O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000hxkr |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166 |
Resumo: | This dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work. |
id |
UFSM_b4b1c24bf2ef9c9a87b7aacc744b3006 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7166 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSMThe diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSMReflexividadeDiário da prática pedagógicaFormação inicial de professoresReflectivityDiary of the pedagogic practiceInitial teachers educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work.Esta dissertação faz parte da linha de Formação, Saberes e Desenvolvi-mento Profissional do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).Neste trabalho trago à discussão um recurso que pode ser utilizado na Formação Inicial de Professores de Ciências Biológicas, o Diário da Prática Pedagógica (DPP). O DPP é um instrumento no qual os professores registram seus planejamentos seguidos dos comentários sobre sua implementação em sala de aula, permitindo uma organização e reflexão mais orientada sobre o que se desenvolve em situação prática. Permite também que os professores investiguem, analisem e revisem questões relativas ao seu trabalho, que freqüentemente permanecem ocultos à sua própria percepção, devido ao fato de estarem envolvidos nas ações cotidianas de trabalho. O trabalho foi desenvolvido com 13 acadêmicos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, buscando compreender como se dá o processo de reflexão da própria prática por estes acadêmicos a partir da utilização do DPP. Para a análise dos diários, utilizei a Análise de Discurso, bem como uma entrevista semi-estruturada. No decorrer do trabalho pude concluir que o diário pode ser um instrumento para auxiliar os acadêmicos no processo de estágio, visando contribuir para o seu rescimento pessoal e profissional. A partir da leitura dos diários foi possível perceber uma evolução no trabalho dos estagiários. O diário é um instrumento que pode contribuir para a reflexão das práticas pedagógicas, pois, a partir dele, podemos identificar crenças, problemas, representações e teorias implícitas que os estagiários possuem, podendo desta forma ser uma alternativa a ser utilizada na formação inicial de professores.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoFreitas, Deisi Sangoihttp://lattes.cnpq.br/1136434717168776Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Krug, Hugo Norbertohttp://lattes.cnpq.br/5710464649581736Paniz, Catiane Mazocco2007-06-082007-06-082007-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166ark:/26339/001300000hxkrporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-08T11:55:01Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7166Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-08T11:55:01Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM |
title |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
spellingShingle |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM Paniz, Catiane Mazocco Reflexividade Diário da prática pedagógica Formação inicial de professores Reflectivity Diary of the pedagogic practice Initial teachers education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
title_full |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
title_fullStr |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
title_full_unstemmed |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
title_sort |
O diário da prática pedagógica e a construção da reflexividade na formação inicial de professores de Ciências Biológicas da UFSM |
author |
Paniz, Catiane Mazocco |
author_facet |
Paniz, Catiane Mazocco |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Freitas, Deisi Sangoi http://lattes.cnpq.br/1136434717168776 Oliveira, Valeska Maria Fortes de http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 Krug, Hugo Norberto http://lattes.cnpq.br/5710464649581736 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paniz, Catiane Mazocco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reflexividade Diário da prática pedagógica Formação inicial de professores Reflectivity Diary of the pedagogic practice Initial teachers education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Reflexividade Diário da prática pedagógica Formação inicial de professores Reflectivity Diary of the pedagogic practice Initial teachers education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation is part of the line of "Education, Knowledge and Professional Development" of the Program of Post-Graduation in Education (PPGE) of Federal University of Santa Maria (UFSM). In this work brings to the discussion a resource that can be used in the Initial Education of Biological Sciences Teachers, the Diary of the Pedagogic Practice (DPP). DPP is an instrument in which teachers register their planning following by the comments on the implementation about what is being developed in classroom, allowing a more organized organization and reflection in practical situation. It also allows the teachers to investigate, analyze and revise relative subjects to their work that frequently remain unseen to their own perception, due to the fact they are involved in the daily actions of work. The work was developed with 13 academics of the Biological Sciences Course, intending to understand how the process of reflection of their own practice occurs for these academics starting from the use of DPP. For the analysis of the diaries, I make use of the Speech Analysis, as well as a semi-structured interview. In elapsing of the work I could conclude that the diary can be an instrument to help the academics in the apprenticeship process, seeking to contribute for their personal and professional growth. Starting from the reading of the diaries it was possible to notice an evolution in the trainees' work. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-08 2007-06-08 2007-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000hxkr |
identifier_str_mv |
PANIZ, Catiane Mazocco. The diary of the pedagogic practice and the construction of reflectivity in the initial education of Biological Sciences teachers of UFSM. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007. ark:/26339/001300000hxkr |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172347488894976 |