A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32456 |
Resumo: | This master's research has as its central theme the teaching of local history. Starting from my reality as a teacher in the municipality of Santa Cruz do Sul (RS), I propose a pedagogical intervention based on the research problem “how the Script Theory presents itself as a methodological possibility for the teaching-learning of Local History that values multiple narratives?” To this end, I created a booklet that highlights the intervention proposal for teaching local History, the final product of this research, using Documentary Theory based on the ideas of screenwriter Syd Field, designed and adapted for High School. To support this discussion, I depart from the theoretical perspective of decolonial and countercolonial studies, problematizing the importance of telling other stories about the constitution of localities, which can interrogate hegemonic narratives and involve students in a study of their realities as historical subjects. The proposition was also used in the classroom during a teaching practice with a 2nd year high school class at a state school. Observations about the practice were analyzed and it was possible to conclude the feasibility of its application. |
id |
UFSM_d5a8be415b9c8ac566c0a54ae9ea3d81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/32456 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de históriaScript theory as a methodological possibility for history teachingEnsino de históriaHistória localDecolonialidadeTeoria do roteiroTeaching historyLocal historyDecolonialityScript theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAThis master's research has as its central theme the teaching of local history. Starting from my reality as a teacher in the municipality of Santa Cruz do Sul (RS), I propose a pedagogical intervention based on the research problem “how the Script Theory presents itself as a methodological possibility for the teaching-learning of Local History that values multiple narratives?” To this end, I created a booklet that highlights the intervention proposal for teaching local History, the final product of this research, using Documentary Theory based on the ideas of screenwriter Syd Field, designed and adapted for High School. To support this discussion, I depart from the theoretical perspective of decolonial and countercolonial studies, problematizing the importance of telling other stories about the constitution of localities, which can interrogate hegemonic narratives and involve students in a study of their realities as historical subjects. The proposition was also used in the classroom during a teaching practice with a 2nd year high school class at a state school. Observations about the practice were analyzed and it was possible to conclude the feasibility of its application.Esta pesquisa de mestrado tem como tema central o ensino de História local. Partindo da minha realidade enquanto docente do município de Santa Cruz do Sul (RS), proponho uma intervenção pedagógica a partir da problemática de pesquisa “como a Teoria do Roteiro apresenta-se enquanto possibilidade metodológica para o ensino-aprendizagem da História Local que valorize múltiplas narrativas?” Para tal, construí uma cartilha que evidencia a proposta de intervenção para o ensino de História local, produto final desta pesquisa, utilizando a Teoria do Documentário a partir das ideias do roteirista Syd Field, pensada e adaptada para o Ensino Médio. Para fundamentar essa discussão, parto da perspectiva teórica dos estudos decoloniais e contracoloniais, problematizando a importância de contar outras histórias sobre a constituição das localidades, que possam indagar narrativas hegemônicas e envolver os educandos em um estudo de suas realidades enquanto sujeitos históricos. A proposição foi utilizada também em sala de aula durante uma prática docente com uma turma de 2º ano do Ensino Médio de uma escola da rede estadual. As observações sobre a prática foram analisadas e foi possível concluir a viabilidade de sua aplicação.Universidade Federal de Santa MariaBrasilHistóriaUFSMPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede NacionalCentro de EducaçãoWitter, Nikelen Acostahttp://lattes.cnpq.br/8774179848468670Santos, João Manuel Casquinha MalaiaFreitas, Muriel Rodrigues deD’Avila, Yasmin Daniella2024-07-24T13:11:47Z2024-07-24T13:11:47Z2024-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/32456porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2024-07-24T13:11:48Zoai:repositorio.ufsm.br:1/32456Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2024-07-24T13:11:48Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história Script theory as a methodological possibility for history teaching |
title |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
spellingShingle |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história D’Avila, Yasmin Daniella Ensino de história História local Decolonialidade Teoria do roteiro Teaching history Local history Decoloniality Script theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
title_full |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
title_fullStr |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
title_full_unstemmed |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
title_sort |
A teoria do roteiro como possibilidade metodológica para o ensino de história |
author |
D’Avila, Yasmin Daniella |
author_facet |
D’Avila, Yasmin Daniella |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Witter, Nikelen Acosta http://lattes.cnpq.br/8774179848468670 Santos, João Manuel Casquinha Malaia Freitas, Muriel Rodrigues de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
D’Avila, Yasmin Daniella |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história História local Decolonialidade Teoria do roteiro Teaching history Local history Decoloniality Script theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
topic |
Ensino de história História local Decolonialidade Teoria do roteiro Teaching history Local history Decoloniality Script theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This master's research has as its central theme the teaching of local history. Starting from my reality as a teacher in the municipality of Santa Cruz do Sul (RS), I propose a pedagogical intervention based on the research problem “how the Script Theory presents itself as a methodological possibility for the teaching-learning of Local History that values multiple narratives?” To this end, I created a booklet that highlights the intervention proposal for teaching local History, the final product of this research, using Documentary Theory based on the ideas of screenwriter Syd Field, designed and adapted for High School. To support this discussion, I depart from the theoretical perspective of decolonial and countercolonial studies, problematizing the importance of telling other stories about the constitution of localities, which can interrogate hegemonic narratives and involve students in a study of their realities as historical subjects. The proposition was also used in the classroom during a teaching practice with a 2nd year high school class at a state school. Observations about the practice were analyzed and it was possible to conclude the feasibility of its application. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-24T13:11:47Z 2024-07-24T13:11:47Z 2024-06-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32456 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil História UFSM Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil História UFSM Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922088874147840 |