Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000001hwk |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167 |
Resumo: | This work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest. |
id |
UFSM_ebae40c14fc12786b4640ed5960fcb32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/27167 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa MariaRelações étnicas e raciaisPrática pedagógicaEducação InfantilDiversidadeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest.Este trabalho com a temática “Relações étnicas e raciais na Educação infantil em Santa Maria/RS”, apresenta um estudo referente a compreensão dos possíveis fatores que possam vir a influenciar na prática pedagógica do educador para contemplar problemáticas tão pertinentes e desafiadoras na Educação Infantil. Procurando ressaltar a importância de abordar essa temática desde à e na infância para que construam o autoconhecimento e sejam sujeitos com opiniões formadas. Desde à Educação Infantil, as crianças começam a perceber diferenças socialmente construídas precocemente, podendo gerar conflitos ideológicos, como o racismo e preconceitos, dessa forma, como a escola é um local que qualifica e desqualifica os sujeitos por meio de dispositivos sociais de gênero, poder aquisitivo, faixa etária, pertencimento étnico, entre outros, se faz necessário contemplar a temática. Para a realização deste trabalho, foram abordados referencias teóricos pertinentes ao assunto, utilizando autores como Barbosa (2007), Rosemberg (2014) e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (2009), como também a utilização de uma abordagem qualitativa e exploratória, pois buscou explicar o porquê das coisas, sendo realizado a interpretação de significados de uma determinada cultura ou ideologia, auxiliando na análise dos objetos de interesse.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoTrevisan, Amarildo LuizSouza, Julia Duarte de2022-11-30T14:09:29Z2022-11-30T14:09:29Z2018-12-202018Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167ark:/26339/0013000001hwkporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-30T14:09:29Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27167Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-30T14:09:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
title |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
spellingShingle |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria Souza, Julia Duarte de Relações étnicas e raciais Prática pedagógica Educação Infantil Diversidade CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
title_full |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
title_fullStr |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
title_full_unstemmed |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
title_sort |
Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria |
author |
Souza, Julia Duarte de |
author_facet |
Souza, Julia Duarte de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Trevisan, Amarildo Luiz |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Julia Duarte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações étnicas e raciais Prática pedagógica Educação Infantil Diversidade CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Relações étnicas e raciais Prática pedagógica Educação Infantil Diversidade CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 2018 2022-11-30T14:09:29Z 2022-11-30T14:09:29Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000001hwk |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167 |
identifier_str_mv |
ark:/26339/0013000001hwk |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria Brasil UFSM Centro de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172264119762944 |