Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559 |
Resumo: | The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome. |
id |
UFSP_051a0325887301e2c79bb1e0c80e37e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/6559 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criançaUnderstanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child careComprendiendo la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico en la práctica de atención al niñoPlay and playthingsChildhospitalizedPediatric nursingJogos e brinquedosCriança hospitalizadaEnfermagem pediátricaThe objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.Este estudio objetivó comprender cómo se produce la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico como instrumento de intervención de enfermería. El referencial teórico fue el Interaccionismo Simbólico, y el metodológico el Interaccionismo Interpretativo. Participaron siete enfermeras que actuaban en unidades pediátricas hospitalarias y ambulatorias, incluyendo el juguete terapéutico en su práctica. Emergieron cuatro temas representativos: Ampliando su mirada al niño como persona, Encantándose con una nueva posibilidad de cuidar, Percibiendo su acción revalidada y Comprometiéndose con el desarrollo de la temática. Estos revelaron que al conocer el juguete terapéutico y utilizarlo en la atención, la enfermera inicia un camino en el que constata los beneficios de tal intervención, lo que revalida cada vez más su acción, pasando a valorizarlo como instrumento de intervención de enfermería. Los autores consideran que enseñar sobre el juguete e integrarlo a la atención son desafíos que aún necesitan ser superados.Este estudo objetivou compreender como ocorre a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico como instrumento de intervenção de enfermagem. O referencial teórico foi o Interacionismo Simbólico e o metodológico, além do Interacionismo Interpretativo. Participaram sete enfermeiras que atuavam em unidades pediátricas hospitalares e ambulatoriais, incluindo o brinquedo terapêutico em sua prática. Emergiram quatro temas representativos: ampliando seu olhar para a pessoa da criança, encantando-se com uma nova possibilidade de cuidar, percebendo sua ação revalidada e comprometendo-se com o desenvolvimento da temática. Estes revelaram que, ao conhecer o brinquedo terapêutico e utilizá-lo na assistência, a enfermeira inicia um caminhar no qual constata os benefícios dessa intervenção, o que revalida cada vez mais sua ação, passando a valorizá-lo como instrumento de intervenção de enfermagem. Os autores consideram que ensinar sobre o brinquedo e integrá-lo à assistência são desafios que ainda necessitam ser superados.Faculdades Metropolitanas UnidasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESP, Depto. de EnfermagemUNIFESPSciELOUniversidade de São Paulo, Escola de EnfermagemFaculdades Metropolitanas UnidasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Maia, Edmara Bazoni SoaresRibeiro, Circéa Amália [UNIFESP]Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]2015-06-14T13:43:12Z2015-06-14T13:43:12Z2011-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion839-846application/pdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-84610.1590/S0080-62342011000400007S0080-62342011000400007.pdfS0080-62342011000400007-pt.pdf0080-6234S0080-62342011000400007http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559WOS:000294442100007porRevista da Escola de Enfermagem da USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T21:06:19Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/6559Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T21:06:19Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança Understanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child care Comprendiendo la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico en la práctica de atención al niño |
title |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
spellingShingle |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança Maia, Edmara Bazoni Soares Play and playthings Child hospitalized Pediatric nursing Jogos e brinquedos Criança hospitalizada Enfermagem pediátrica |
title_short |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
title_full |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
title_fullStr |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
title_full_unstemmed |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
title_sort |
Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança |
author |
Maia, Edmara Bazoni Soares |
author_facet |
Maia, Edmara Bazoni Soares Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdades Metropolitanas Unidas Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Edmara Bazoni Soares Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP] Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Play and playthings Child hospitalized Pediatric nursing Jogos e brinquedos Criança hospitalizada Enfermagem pediátrica |
topic |
Play and playthings Child hospitalized Pediatric nursing Jogos e brinquedos Criança hospitalizada Enfermagem pediátrica |
description |
The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 2015-06-14T13:43:12Z 2015-06-14T13:43:12Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007 MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-846 10.1590/S0080-62342011000400007 S0080-62342011000400007.pdf S0080-62342011000400007-pt.pdf 0080-6234 S0080-62342011000400007 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559 WOS:000294442100007 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559 |
identifier_str_mv |
MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-846 10.1590/S0080-62342011000400007 S0080-62342011000400007.pdf S0080-62342011000400007-pt.pdf 0080-6234 S0080-62342011000400007 WOS:000294442100007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
839-846 application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268370146557952 |