A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8967712
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59837
Resumo: This research aimed to listen and analyze the opinion of teachers about the relevance they attribute to the presence of issues related to gender issues, those explained in the curriculum and those that emerge from everyday events and that imply the need to debate the theme at school. The survey was conducted among professionals from municipal public schools in the eastern part of the city of São Paulo that serve young people in the middle school stage. The municipal public network has 8 schools that serve young people in this stage of education in the city, and our research was carried out in 3 of them that are allocated in the east zone. Our listening was through the focus group technique, with 2 meetings in each unit, aimed at investigating the assessment of gender relations by school actors and their perceptions about the latest national and municipal education plan. And can enlarge the understanding of ideas, concepts and considerations that teachers have about the concept of gender.
id UFSP_054b0ad66f0b8620b36863646b032efb
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/59837
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.Gender RelationsTeachersCurriculumOpinionRelações De GêneroDocentesCurrículoOpiniãoThis research aimed to listen and analyze the opinion of teachers about the relevance they attribute to the presence of issues related to gender issues, those explained in the curriculum and those that emerge from everyday events and that imply the need to debate the theme at school. The survey was conducted among professionals from municipal public schools in the eastern part of the city of São Paulo that serve young people in the middle school stage. The municipal public network has 8 schools that serve young people in this stage of education in the city, and our research was carried out in 3 of them that are allocated in the east zone. Our listening was through the focus group technique, with 2 meetings in each unit, aimed at investigating the assessment of gender relations by school actors and their perceptions about the latest national and municipal education plan. And can enlarge the understanding of ideas, concepts and considerations that teachers have about the concept of gender.Esta pesquisa se propôs a escutar e analisar a opinião de professores e professoras sobre a relevância que atribuem à presença das questões de gênero, as explicitadas no currículo, e as que emergem de acontecimentos cotidianos e que implicam a necessidade de se debater o tema na escola. A pesquisa aconteceu com profissionais de escolas públicas municipais da zona leste da cidade de São Paulo que atendem jovens na etapa escolar do ensino médio. A rede pública municipal tem oito escolas que atendem jovens nessa etapa de ensino na cidade, e nossa pesquisa ocorreu em três delas. Nossa escuta aconteceu por meio da técnica de grupo focal, com dois encontros em cada unidade, direcionados a investigar a valoração das relações de gênero por parte dos atores escolares e suas percepções sobre o último plano nacional e municipal de educação. E ampliou o entendimento acerca das ideias, concepções e considerações que professores e professoras possuem quanto ao conceito de gênero.Dados abertos - Sucupira - Teses e dissertações (2019)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Freitas, Marcos Cezar De [UNIFESP]Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]2021-01-19T16:36:31Z2021-01-19T16:36:31Z2019-04-26info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion244 p.application/pdfhttps://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8967712MARCELO OLIVEIRA DO NASCIMENTO.pdfhttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59837porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-11T10:06:11Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/59837Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-11T10:06:11Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
title A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
spellingShingle A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]
Gender Relations
Teachers
Curriculum
Opinion
Relações De Gênero
Docentes
Currículo
Opinião
title_short A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
title_full A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
title_fullStr A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
title_full_unstemmed A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
title_sort A presença das relações de gênero no currículo da escola pública: opiniões de professores e professoras.
author Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]
author_facet Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Freitas, Marcos Cezar De [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Marcelo Oliveira Do [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Gender Relations
Teachers
Curriculum
Opinion
Relações De Gênero
Docentes
Currículo
Opinião
topic Gender Relations
Teachers
Curriculum
Opinion
Relações De Gênero
Docentes
Currículo
Opinião
description This research aimed to listen and analyze the opinion of teachers about the relevance they attribute to the presence of issues related to gender issues, those explained in the curriculum and those that emerge from everyday events and that imply the need to debate the theme at school. The survey was conducted among professionals from municipal public schools in the eastern part of the city of São Paulo that serve young people in the middle school stage. The municipal public network has 8 schools that serve young people in this stage of education in the city, and our research was carried out in 3 of them that are allocated in the east zone. Our listening was through the focus group technique, with 2 meetings in each unit, aimed at investigating the assessment of gender relations by school actors and their perceptions about the latest national and municipal education plan. And can enlarge the understanding of ideas, concepts and considerations that teachers have about the concept of gender.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
2021-01-19T16:36:31Z
2021-01-19T16:36:31Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8967712
MARCELO OLIVEIRA DO NASCIMENTO.pdf
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59837
url https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=8967712
https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/59837
identifier_str_mv MARCELO OLIVEIRA DO NASCIMENTO.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 244 p.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268356026433536