Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schrammel, Lucca Alexandre
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30895
Resumo: With a large amount of data available, it is increasingly difficult to identify information that will contribute to the student's learning process. In this scenario, the present study seeks to apply a hybrid model framework to recommend learning objects based on the preferences and needs of each student. To identify students' needs, the framework carries out a performance prediction process to identify any future difficulties that a student may present. In this way, the recommendations generated precede a possible need for more specific learning objects for the needs of each student. Recommendations are generated from collaborative, content, and knowledge-based filtering methods. With the framework implemented, the validation of the algorithms made a significant contribution to the recommendations generated, considering that it was evident that the framework was capable of integrating filtering methods and data prediction algorithms, for recommending learning objects. The framework generated recommendations with accuracy above 80% in all test scenarios. Furthermore, it generated a low number of recommendations, which highlights that even if several possibilities of proposals were considered, only the learning objects with the highest probability of acceptance by students were recommended.
id UFSM_6f1837fdf8dce5f66384f7b7b65f2120
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/30895
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudanteHybrid learning object recommendation tool with prediction of each student’s personalized needsRecomendaçãoObjetos de aprendizagemPrediçãoDesempenhoRecommendationLearning objectPredictPerformanceCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOWith a large amount of data available, it is increasingly difficult to identify information that will contribute to the student's learning process. In this scenario, the present study seeks to apply a hybrid model framework to recommend learning objects based on the preferences and needs of each student. To identify students' needs, the framework carries out a performance prediction process to identify any future difficulties that a student may present. In this way, the recommendations generated precede a possible need for more specific learning objects for the needs of each student. Recommendations are generated from collaborative, content, and knowledge-based filtering methods. With the framework implemented, the validation of the algorithms made a significant contribution to the recommendations generated, considering that it was evident that the framework was capable of integrating filtering methods and data prediction algorithms, for recommending learning objects. The framework generated recommendations with accuracy above 80% in all test scenarios. Furthermore, it generated a low number of recommendations, which highlights that even if several possibilities of proposals were considered, only the learning objects with the highest probability of acceptance by students were recommended.Com a grande quantidade de dados disponíveis, está cada vez mais difícil identificar informações que contribuirão no processo de aprendizagem dos estudantes. Neste cenário, o presente estudo busca a aplicação de um framework de modelo híbrido para recomendação de objetos de aprendizagem com base nas preferências e nas necessidades de cada estudante. Para identificação das necessidades dos estudantes, o framework realiza um processo de predição de desempenho para identificar eventuais dificuldades futuras que um estudante poderá apresentar. Dessa forma, as recomendações geradas antecedem uma eventual necessidade de objetos de aprendizagem mais específicos para as necessidades de cada um dos estudantes. As recomendações são geradas a partir de métodos de filtragem colaborativa, filtragem baseada em conteúdo e filtragem baseada em conhecimento. Com o framework implementado, a validação dos algoritmos apresentou uma grande contribuição em relação as recomendações geradas, tendo em vista que pôde-se evidenciar que o framework foi capaz de integrar métodos de filtragem e algoritmos de predição de dados, para recomendação de objetos de aprendizagem. O framework gerou recomendações com precisão acima de 80% em todos os cenários de teste. Além disso, gerou um número baixo de recomendações, o que destaca que, mesmo que consideradas várias possibilidades de recomendações, apenas os objetos de aprendizagem com maior probabilidade de aceitação pelos estudantes foram recomendados.Universidade Federal de Santa MariaBrasilCiência da ComputaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoCentro de TecnologiaFontoura, Lisandra Manzonihttp://lattes.cnpq.br/8979575031016933Bernardi, GilianeChicon, Patricia Mariotto MozzaquatroSchrammel, Lucca Alexandre2023-12-19T13:08:55Z2023-12-19T13:08:55Z2023-10-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/30895porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-12-19T13:08:55Zoai:repositorio.ufsm.br:1/30895Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-12-19T13:08:55Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
Hybrid learning object recommendation tool with prediction of each student’s personalized needs
title Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
spellingShingle Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
Schrammel, Lucca Alexandre
Recomendação
Objetos de aprendizagem
Predição
Desempenho
Recommendation
Learning object
Predict
Performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
title_full Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
title_fullStr Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
title_full_unstemmed Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
title_sort Ferramenta de recomendação híbrida de objetos de aprendizagem com predição das necessidades personalizadas de cada estudante
author Schrammel, Lucca Alexandre
author_facet Schrammel, Lucca Alexandre
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fontoura, Lisandra Manzoni
http://lattes.cnpq.br/8979575031016933
Bernardi, Giliane
Chicon, Patricia Mariotto Mozzaquatro
dc.contributor.author.fl_str_mv Schrammel, Lucca Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Recomendação
Objetos de aprendizagem
Predição
Desempenho
Recommendation
Learning object
Predict
Performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Recomendação
Objetos de aprendizagem
Predição
Desempenho
Recommendation
Learning object
Predict
Performance
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description With a large amount of data available, it is increasingly difficult to identify information that will contribute to the student's learning process. In this scenario, the present study seeks to apply a hybrid model framework to recommend learning objects based on the preferences and needs of each student. To identify students' needs, the framework carries out a performance prediction process to identify any future difficulties that a student may present. In this way, the recommendations generated precede a possible need for more specific learning objects for the needs of each student. Recommendations are generated from collaborative, content, and knowledge-based filtering methods. With the framework implemented, the validation of the algorithms made a significant contribution to the recommendations generated, considering that it was evident that the framework was capable of integrating filtering methods and data prediction algorithms, for recommending learning objects. The framework generated recommendations with accuracy above 80% in all test scenarios. Furthermore, it generated a low number of recommendations, which highlights that even if several possibilities of proposals were considered, only the learning objects with the highest probability of acceptance by students were recommended.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-19T13:08:55Z
2023-12-19T13:08:55Z
2023-10-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30895
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Ciência da Computação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
Centro de Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922014991482880