Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Numer, Francine Mirele
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14418
Resumo: Spatial Geometry is a currently applied content on the high school curriculum in most high schools in Brazil. Proposing a different way to calculate volumes from Definite Integrals is giving students one more tool to solve the questions. Didactics of Problem Solving and Mathematical Modeling are excellent ways to stimulate students to learn, think and develop critical sense, as well as to apply their Definite Integral knowledge when calculating volumes, being able to turn the common learning much more meaningful. Allied to GeoGebra, a Dynamic Geometry software that enables geometric, algebraic and graphic visualization of functions, Problem Solving and Mathematical Modeling can effectively foster students learning. In this present work, activities performed with the students involving calculus of monument’s volumes using definite integrals are presented.
id UFSM_6da9c4c4915a99d80aeeee049ac8a2cd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/14418
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebraMonuments volume calculation using definite integrals for high school students with the support of geogebra softwareResolução de problemasModelagem matemáticaGeoGebraIntegrais definidasGeometria espacialMathematical modelingProblem solvingGeoGebraDefinite integralsSpatial geometryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASpatial Geometry is a currently applied content on the high school curriculum in most high schools in Brazil. Proposing a different way to calculate volumes from Definite Integrals is giving students one more tool to solve the questions. Didactics of Problem Solving and Mathematical Modeling are excellent ways to stimulate students to learn, think and develop critical sense, as well as to apply their Definite Integral knowledge when calculating volumes, being able to turn the common learning much more meaningful. Allied to GeoGebra, a Dynamic Geometry software that enables geometric, algebraic and graphic visualization of functions, Problem Solving and Mathematical Modeling can effectively foster students learning. In this present work, activities performed with the students involving calculus of monument’s volumes using definite integrals are presented.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESA Geometria Espacial é um conteúdo comumente trabalhado nos currículos de Ensino Médio na maioria das escolas no Brasil. Acrescentar uma outra forma para o cálculo de volumes a partir de Integrais Definidas é dar mais uma ferramenta aos alunos para resolver questões. As didáticas de Resoluções de Problemas e de Modelagem Matemática são excelentes formas de estimular o aluno a aprender, a pensar e a desenvolver o senso crítico e, por exemplo, aplicar seus conhecimentos de Integral Definida para o cálculo de volumes, podendo tornar a aprendizagem mais significativa. Aliada ao GeoGebra, software de Geometria Dinâmica que possibilita a visualização geométrica, algébrica e gráfica de funções, a Resolução de Problemas e a Modelagem Matemática poderão auxiliar positivamente a aprendizagem dos alunos. Neste trabalho, são apresentadas atividades realizadas com os alunos envolvendo cálculo de volumes de monumentos com a utilização de integrais definidas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasPansonato, Claudia Candidahttp://lattes.cnpq.br/5048965212765046Santarosa, Maria Cecilia Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7310867402763253Sant'Ana, Alvino Alveshttp://lattes.cnpq.br/5962460505956770Numer, Francine Mirele2018-09-27T21:41:53Z2018-09-27T21:41:53Z2017-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14418porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-09-27T21:41:53Zoai:repositorio.ufsm.br:1/14418Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-09-27T21:41:53Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
Monuments volume calculation using definite integrals for high school students with the support of geogebra software
title Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
spellingShingle Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
Numer, Francine Mirele
Resolução de problemas
Modelagem matemática
GeoGebra
Integrais definidas
Geometria espacial
Mathematical modeling
Problem solving
GeoGebra
Definite integrals
Spatial geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
title_full Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
title_fullStr Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
title_full_unstemmed Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
title_sort Cálculo de volume de monumentos a partir de integrais definidas para alunos do ensino médio com apoio do software geogebra
author Numer, Francine Mirele
author_facet Numer, Francine Mirele
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pansonato, Claudia Candida
http://lattes.cnpq.br/5048965212765046
Santarosa, Maria Cecilia Pereira
http://lattes.cnpq.br/7310867402763253
Sant'Ana, Alvino Alves
http://lattes.cnpq.br/5962460505956770
dc.contributor.author.fl_str_mv Numer, Francine Mirele
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de problemas
Modelagem matemática
GeoGebra
Integrais definidas
Geometria espacial
Mathematical modeling
Problem solving
GeoGebra
Definite integrals
Spatial geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Resolução de problemas
Modelagem matemática
GeoGebra
Integrais definidas
Geometria espacial
Mathematical modeling
Problem solving
GeoGebra
Definite integrals
Spatial geometry
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Spatial Geometry is a currently applied content on the high school curriculum in most high schools in Brazil. Proposing a different way to calculate volumes from Definite Integrals is giving students one more tool to solve the questions. Didactics of Problem Solving and Mathematical Modeling are excellent ways to stimulate students to learn, think and develop critical sense, as well as to apply their Definite Integral knowledge when calculating volumes, being able to turn the common learning much more meaningful. Allied to GeoGebra, a Dynamic Geometry software that enables geometric, algebraic and graphic visualization of functions, Problem Solving and Mathematical Modeling can effectively foster students learning. In this present work, activities performed with the students involving calculus of monument’s volumes using definite integrals are presented.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
2018-09-27T21:41:53Z
2018-09-27T21:41:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14418
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922074042040320