Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Edmara Bazoni Soares
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP], Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559
Resumo: The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.
id UFSP_051a0325887301e2c79bb1e0c80e37e9
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6559
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criançaUnderstanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child careComprendiendo la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico en la práctica de atención al niñoPlay and playthingsChildhospitalizedPediatric nursingJogos e brinquedosCriança hospitalizadaEnfermagem pediátricaThe objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.Este estudio objetivó comprender cómo se produce la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico como instrumento de intervención de enfermería. El referencial teórico fue el Interaccionismo Simbólico, y el metodológico el Interaccionismo Interpretativo. Participaron siete enfermeras que actuaban en unidades pediátricas hospitalarias y ambulatorias, incluyendo el juguete terapéutico en su práctica. Emergieron cuatro temas representativos: Ampliando su mirada al niño como persona, Encantándose con una nueva posibilidad de cuidar, Percibiendo su acción revalidada y Comprometiéndose con el desarrollo de la temática. Estos revelaron que al conocer el juguete terapéutico y utilizarlo en la atención, la enfermera inicia un camino en el que constata los beneficios de tal intervención, lo que revalida cada vez más su acción, pasando a valorizarlo como instrumento de intervención de enfermería. Los autores consideran que enseñar sobre el juguete e integrarlo a la atención son desafíos que aún necesitan ser superados.Este estudo objetivou compreender como ocorre a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico como instrumento de intervenção de enfermagem. O referencial teórico foi o Interacionismo Simbólico e o metodológico, além do Interacionismo Interpretativo. Participaram sete enfermeiras que atuavam em unidades pediátricas hospitalares e ambulatoriais, incluindo o brinquedo terapêutico em sua prática. Emergiram quatro temas representativos: ampliando seu olhar para a pessoa da criança, encantando-se com uma nova possibilidade de cuidar, percebendo sua ação revalidada e comprometendo-se com o desenvolvimento da temática. Estes revelaram que, ao conhecer o brinquedo terapêutico e utilizá-lo na assistência, a enfermeira inicia um caminhar no qual constata os benefícios dessa intervenção, o que revalida cada vez mais sua ação, passando a valorizá-lo como instrumento de intervenção de enfermagem. Os autores consideram que ensinar sobre o brinquedo e integrá-lo à assistência são desafios que ainda necessitam ser superados.Faculdades Metropolitanas UnidasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, Depto. de EnfermagemUNIFESPSciELOUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemFaculdades Metropolitanas UnidasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Maia, Edmara Bazoni SoaresRibeiro, Circéa Amália [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]2015-06-14T13:43:12Z2015-06-14T13:43:12Z2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion839-846application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-84610.1590/S0080-62342011000400007S0080-62342011000400007.pdfS0080-62342011000400007-pt.pdf0080-6234S0080-62342011000400007http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559WOS:000294442100007porRevista da Escola de Enfermagem da USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:06:19Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6559Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T21:06:19Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
Understanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child care
Comprendiendo la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico en la práctica de atención al niño
title Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
spellingShingle Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
Maia, Edmara Bazoni Soares
Play and playthings
Child
hospitalized
Pediatric nursing
Jogos e brinquedos
Criança hospitalizada
Enfermagem pediátrica
title_short Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
title_full Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
title_fullStr Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
title_full_unstemmed Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
title_sort Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
author Maia, Edmara Bazoni Soares
author_facet Maia, Edmara Bazoni Soares
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdades Metropolitanas Unidas
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Edmara Bazoni Soares
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Play and playthings
Child
hospitalized
Pediatric nursing
Jogos e brinquedos
Criança hospitalizada
Enfermagem pediátrica
topic Play and playthings
Child
hospitalized
Pediatric nursing
Jogos e brinquedos
Criança hospitalizada
Enfermagem pediátrica
description The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-01
2015-06-14T13:43:12Z
2015-06-14T13:43:12Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007
MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-846
10.1590/S0080-62342011000400007
S0080-62342011000400007.pdf
S0080-62342011000400007-pt.pdf
0080-6234
S0080-62342011000400007
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559
WOS:000294442100007
url http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559
identifier_str_mv MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-846
10.1590/S0080-62342011000400007
S0080-62342011000400007.pdf
S0080-62342011000400007-pt.pdf
0080-6234
S0080-62342011000400007
WOS:000294442100007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 839-846
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268370146557952