A representação cultural de Lolita no romance de Nabokov e em suas adptações de Stanley Kubrick e Adrian Lyne
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
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Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27320 |
Resumo: | This research investigates the cultural representation of the homonym character of the novel Lolita (1955), written by Vladimir Nabokov, from its narrator point of view. Considering its representation is deeply marked by the movie adaptation by Stanley Kubrick (1962) and by Adrian Lyne (1997), the research shows a comparison between both, the novel and the movie text, in order to demonstrate how the pedophilia, a central subject in the novel, is changed into a romantic love of a middle-aged man by a seductive teenager. Thus, the nymphet myth is diffused into the mass culture. In order to demystify the nymphet myth, created by the cinema, the study will present how the relations of the male domination, mainly concerning the female body, are established. According to our hypothesis, in the same way Lolita is constructed by the patriarchal society, Humbert is also a construction of the society which discriminates any behavior deflect (in this case, the pedophilia). Lolita is changed into women and constructed by the (patriarchal) society as well Humbert is changed into an abnormal being and constructed by the (“normal”) society. |
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A representação cultural de Lolita no romance de Nabokov e em suas adptações de Stanley Kubrick e Adrian LyneA representação cultural de Lolita no romance de Nabokov e em suas adaptações de Stanley Kubrick e Adrian LyneLolitaRepresentaçãoCinemaFemininoAnormalRepresentationFemaleAbnormalCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis research investigates the cultural representation of the homonym character of the novel Lolita (1955), written by Vladimir Nabokov, from its narrator point of view. Considering its representation is deeply marked by the movie adaptation by Stanley Kubrick (1962) and by Adrian Lyne (1997), the research shows a comparison between both, the novel and the movie text, in order to demonstrate how the pedophilia, a central subject in the novel, is changed into a romantic love of a middle-aged man by a seductive teenager. Thus, the nymphet myth is diffused into the mass culture. In order to demystify the nymphet myth, created by the cinema, the study will present how the relations of the male domination, mainly concerning the female body, are established. According to our hypothesis, in the same way Lolita is constructed by the patriarchal society, Humbert is also a construction of the society which discriminates any behavior deflect (in this case, the pedophilia). Lolita is changed into women and constructed by the (patriarchal) society as well Humbert is changed into an abnormal being and constructed by the (“normal”) society.Neste estudo se pretende investigar a representação cultural da personagem homônima do romance Lolita (1955), de Vladimir Nabokov, pela ótica de seu narrador-personagem Humbert. Considerando que esta representação é assinalada profundamente pelas adaptações cinematográficas de Stanley Kubrick (1962) e Adrian Lyne (1997), se apresenta um cotejo entre os textos literário e fílmicos que demonstra como a pedofilia, tema central do romance de Nabokov, é transmutada num amor romântico entre um homem ingênuo e uma adolescente sedutora, difundindo, portanto, o mito da ninfeta na cultura de massa. Para desmitificar este mito criado pelo cinema, se estabelecem as relações de dominação masculina, sobretudo do corpo feminino, identificadas no texto literário. Mas o que se levanta como hipótese é que do mesmo modo que Lolita é construída pela sociedade patriarcal, Humbert também é construído pela sociedade que discrimina qualquer desvio de comportamento (no caso, a pedofilia). Na mesma proporção em que Lolita é transformada em mulher e construída pela sociedade (patriarcal), Humbert também é transformado em anormal e construído pela sociedade (“normal”).Universidade Federal de Santa MariaBrasilLetrasUFSMPrograma de Pós-Graduação em LetrasCentro de Artes e LetrasSilva, Vera Lucia Lenz Vianna dahttp://lattes.cnpq.br/8773425081130876Ourique, João Luis P.Umbach, Rosani KetzerLazarin, Denize Helena2022-12-13T13:59:32Z2022-12-13T13:59:32Z2010-03-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27320ark:/26339/00130000074mgporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-12-13T13:59:33Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27320Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-12-13T13:59:33Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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