Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000j04d |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10940 |
Resumo: | This dissertation aims to propose a new approach in teaching polynomials. As this subject is worked in the last year of high school, we offer a proposal focused on higher education, but in an investigative and intuitive way while emphasizing the definitions and theorems. In the first chapter we will make a historical overview about the study of polynomials, highlighting the most important facts and their researchers, as well as their relevance. In the second chapter we will deal with the way the subject is approached in schools and books currently in high school in Brazil, emphasizing the important aspects that we think should be revised. A new proposal for the study of polynomials is presented in the third chapter. We conclude with the fourth chapter where we report the partial application of this proposal in a class of third year of the technical computer course in IFRS - Câmpus Ibirubá. |
id |
UFSM_87f26e2e0a67291d573c8bc80a9cc924 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/10940 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagemTeaching of polynomials in secondary education a new approachPolinômiosFunção polinomialEquações polinomiaisPolynomialsPolynomial functionPolynomial equationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis dissertation aims to propose a new approach in teaching polynomials. As this subject is worked in the last year of high school, we offer a proposal focused on higher education, but in an investigative and intuitive way while emphasizing the definitions and theorems. In the first chapter we will make a historical overview about the study of polynomials, highlighting the most important facts and their researchers, as well as their relevance. In the second chapter we will deal with the way the subject is approached in schools and books currently in high school in Brazil, emphasizing the important aspects that we think should be revised. A new proposal for the study of polynomials is presented in the third chapter. We conclude with the fourth chapter where we report the partial application of this proposal in a class of third year of the technical computer course in IFRS - Câmpus Ibirubá.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho de dissertação tem como objetivo propor uma nova forma de abordagem no ensino de polinômios. Como este assunto é trabalhado no último ano do Ensino Médio, oferecemos uma proposta focada no Ensino Superior, porém de uma forma investigativa e intuitiva sem deixar de dar ênfase às definições e teoremas. No primeiro capítulo faremos um apanhado histórico sobre o estudo dos polinômios destacando os principais fatos e seus estudiosos, bem como sua relevância. No segundo capítulo trataremos sobre a forma que o assunto é abordado atualmente nas escolas e livros de Ensino Médio do Brasil, salientando os aspectos que consideramos importantes que sejam revistos. Uma nova proposta de trabalho de estudo de polinômios é apresentada no terceiro capítulo. Concluímos com o quarto capítulo onde relataremos a aplicação parcial desta proposta em uma turma de terceiro ano técnico em informática do IFRS Câmpus Ibirubá.Universidade Federal de Santa MariaBRMatemáticaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalCopetti, Maria Inês Martinshttp://lattes.cnpq.br/6987029119441919Trevisan, Vilmarhttp://lattes.cnpq.br/0319183112661354Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardosohttp://lattes.cnpq.br/7057570207918370Dierings, Andre Ricardo2015-03-202015-03-202014-08-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfDIERINGS, Andre Ricardo. TEACHING OF POLYNOMIALS IN SECONDARY EDUCATION A NEW APPROACH. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10940ark:/26339/001300000j04dporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-05-28T12:35:16Zoai:repositorio.ufsm.br:1/10940Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-29T10:41:12.619214Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem Teaching of polynomials in secondary education a new approach |
title |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
spellingShingle |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem Dierings, Andre Ricardo Polinômios Função polinomial Equações polinomiais Polynomials Polynomial function Polynomial equations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
title_full |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
title_fullStr |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
title_full_unstemmed |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
title_sort |
Ensino de polinômios no ensino médio uma nova abordagem |
author |
Dierings, Andre Ricardo |
author_facet |
Dierings, Andre Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Copetti, Maria Inês Martins http://lattes.cnpq.br/6987029119441919 Trevisan, Vilmar http://lattes.cnpq.br/0319183112661354 Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso http://lattes.cnpq.br/7057570207918370 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dierings, Andre Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Polinômios Função polinomial Equações polinomiais Polynomials Polynomial function Polynomial equations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Polinômios Função polinomial Equações polinomiais Polynomials Polynomial function Polynomial equations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation aims to propose a new approach in teaching polynomials. As this subject is worked in the last year of high school, we offer a proposal focused on higher education, but in an investigative and intuitive way while emphasizing the definitions and theorems. In the first chapter we will make a historical overview about the study of polynomials, highlighting the most important facts and their researchers, as well as their relevance. In the second chapter we will deal with the way the subject is approached in schools and books currently in high school in Brazil, emphasizing the important aspects that we think should be revised. A new proposal for the study of polynomials is presented in the third chapter. We conclude with the fourth chapter where we report the partial application of this proposal in a class of third year of the technical computer course in IFRS - Câmpus Ibirubá. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-22 2015-03-20 2015-03-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DIERINGS, Andre Ricardo. TEACHING OF POLYNOMIALS IN SECONDARY EDUCATION A NEW APPROACH. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10940 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000j04d |
identifier_str_mv |
DIERINGS, Andre Ricardo. TEACHING OF POLYNOMIALS IN SECONDARY EDUCATION A NEW APPROACH. 2014. 70 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014. ark:/26339/001300000j04d |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/10940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Matemática UFSM Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1814439796520517632 |