crianças que englobaram seus saberes nas expressões relacionadas a valores, religiosidade, ética e estética, hierarquia, poder, sexualidade e preconceito, através das referências e costumes nos papéis que assumiram durante os encontros realizados. O sentido humano das ações praticadas foi expresso pelas atitudes relacionadas ao trabalho, educação, solidariedade, cuidado, medo, proteção, saúde, alimentação, abrigo, família e confraternização. Todas estas situações foram gravadas, deixando arquivado um importante documento sobre o cotidiano da escola infantil.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoGil, João Pedro de AlcântaraXFreitas, Soraia NapoleãoFaria, NedisonBasso, Berenice Geschwind2022-11-01T13:07:05Z2022-11-01T13:07:05Z2002-10-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-01T13:07:05Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26724Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-01T13:07:05Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
Playful education: a mediation to the process of infantile development
title Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
spellingShingle Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
Basso, Berenice Geschwind
Educação
Lúdico
Psicologia infantil
Educação lúdica
Desenvolvimento infantil
Jogos
Recreação
Crianças
Brincadeiras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
title_full Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
title_fullStr Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
title_full_unstemmed Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
title_sort Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
author Basso, Berenice Geschwind
author_facet Basso, Berenice Geschwind
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gil, João Pedro de Alcântara
X
Freitas, Soraia Napoleão
Faria, Nedison
dc.contributor.author.fl_str_mv Basso, Berenice Geschwind
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Lúdico
Psicologia infantil
Educação lúdica
Desenvolvimento infantil
Jogos
Recreação
Crianças
Brincadeiras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Lúdico
Psicologia infantil
Educação lúdica
Desenvolvimento infantil
Jogos
Recreação
Crianças
Brincadeiras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Playful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-10-09
2022-11-01T13:07:05Z
2022-11-01T13:07:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922087070597120