Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, José Antonio [UNIFESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300000pfq4
DOI: 10.1590/S0100-55022014000400018
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707
Resumo: Education, at its various levels, plays a role of assimilating a cultural reality and aims to prepare the student to solve problems related to a particular area of knowledge. Among the various theoretical possibilities of the learning process, constructivism has exerted an influence on professional training, as shown mainly by problem-solving methodologies of teaching and learning. The undergraduate course in medicine is, in several schools around the world, a setting for the application of these methods: problem-based learning and problem-solving. Although methodologically different, both deal with areas of potential cognitive development of students, highlighting problems instead of contents as bridges between knowledge of the learner and learning objects. This work summarizes the use of problem-solving methodologies in medical training as strategies for approaching school education with everyday learning professional activities, and proposes a reformulation of the arch of Maguerez that makes the scheme more suitable to the various stages of the training process.
id UFSP_070e7ba903596617d2baa914b482a739
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8707
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médicaProblem solving in medical undergraduate curriculaMedical EducationCurriculumProblem SolvingEducação MédicaCurrículoResolução de ProblemasEducation, at its various levels, plays a role of assimilating a cultural reality and aims to prepare the student to solve problems related to a particular area of knowledge. Among the various theoretical possibilities of the learning process, constructivism has exerted an influence on professional training, as shown mainly by problem-solving methodologies of teaching and learning. The undergraduate course in medicine is, in several schools around the world, a setting for the application of these methods: problem-based learning and problem-solving. Although methodologically different, both deal with areas of potential cognitive development of students, highlighting problems instead of contents as bridges between knowledge of the learner and learning objects. This work summarizes the use of problem-solving methodologies in medical training as strategies for approaching school education with everyday learning professional activities, and proposes a reformulation of the arch of Maguerez that makes the scheme more suitable to the various stages of the training process.A educação, em seus vários níveis, tem o papel de assimilação de uma realidade cultural e de se preparar para resolver problemas referentes a determinada área do conhecimento. Dentre as várias vertentes do ensino, o construtivismo tem exercido influência na formação profissional, manifestada principalmente nas metodologias problematizadoras de ensino-aprendizagem. Em diversas escolas no mundo, o curso de graduação em Medicina tem se mostrado um cenário de aplicação destas modalidades: a aprendizagem baseada em problemas e a problematização. Embora metodologicamente diferentes, ambas trabalham em regiões de desenvolvimento cognitivo potencial dos estudantes, valorizando problemas e não temáticas como pontes entre o conhecimento do aluno e os objetos de aprendizagem. Este trabalho sumaria a utilização das metodologias problematizadoras na formação profissional na graduação médica como estratégias de aproximação da aprendizagem cotidiana do profissional, propondo uma reformulação do arco de Maguerez que torna o esquema mais aplicável às diversas etapas desse processo formativo.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Maia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:47:25Z2015-06-14T13:47:25Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion566-574application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 4, p. 566-574, 2014.10.1590/S0100-55022014000400018S0100-55022014000400018.pdf0100-5502S0100-55022014000400018http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707ark:/48912/001300000pfq4porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T08:43:49Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8707Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:29:21.359066Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Problem solving in medical undergraduate curricula
title Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
spellingShingle Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Maia, José Antonio [UNIFESP]
Medical Education
Curriculum
Problem Solving
Educação Médica
Currículo
Resolução de Problemas
Maia, José Antonio [UNIFESP]
Medical Education
Curriculum
Problem Solving
Educação Médica
Currículo
Resolução de Problemas
title_short Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
title_full Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
title_fullStr Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
title_full_unstemmed Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
title_sort Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
author Maia, José Antonio [UNIFESP]
author_facet Maia, José Antonio [UNIFESP]
Maia, José Antonio [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, José Antonio [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Medical Education
Curriculum
Problem Solving
Educação Médica
Currículo
Resolução de Problemas
topic Medical Education
Curriculum
Problem Solving
Educação Médica
Currículo
Resolução de Problemas
description Education, at its various levels, plays a role of assimilating a cultural reality and aims to prepare the student to solve problems related to a particular area of knowledge. Among the various theoretical possibilities of the learning process, constructivism has exerted an influence on professional training, as shown mainly by problem-solving methodologies of teaching and learning. The undergraduate course in medicine is, in several schools around the world, a setting for the application of these methods: problem-based learning and problem-solving. Although methodologically different, both deal with areas of potential cognitive development of students, highlighting problems instead of contents as bridges between knowledge of the learner and learning objects. This work summarizes the use of problem-solving methodologies in medical training as strategies for approaching school education with everyday learning professional activities, and proposes a reformulation of the arch of Maguerez that makes the scheme more suitable to the various stages of the training process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
2015-06-14T13:47:25Z
2015-06-14T13:47:25Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 4, p. 566-574, 2014.
10.1590/S0100-55022014000400018
S0100-55022014000400018.pdf
0100-5502
S0100-55022014000400018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300000pfq4
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 4, p. 566-574, 2014.
10.1590/S0100-55022014000400018
S0100-55022014000400018.pdf
0100-5502
S0100-55022014000400018
ark:/48912/001300000pfq4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 566-574
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822183937364983808
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-55022014000400018