Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Nairam Castanho
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29355
Resumo: The objective of this study, as an area of concentration in sociocultural and pedagogical studies of Physical Education, is to present an analysis of the function of the school space and the Leisure space and what exists in common between them, in the sense of understanding. Regarding methodology, the study is characterized by bibliographical research and the discussion of results and possibilities will be presented in the form of an article, with the intention of answering our research problem: What is common between the role of school Physical Education and the role of Leisure? We followed a path that provided an understanding of the role of the school, the role of school Physical Education and Leisure and what is common between these spaces and the existence or not of the possibility of working Leisure in School Physical Education. Our hypothesis that a mistake is established when we understand that Physical Education should develop the practice of Leisure at School was confirmed, accompanied by the understanding that this mistake is sustained by the fact that both spaces work with the dimension of body culture, in addition to that, both in Leisure and in Physical Education at school, corporal practices can be developed through ludic experiences. However, they constitute spaces with different objectives.
id UFSM_5a68547157976c2196976544bfc19ef9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/29355
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentosEscolaLazerEducação físicaSchoolLeisurePhysical educationCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThe objective of this study, as an area of concentration in sociocultural and pedagogical studies of Physical Education, is to present an analysis of the function of the school space and the Leisure space and what exists in common between them, in the sense of understanding. Regarding methodology, the study is characterized by bibliographical research and the discussion of results and possibilities will be presented in the form of an article, with the intention of answering our research problem: What is common between the role of school Physical Education and the role of Leisure? We followed a path that provided an understanding of the role of the school, the role of school Physical Education and Leisure and what is common between these spaces and the existence or not of the possibility of working Leisure in School Physical Education. Our hypothesis that a mistake is established when we understand that Physical Education should develop the practice of Leisure at School was confirmed, accompanied by the understanding that this mistake is sustained by the fact that both spaces work with the dimension of body culture, in addition to that, both in Leisure and in Physical Education at school, corporal practices can be developed through ludic experiences. However, they constitute spaces with different objectives.O objetivo deste estudo, como área de concentração em estudos socioculturais e pedagógicos da Educação Física, é apresentar uma análise da função do espaço escolar e do espaço do Lazer e o que existe em comum entre eles, no sentido de entender. Em relação à metodologia, o estudo se caracteriza pela pesquisa bibliográfica e a discussão resultados e possibilidades serão apresentadas em forma de um artigo, com a intenção de responder a nossa problemática de pesquisa: O que há de comum entre a função da Educação Física escolar e a função do Lazer? Percorremos um caminho que proporcionou apresentar o entendimento da função da escola, a função da Educação Física escolar e do Lazer e o que existe de comum entre estes espaços e a existência ou não, da possibilidade de trabalhar o Lazer na Educação Física escolar. Nossa hipótese de que se estabelece um equívoco quando entendemos que na Escola a Educação Física deve desenvolver a prática do Lazer foi confirmada, acompanhado de o entendimento de que esse equívoco se sustenta pelo fato de que ambos os espaços trabalham com a dimensão da cultura corporal, além de que, tanto no Lazer quanto na Educação Física escolar, podem-se desenvolver práticas corporais através de experiências lúdicas. Porém, constituemse em espaços com objetivos diferentes.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducação FísicaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação FísicaCentro de Educação Física e DesportosSouza, Maristela da Silvahttp://lattes.cnpq.br/7685329921498975Marin, Elizara CarolinaBarboza, Mônica Corrêa de BorbaNunes, Nairam Castanho2023-06-07T19:41:50Z2023-06-07T19:41:50Z2023-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/29355porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-07T19:41:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/29355Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-07T19:41:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
title Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
spellingShingle Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
Nunes, Nairam Castanho
Escola
Lazer
Educação física
School
Leisure
Physical education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
title_full Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
title_fullStr Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
title_full_unstemmed Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
title_sort Educação física escolar e lazer: aproximações e distanciamentos
author Nunes, Nairam Castanho
author_facet Nunes, Nairam Castanho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Maristela da Silva
http://lattes.cnpq.br/7685329921498975
Marin, Elizara Carolina
Barboza, Mônica Corrêa de Borba
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Nairam Castanho
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Lazer
Educação física
School
Leisure
Physical education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
topic Escola
Lazer
Educação física
School
Leisure
Physical education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The objective of this study, as an area of concentration in sociocultural and pedagogical studies of Physical Education, is to present an analysis of the function of the school space and the Leisure space and what exists in common between them, in the sense of understanding. Regarding methodology, the study is characterized by bibliographical research and the discussion of results and possibilities will be presented in the form of an article, with the intention of answering our research problem: What is common between the role of school Physical Education and the role of Leisure? We followed a path that provided an understanding of the role of the school, the role of school Physical Education and Leisure and what is common between these spaces and the existence or not of the possibility of working Leisure in School Physical Education. Our hypothesis that a mistake is established when we understand that Physical Education should develop the practice of Leisure at School was confirmed, accompanied by the understanding that this mistake is sustained by the fact that both spaces work with the dimension of body culture, in addition to that, both in Leisure and in Physical Education at school, corporal practices can be developed through ludic experiences. However, they constitute spaces with different objectives.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-07T19:41:50Z
2023-06-07T19:41:50Z
2023-04-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29355
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Centro de Educação Física e Desportos
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação Física
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação Física
Centro de Educação Física e Desportos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922147920510976