Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Julia Duarte de
Data de Publicação: 2018
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/0013000001hwk
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167
Resumo: This work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest.
id UFSM_ebae40c14fc12786b4640ed5960fcb32
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/27167
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa MariaRelações étnicas e raciaisPrática pedagógicaEducação InfantilDiversidadeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest.Este trabalho com a temática “Relações étnicas e raciais na Educação infantil em Santa Maria/RS”, apresenta um estudo referente a compreensão dos possíveis fatores que possam vir a influenciar na prática pedagógica do educador para contemplar problemáticas tão pertinentes e desafiadoras na Educação Infantil. Procurando ressaltar a importância de abordar essa temática desde à e na infância para que construam o autoconhecimento e sejam sujeitos com opiniões formadas. Desde à Educação Infantil, as crianças começam a perceber diferenças socialmente construídas precocemente, podendo gerar conflitos ideológicos, como o racismo e preconceitos, dessa forma, como a escola é um local que qualifica e desqualifica os sujeitos por meio de dispositivos sociais de gênero, poder aquisitivo, faixa etária, pertencimento étnico, entre outros, se faz necessário contemplar a temática. Para a realização deste trabalho, foram abordados referencias teóricos pertinentes ao assunto, utilizando autores como Barbosa (2007), Rosemberg (2014) e as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (2009), como também a utilização de uma abordagem qualitativa e exploratória, pois buscou explicar o porquê das coisas, sendo realizado a interpretação de significados de uma determinada cultura ou ideologia, auxiliando na análise dos objetos de interesse.Universidade Federal de Santa MariaBrasilUFSMCentro de EducaçãoTrevisan, Amarildo LuizSouza, Julia Duarte de2022-11-30T14:09:29Z2022-11-30T14:09:29Z2018-12-202018Trabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167ark:/26339/0013000001hwkporAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-11-30T14:09:29Zoai:repositorio.ufsm.br:1/27167Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-11-30T14:09:29Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
title Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
spellingShingle Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
Souza, Julia Duarte de
Relações étnicas e raciais
Prática pedagógica
Educação Infantil
Diversidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
title_full Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
title_fullStr Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
title_full_unstemmed Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
title_sort Relações Étnicas e Raciais na Educação Infantil em Santa Maria
author Souza, Julia Duarte de
author_facet Souza, Julia Duarte de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trevisan, Amarildo Luiz
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Julia Duarte de
dc.subject.por.fl_str_mv Relações étnicas e raciais
Prática pedagógica
Educação Infantil
Diversidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Relações étnicas e raciais
Prática pedagógica
Educação Infantil
Diversidade
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work with the thematic “ethnic and racial relations in children’s education in Santa Maria/RS”, presents a study about the understanding of possible factors that may influence the pedagogical practice of the educator to contemplate in Early Childhood Education. It seeks to emphasize the importance of approaching this theme from childhood and in order to build self knowledge and be subjects with formed opinions. Since childhood education, they start to realize the socially constructed difference early, and can generate ideological conflicts, like racism and prejudice, in this way, as the school is a place that qualifies and disqualifies the subjects through social devices of gender, power acquisitive, age range, ethnicity, between others, it is necessary to contemplate the thematic. For the accomplishment of this work, theoretical references pertinent to the subject were approached, using authors as Barbosa (2007), Rosemberg (2014) and the National Curriculum Guidelines for early childhood Education (2009), as well the use of a qualitative and emploratory approach, because it tried to explain the reason of the things, being realized the interpretation of meanings of a certain culture or ideology, assisting in the analysis of the objects of interest.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
2018
2022-11-30T14:09:29Z
2022-11-30T14:09:29Z
dc.type.driver.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/0013000001hwk
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27167
identifier_str_mv ark:/26339/0013000001hwk
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
UFSM
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172264119762944