Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Contreras, Patricio Eduardo Orozco
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000rjhx
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15125
Resumo: The present work was developed in the scope of the Network Educational Technologies Postgraduate Program, in the line of Research in Development of Educational Technologies in Network and aims to analyze and discusses the potential, production challenges and design characteristics of video used as an information and reference source for the students for the Music and Technology Course of Federal University of Santa Maria. The work consists of a qualitative-descriptive study with a critical-reflexive approach structured as an experience report over and already existing practice in a complementary undergraduate discipline: Digital Multritrack Audio I, II, III and IV, reviewed, analyzed and compared to Clark and Mayer’s model of Instructional Design. Based on the results obtained in this experience we sustain the thesis that producing videos considering Instructional Design principles is viable and has a positive impact over the educational quality of the produced material due to the effective management of cognitive load. Therefore we developed, as a product or the present dissertation, a video and a checklist about the video lessons production approach based on Instructional Design.
id UFSM_785963399088c029e9f0fa8046ec06aa
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/15125
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiênciaProduction of video class based on Clark and Mayer’s principles: an experience reportDesign instrucionalPrincípios da aprendizagem multimídiaVideoaulaCognitive loadInstructional designVideoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work was developed in the scope of the Network Educational Technologies Postgraduate Program, in the line of Research in Development of Educational Technologies in Network and aims to analyze and discusses the potential, production challenges and design characteristics of video used as an information and reference source for the students for the Music and Technology Course of Federal University of Santa Maria. The work consists of a qualitative-descriptive study with a critical-reflexive approach structured as an experience report over and already existing practice in a complementary undergraduate discipline: Digital Multritrack Audio I, II, III and IV, reviewed, analyzed and compared to Clark and Mayer’s model of Instructional Design. Based on the results obtained in this experience we sustain the thesis that producing videos considering Instructional Design principles is viable and has a positive impact over the educational quality of the produced material due to the effective management of cognitive load. Therefore we developed, as a product or the present dissertation, a video and a checklist about the video lessons production approach based on Instructional Design.O presente trabalho foi desenvolvido no âmbito do Programa de Pós graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, na linha de pesquisa em Desenvolvimento de Tecnologias Educacionais em rede e visa analisar e discutir as potencialidades, desafios de produção e características de design do vídeo como fonte de informação e referência para os estudantes do Curso de Música e Tecnologia da Universidade Federal de Santa Maria. O trabalho consiste num estudo descritivo qualitativo de cunho crítico-reflexivo estruturado como relato de experiência a partir de uma prática já existente na disciplina complementar de graduação: Áudio Digital Multipista I, II, III e IV, revista, analisada e comparada com o modelo de Clark e Mayer de Instrucional Design. Com base nos resultados obtidos nessa experiência sustentamos a tese de que a produção de vídeos considerando os princípios do Design Instrucional é viável e impacta na qualidade educacional do material produzido uma vez que gerencia a carga cognitiva. Assim, como produto da presente dissertação, desenvolvemos um checklist acerca da produção de vídeo-aulas na perspectiva do Instructional Design.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em RedeCentro de EducaçãoBarin, Cláudia Smaniottohttp://lattes.cnpq.br/0832298305352059Botega, Marcia Palmahttp://lattes.cnpq.br/6041826248335013Ellensohn, Ricardo Machadohttp://lattes.cnpq.br/0307859719242030Contreras, Patricio Eduardo Orozco2018-12-18T13:12:59Z2018-12-18T13:12:59Z2017-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/15125ark:/26339/001300000rjhxporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2018-12-19T05:01:51Zoai:repositorio.ufsm.br:1/15125Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2018-12-19T05:01:51Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
Production of video class based on Clark and Mayer’s principles: an experience report
title Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
spellingShingle Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
Contreras, Patricio Eduardo Orozco
Design instrucional
Princípios da aprendizagem multimídia
Videoaula
Cognitive load
Instructional design
Video
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
title_full Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
title_fullStr Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
title_full_unstemmed Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
title_sort Produção de videoaula com base nos princípios de multimedia learning de Clark e Mayer: um relato de experiência
author Contreras, Patricio Eduardo Orozco
author_facet Contreras, Patricio Eduardo Orozco
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barin, Cláudia Smaniotto
http://lattes.cnpq.br/0832298305352059
Botega, Marcia Palma
http://lattes.cnpq.br/6041826248335013
Ellensohn, Ricardo Machado
http://lattes.cnpq.br/0307859719242030
dc.contributor.author.fl_str_mv Contreras, Patricio Eduardo Orozco
dc.subject.por.fl_str_mv Design instrucional
Princípios da aprendizagem multimídia
Videoaula
Cognitive load
Instructional design
Video
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Design instrucional
Princípios da aprendizagem multimídia
Videoaula
Cognitive load
Instructional design
Video
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work was developed in the scope of the Network Educational Technologies Postgraduate Program, in the line of Research in Development of Educational Technologies in Network and aims to analyze and discusses the potential, production challenges and design characteristics of video used as an information and reference source for the students for the Music and Technology Course of Federal University of Santa Maria. The work consists of a qualitative-descriptive study with a critical-reflexive approach structured as an experience report over and already existing practice in a complementary undergraduate discipline: Digital Multritrack Audio I, II, III and IV, reviewed, analyzed and compared to Clark and Mayer’s model of Instructional Design. Based on the results obtained in this experience we sustain the thesis that producing videos considering Instructional Design principles is viable and has a positive impact over the educational quality of the produced material due to the effective management of cognitive load. Therefore we developed, as a product or the present dissertation, a video and a checklist about the video lessons production approach based on Instructional Design.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-28
2018-12-18T13:12:59Z
2018-12-18T13:12:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15125
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000rjhx
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15125
identifier_str_mv ark:/26339/001300000rjhx
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172384997507072