Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Letícia Nascimento
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000n67f
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7233
Resumo: This dissertation aims to show how it is the presentification of the scenic direction in dance on the creative process of Acasos Dance Company's spectacle, Sopro, of 2014. This is done through the poeticpedagogical processes, situated as the strategies and ways of working that have been used in the construction of this spectacle from from a collective direction format.To this end it was held monitoring of the creative process of Sopro with strategies and instruments of the ethnographic method as the interview and participant observation. This added to the feature of being a work in which the researcher is involved in the search field, enhances the adoption of autobiographical tone thought from the Autoetnografia.To position the poeticpedagogical processes as agents of direction's presence in dance and the will of contact with the things of the world that accompanies the Sopro spectacle, it was used the understanding of Production of presence of Gumbrecht (2010).It is expected that the collective direction can be thought in a pedagogy of expression through poeticpedagogical processes, which put into evidence a dance pedagogy, that occurs in the making with powerful creative possibilities and developments of trading relations and of acquaintanceship in a collectivity.And that way, could be tried in other scenery- not only in independent dance companies as Acasos - but in other artistic works or even in a formal education.
id UFSM_f89dee9c7e4f9f57c4aef0f42fee3c6c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/7233
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança soproProcessos poéticopedagógicosDançaProdução de presençaPoetic pedagogical processesScenic direction in danceProduction of presenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis dissertation aims to show how it is the presentification of the scenic direction in dance on the creative process of Acasos Dance Company's spectacle, Sopro, of 2014. This is done through the poeticpedagogical processes, situated as the strategies and ways of working that have been used in the construction of this spectacle from from a collective direction format.To this end it was held monitoring of the creative process of Sopro with strategies and instruments of the ethnographic method as the interview and participant observation. This added to the feature of being a work in which the researcher is involved in the search field, enhances the adoption of autobiographical tone thought from the Autoetnografia.To position the poeticpedagogical processes as agents of direction's presence in dance and the will of contact with the things of the world that accompanies the Sopro spectacle, it was used the understanding of Production of presence of Gumbrecht (2010).It is expected that the collective direction can be thought in a pedagogy of expression through poeticpedagogical processes, which put into evidence a dance pedagogy, that occurs in the making with powerful creative possibilities and developments of trading relations and of acquaintanceship in a collectivity.And that way, could be tried in other scenery- not only in independent dance companies as Acasos - but in other artistic works or even in a formal education.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente dissertação se propõe a evidenciar os processos poéticopedagógicos que foram utilizadas no processo criativo do espetáculo de dança Sopro, de 2014, da Acasos Cia de Dança, de Santa Maria. Neste contexto são situados como as estratégias e formas de trabalho que concentram e articulam a pedagogia da dança referente às práticas envolvidas no processo criativo desse espetáculo a partir de um formato de direção coletiva. Para tal, foi realizado o acompanhamento do processo criativo do espetáculo Sopro com estratégias e instrumentos do método etnográfico como a entrevista e a observação participante. Isso, somado a característica de ser um trabalho na qual a pesquisadora está implicada no campo de pesquisa é potencializada a adoção de um tom autobiográfico da escrita pensado a partir da Autoetnografia. São pontuadas as questões referentes aos conceitos de processo, poético e pedagógico, aliados a uma apropriação poética do entendimento de Produção de Presença de Gumbrecht (2010). Isso para posicionar os processos poéticopedagógicos como agentes de presença de um mecanismo pedagógico no fazer poético em dança e relacioná-los a vontade de contato com as coisas do mundo que acompanha o espetáculo Sopro. Os processos poéticopedagógicos postos em evidência neste trabalho podem oferecer um olhar para uma pedagogia não só, mas também da dança, que se dá no fazer com potentes possibilidades de criação e de desenvolvimento das relações de negociação e de convívio na coletividade. E, dessa forma, amplia as possibilidades de experimentação da mesma em outros cenários que não só em Cias independentes de dança como a Acasos mas em outras empreitadas artísticas ou mesmo em outros regimes de ensino.Universidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPereira, Marcelo de Andradehttp://lattes.cnpq.br/1518610535671838Icle, Gilbertohttp://lattes.cnpq.br/2227456713763579Oliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728785U2Gomes, Letícia Nascimento2016-05-102016-05-102015-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfGOMES, Letícia Nascimento. PoePROCESSOS POÉTICOPEDAGÓGICOS: DA AUSÊNCIA DA DIREÇÃO CÊNICA À PRODUÇÃO DE SUA PRESENÇA EM SOPRO. 2015. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7233ark:/26339/001300000n67fporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-08-22T13:53:36Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7233Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-08-22T13:53:36Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
title Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
spellingShingle Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
Gomes, Letícia Nascimento
Processos poéticopedagógicos
Dança
Produção de presença
Poetic pedagogical processes
Scenic direction in dance
Production of presence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
title_full Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
title_fullStr Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
title_full_unstemmed Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
title_sort Processos poéticopedagógicos na criação do espetáculo de dança sopro
author Gomes, Letícia Nascimento
author_facet Gomes, Letícia Nascimento
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Marcelo de Andrade
http://lattes.cnpq.br/1518610535671838
Icle, Gilberto
http://lattes.cnpq.br/2227456713763579
Oliveira, Valeska Maria Fortes de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728785U2
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Letícia Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Processos poéticopedagógicos
Dança
Produção de presença
Poetic pedagogical processes
Scenic direction in dance
Production of presence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Processos poéticopedagógicos
Dança
Produção de presença
Poetic pedagogical processes
Scenic direction in dance
Production of presence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation aims to show how it is the presentification of the scenic direction in dance on the creative process of Acasos Dance Company's spectacle, Sopro, of 2014. This is done through the poeticpedagogical processes, situated as the strategies and ways of working that have been used in the construction of this spectacle from from a collective direction format.To this end it was held monitoring of the creative process of Sopro with strategies and instruments of the ethnographic method as the interview and participant observation. This added to the feature of being a work in which the researcher is involved in the search field, enhances the adoption of autobiographical tone thought from the Autoetnografia.To position the poeticpedagogical processes as agents of direction's presence in dance and the will of contact with the things of the world that accompanies the Sopro spectacle, it was used the understanding of Production of presence of Gumbrecht (2010).It is expected that the collective direction can be thought in a pedagogy of expression through poeticpedagogical processes, which put into evidence a dance pedagogy, that occurs in the making with powerful creative possibilities and developments of trading relations and of acquaintanceship in a collectivity.And that way, could be tried in other scenery- not only in independent dance companies as Acasos - but in other artistic works or even in a formal education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-28
2016-05-10
2016-05-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOMES, Letícia Nascimento. PoePROCESSOS POÉTICOPEDAGÓGICOS: DA AUSÊNCIA DA DIREÇÃO CÊNICA À PRODUÇÃO DE SUA PRESENÇA EM SOPRO. 2015. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7233
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000n67f
identifier_str_mv GOMES, Letícia Nascimento. PoePROCESSOS POÉTICOPEDAGÓGICOS: DA AUSÊNCIA DA DIREÇÃO CÊNICA À PRODUÇÃO DE SUA PRESENÇA EM SOPRO. 2015. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
ark:/26339/001300000n67f
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1815172366030864384