Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000tp4j |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7154 |
Resumo: | This research aims to observe the ways of becoming music teachers of professionals in private schools at Santa Maria, in Rio Grande do Sul. This process proceed by a qualitative research methodology, in a (auto)biographic way, by diary s class. The research group counted on four music teachers, who had written about their daily class practices, following a methodology based on Zabalza (2004). These diaries has been shared among this teachers, and each one wrote about their professional acting. Beyond the analyses of the description of theirselfes, was searched the applications and developments of care of self structures. The self care concept came from the study of Foucault (2012), Filho (2011) and Ribeiro (2013). The lathing of the methodology and the care of self concept with the appreciation about the scenes of education and music education in actuality alowed view the impressions, opinions and reflective compositions of these teachers and how the associations between their narratives allowed these professionals to create ways of organizing their professional practices becoming them active agents of their personal stories. |
id |
UFSM_778cf9c1bd0547d9244d27be80f65700 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7154 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulasMusic teachers in private schools at Santa Maria - RS: a research about classroom s journalsEducação musicalDiários de aulaCuidado de siMusic educationClassrooms journalsCare of selfCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research aims to observe the ways of becoming music teachers of professionals in private schools at Santa Maria, in Rio Grande do Sul. This process proceed by a qualitative research methodology, in a (auto)biographic way, by diary s class. The research group counted on four music teachers, who had written about their daily class practices, following a methodology based on Zabalza (2004). These diaries has been shared among this teachers, and each one wrote about their professional acting. Beyond the analyses of the description of theirselfes, was searched the applications and developments of care of self structures. The self care concept came from the study of Foucault (2012), Filho (2011) and Ribeiro (2013). The lathing of the methodology and the care of self concept with the appreciation about the scenes of education and music education in actuality alowed view the impressions, opinions and reflective compositions of these teachers and how the associations between their narratives allowed these professionals to create ways of organizing their professional practices becoming them active agents of their personal stories.Esta pesquisa tem como objeto de estudo as formas de constituir a docência de professores de música de escolas particulares da cidade de Santa Maria, no Rio Grande do Sul. Este processo se deu através de uma metodologia de pesquisa qualitativa, de cunho (auto)biográfico, através de diários de aulas. O universo de pesquisados contou com quatro sujeitos de pesquisa, que escreveram relatos sobre suas performances em sala de aula, seguindo a metodologia proposta por Zabalza (2004). Estes diários foram compartilhados entre os sujeitos de pesquisa, e neles cada um escreveu sobre suas atuações profissionais. Através da análise das formas como se descrevem, passou-se a observar as aplicações e o desenvolvimento de estruturas de cuidado de si no desenrolar das narrativas. O conceito de cuidado de si foi cunhado a partir do exame dos escritos de Foucault (2012), Filho (2011) e Ribeiro (2013). Os entrelaçamentos de metodologia e conceito com as apreciações sobre o cenário da educação e da educação musical na atualidade possibilitaram visualizar as impressões, as opiniões e as composições reflexivas dos professores e como a associação dos escritos destes professores permitiu criar meios de se ver e compreender suas trajetórias, estabelecendo maneiras de organização de suas práticas profissionais, tornando-se agentes ativos de suas histórias pessoais.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoLouro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques ehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728390P6Souza, Jusamara Vieirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781289H7Oliveira, Marilda Oliveira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1Tomazetti, Elisete Medianeirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4Raposo, Mariane Martins2015-03-162015-03-162014-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfRAPOSO, Mariane Martins. MUSIC TEACHERS IN PRIVATE SCHOOLS AT SANTA MARIA RS: A RESEARCH ABOUT CLASSROOM S JOURNALS. 2014. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7154ark:/26339/001300000tp4jporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2017-07-30T23:06:18Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7154Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2017-07-30T23:06:18Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas Music teachers in private schools at Santa Maria - RS: a research about classroom s journals |
title |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
spellingShingle |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas Raposo, Mariane Martins Educação musical Diários de aula Cuidado de si Music education Classrooms journals Care of self CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
title_full |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
title_fullStr |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
title_full_unstemmed |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
title_sort |
Professores de música em escolas particulares em Santa Maria - RS: um estudo a partir de diários de aulas |
author |
Raposo, Mariane Martins |
author_facet |
Raposo, Mariane Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Louro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques e http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728390P6 Souza, Jusamara Vieira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781289H7 Oliveira, Marilda Oliveira de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1 Tomazetti, Elisete Medianeira http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4709307J4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raposo, Mariane Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação musical Diários de aula Cuidado de si Music education Classrooms journals Care of self CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação musical Diários de aula Cuidado de si Music education Classrooms journals Care of self CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims to observe the ways of becoming music teachers of professionals in private schools at Santa Maria, in Rio Grande do Sul. This process proceed by a qualitative research methodology, in a (auto)biographic way, by diary s class. The research group counted on four music teachers, who had written about their daily class practices, following a methodology based on Zabalza (2004). These diaries has been shared among this teachers, and each one wrote about their professional acting. Beyond the analyses of the description of theirselfes, was searched the applications and developments of care of self structures. The self care concept came from the study of Foucault (2012), Filho (2011) and Ribeiro (2013). The lathing of the methodology and the care of self concept with the appreciation about the scenes of education and music education in actuality alowed view the impressions, opinions and reflective compositions of these teachers and how the associations between their narratives allowed these professionals to create ways of organizing their professional practices becoming them active agents of their personal stories. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-26 2015-03-16 2015-03-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RAPOSO, Mariane Martins. MUSIC TEACHERS IN PRIVATE SCHOOLS AT SANTA MARIA RS: A RESEARCH ABOUT CLASSROOM S JOURNALS. 2014. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7154 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000tp4j |
identifier_str_mv |
RAPOSO, Mariane Martins. MUSIC TEACHERS IN PRIVATE SCHOOLS AT SANTA MARIA RS: A RESEARCH ABOUT CLASSROOM S JOURNALS. 2014. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. ark:/26339/001300000tp4j |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172397097025536 |