Dominós como recurso didático para o ensino de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Oneide
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16270
Resumo: This dissertation presents a possibility of the use of didactic materials in the teaching of Mathematics. In order to develop this work, dominoes were used as a pedagogical resource, seeking contributions as to their applicability so that a significant learning of the properties of addition and multiplication of natural numbers, certain algebraic properties, prominence for notable products, Girard relation and sums of arithmetic progressions, as well as in the use in Fibonacci sequences. The efficiency of the use of these materials was evidenced with the application of a teaching proposal regarding the properties of addition and multiplication of the natural numbers to the students of the 6th grade of Elementary School of the Escola Estadual de Ensino Médio São Izidro. After applying the teaching proposal, it was possible to verify that the dominoes, as a manipulative material, allowed for the variability of different examples and, therefore, a better understanding of what was being proposed, generating a significant increase of knowledge acquired in relation to properties studied.
id UFSM_7af312c0b25a312e48b133056e7326d3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/16270
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Dominós como recurso didático para o ensino de matemáticaDominoes as a resource for teaching mathematicsMetodologiaDominósAritméticaÁlgebraFibonacciMethodologyDominoesArithmeticAlgebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation presents a possibility of the use of didactic materials in the teaching of Mathematics. In order to develop this work, dominoes were used as a pedagogical resource, seeking contributions as to their applicability so that a significant learning of the properties of addition and multiplication of natural numbers, certain algebraic properties, prominence for notable products, Girard relation and sums of arithmetic progressions, as well as in the use in Fibonacci sequences. The efficiency of the use of these materials was evidenced with the application of a teaching proposal regarding the properties of addition and multiplication of the natural numbers to the students of the 6th grade of Elementary School of the Escola Estadual de Ensino Médio São Izidro. After applying the teaching proposal, it was possible to verify that the dominoes, as a manipulative material, allowed for the variability of different examples and, therefore, a better understanding of what was being proposed, generating a significant increase of knowledge acquired in relation to properties studied.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação apresenta uma possibilidade do uso de materiais didáticos no ensino da Matemática. Para desenvolver esse trabalho foram utilizados dominós como recurso pedagógico, buscando contribuições quanto à sua aplicabilidade de forma que ocorra uma aprendizagem significativa das propriedades da adição e multiplicação dos números naturais, de certas propriedades algébricas, destaque para produtos notáveis, relação de Girard e somas de progressões aritméticas, bem como no uso em sequências de Fibonacci. A eficiência do uso desses materiais foi comprovada com a aplicação de uma proposta de ensino referente às propriedades da adição e multiplicação dos números naturais aos alunos do 6° ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual de Ensino Médio São Izidro. Após a aplicação da proposta de ensino, foi possível verificar que os dominós, por ser um material manipulativo, permitiu a variabilidade de diferentes exemplos e, por conseguinte, melhor compreensão daquilo que estava sendo proposto, gerando um aumento significativo dos conhecimentos adquiridos em relação às propriedades estudadas.Universidade Federal de Santa MariaBrasilMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências Naturais e ExatasStabel, Eduardo Casagrandehttp://lattes.cnpq.br/6402813587470564Mathias, Carmen Vieirahttp://lattes.cnpq.br/0112509701698645Nery, Janicehttp://lattes.cnpq.br/7660500486146926Oliveira, Oneide2019-04-22T11:01:38Z2019-04-22T11:01:38Z2018-08-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16270porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2019-04-23T06:01:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/16270Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2019-04-23T06:01:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
Dominoes as a resource for teaching mathematics
title Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
spellingShingle Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
Oliveira, Oneide
Metodologia
Dominós
Aritmética
Álgebra
Fibonacci
Methodology
Dominoes
Arithmetic
Algebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
title_full Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
title_fullStr Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
title_full_unstemmed Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
title_sort Dominós como recurso didático para o ensino de matemática
author Oliveira, Oneide
author_facet Oliveira, Oneide
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Stabel, Eduardo Casagrande
http://lattes.cnpq.br/6402813587470564
Mathias, Carmen Vieira
http://lattes.cnpq.br/0112509701698645
Nery, Janice
http://lattes.cnpq.br/7660500486146926
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Oneide
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia
Dominós
Aritmética
Álgebra
Fibonacci
Methodology
Dominoes
Arithmetic
Algebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Metodologia
Dominós
Aritmética
Álgebra
Fibonacci
Methodology
Dominoes
Arithmetic
Algebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation presents a possibility of the use of didactic materials in the teaching of Mathematics. In order to develop this work, dominoes were used as a pedagogical resource, seeking contributions as to their applicability so that a significant learning of the properties of addition and multiplication of natural numbers, certain algebraic properties, prominence for notable products, Girard relation and sums of arithmetic progressions, as well as in the use in Fibonacci sequences. The efficiency of the use of these materials was evidenced with the application of a teaching proposal regarding the properties of addition and multiplication of the natural numbers to the students of the 6th grade of Elementary School of the Escola Estadual de Ensino Médio São Izidro. After applying the teaching proposal, it was possible to verify that the dominoes, as a manipulative material, allowed for the variability of different examples and, therefore, a better understanding of what was being proposed, generating a significant increase of knowledge acquired in relation to properties studied.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-10
2019-04-22T11:01:38Z
2019-04-22T11:01:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16270
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Matemática
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
Centro de Ciências Naturais e Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922147621666816