Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000jnzf |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724 |
Resumo: | Playful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school. |
id |
UFSM_4d058a3098776bc593adf5206fad26f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/26724 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantilPlayful education: a mediation to the process of infantile developmentEducaçãoLúdicoPsicologia infantilEducação lúdicaDesenvolvimento infantilJogosRecreaçãoCriançasBrincadeirasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPlayful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school.Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil, é um estudo sobre as teorias que atualmente têm desvendado e identificado as interações do processo educativo como princípio de mediação entre os sujeitos que se relacionam e trocam experiências, na infância, dando sentido humano às ações praticadas. A abordagem dos conceitos sobre brincar, brincadeira e jogo é visualizada como elementos de essencial fundamento para a organização dos projetos educacionais voltados à educação infantil. Os resultados obtidos e a aplicação de instrumentos relativos ao “brincar de...” forneceram conhecimentos conjugados de habilidades e atitudes de crianças que englobaram seus saberes nas expressões relacionadas a valores, religiosidade, ética e estética, hierarquia, poder, sexualidade e preconceito, através das referências e costumes nos papéis que assumiram durante os encontros realizados. O sentido humano das ações praticadas foi expresso pelas atitudes relacionadas ao trabalho, educação, solidariedade, cuidado, medo, proteção, saúde, alimentação, abrigo, família e confraternização. Todas estas situações foram gravadas, deixando arquivado um importante documento sobre o cotidiano da escola infantil.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoGil, João Pedro de AlcântaraXFreitas, Soraia NapoleãoFaria, NedisonBasso, Berenice Geschwind2022-11-01T13:07:05Z2022-11-01T13:07:05Z2002-10-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724ark:/26339/001300000jnzfporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-01T13:07:05Zoai:repositorio.ufsm.br:1/26724Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-01T13:07:05Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil Playful education: a mediation to the process of infantile development |
title |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
spellingShingle |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil Basso, Berenice Geschwind Educação Lúdico Psicologia infantil Educação lúdica Desenvolvimento infantil Jogos Recreação Crianças Brincadeiras CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
title_full |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
title_fullStr |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
title_full_unstemmed |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
title_sort |
Educação lúdica: uma mediação ao processo de desenvolvimento infantil |
author |
Basso, Berenice Geschwind |
author_facet |
Basso, Berenice Geschwind |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gil, João Pedro de Alcântara X Freitas, Soraia Napoleão Faria, Nedison |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Basso, Berenice Geschwind |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Lúdico Psicologia infantil Educação lúdica Desenvolvimento infantil Jogos Recreação Crianças Brincadeiras CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação Lúdico Psicologia infantil Educação lúdica Desenvolvimento infantil Jogos Recreação Crianças Brincadeiras CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Playful Education: a mediation to the process of infantile development, is a study had on the theories that currently have unmasked and identified the interactions of the educative process as principle of mediation between the citizens that if relate and change experiences, in infancy, giving felt human to the practised shares. The boarding of the concepts on playing, trick and game is visualized as elements of essential bedding for the organization of the directed educational projects to the infantile education. The gotten results and the application of relative instruments to " playing of... " had supplied to conjugated knowledge of abilities and attitudes of children who englobaram its to know in the related expressions the values, religiosidade, aesthetic ethics and, hierarchy, power, sexuality and preconception, through the references and customs in the papers that had assumed during the carried through meeting. The human direction of the practised shares had been express for the attitudes related to the work, education, solidarity, care, fear, protection, health, feeding, shelter, family and confraternização. All these situations had been recorded, leaving filed an important document on the daily one of the infantile school. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-10-09 2022-11-01T13:07:05Z 2022-11-01T13:07:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000jnzf |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26724 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/001300000jnzf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172351508086784 |