O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paniz, Catiane Mazocco
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166
Resumo: This dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work.
id UFSM_b4b1c24bf2ef9c9a87b7aacc744b3006
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7166
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSMThe diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSMReflexividadeDiário da prática pedagógicaFormação inicial de professoresReflectivityDiary of the pedagogic practiceInitial teachers educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work.Esta dissertação faz parte da linha de Formação, Saberes e Desenvolvi-mento Profissional do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).Neste trabalho trago à discussão um recurso que pode ser utilizado na Formação Inicial de Professores de Ciências Biológicas, o Diário da Prática Pedagógica (DPP). O DPP é um instrumento no qual os professores registram seus planejamentos seguidos dos comentários sobre sua implementação em sala de aula, permitindo uma organização e reflexão mais orientada sobre o que se desenvolve em situação prática. Permite também que os professores investiguem, analisem e revisem questões relativas ao seu trabalho, que freqüentemente permanecem ocultos à sua própria percepção, devido ao fato de estarem envolvidos nas ações cotidianas de trabalho. O trabalho foi desenvolvido com 13 acadêmicos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, buscando compreender como se dá o processo de reflexão da própria prática por estes acadêmicos a partir da utilização do DPP. Para a análise dos diários, utilizei a Análise de Discurso, bem como uma entrevista semi-estruturada. No decorrer do trabalho pude concluir que o diário pode ser um instrumento para auxiliar os acadêmicos no processo de estágio, visando contribuir para o seu rescimento pessoal e profissional. A partir da leitura dos diários foi possível perceber uma evolução no trabalho dos estagiários. O diário é um instrumento que pode contribuir para a reflexão das práticas pedagógicas, pois, a partir dele, podemos identificar crenças, problemas, representações e teorias implícitas que os estagiários possuem, podendo desta forma ser uma alternativa a ser utilizada na formação inicial de professores.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFreitas, Deisi Sangoihttp://lattes.cnpq.br/1136434717168776Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Krug, Hugo Norbertohttp://lattes.cnpq.br/5710464649581736Paniz, Catiane Mazocco2007-06-082007-06-082007-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-08T11:55:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7166Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-08T11:55:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM
title O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
spellingShingle O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
Paniz, Catiane Mazocco
Reflexividade
Diário da prática pedagógica
Formação inicial de professores
Reflectivity
Diary of the pedagogic practice
Initial teachers education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
title_full O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
title_fullStr O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
title_full_unstemmed O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
title_sort O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
author Paniz, Catiane Mazocco
author_facet Paniz, Catiane Mazocco
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Freitas, Deisi Sangoi
http://lattes.cnpq.br/1136434717168776
Oliveira, Valeska Maria Fortes de
http://lattes.cnpq.br/3628223248832085
Krug, Hugo Norberto
http://lattes.cnpq.br/5710464649581736
dc.contributor.author.fl_str_mv Paniz, Catiane Mazocco
dc.subject.por.fl_str_mv Reflexividade
Diário da prática pedagógica
Formação inicial de professores
Reflectivity
Diary of the pedagogic practice
Initial teachers education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Reflexividade
Diário da prática pedagógica
Formação inicial de professores
Reflectivity
Diary of the pedagogic practice
Initial teachers education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-08
2007-06-08
2007-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166
identifier_str_mv PANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922084079009792