Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
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DOI: | 10.1590/S0100-55022014000400018 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707 |
Resumo: | Education, at its various levels, plays a role of assimilating a cultural reality and aims to prepare the student to solve problems related to a particular area of knowledge. Among the various theoretical possibilities of the learning process, constructivism has exerted an influence on professional training, as shown mainly by problem-solving methodologies of teaching and learning. The undergraduate course in medicine is, in several schools around the world, a setting for the application of these methods: problem-based learning and problem-solving. Although methodologically different, both deal with areas of potential cognitive development of students, highlighting problems instead of contents as bridges between knowledge of the learner and learning objects. This work summarizes the use of problem-solving methodologies in medical training as strategies for approaching school education with everyday learning professional activities, and proposes a reformulation of the arch of Maguerez that makes the scheme more suitable to the various stages of the training process. |
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Metodologias problematizadoras em currículos de graduação médicaProblem solving in medical undergraduate curriculaMedical EducationCurriculumProblem SolvingEducação MédicaCurrículoResolução de ProblemasEducation, at its various levels, plays a role of assimilating a cultural reality and aims to prepare the student to solve problems related to a particular area of knowledge. Among the various theoretical possibilities of the learning process, constructivism has exerted an influence on professional training, as shown mainly by problem-solving methodologies of teaching and learning. The undergraduate course in medicine is, in several schools around the world, a setting for the application of these methods: problem-based learning and problem-solving. Although methodologically different, both deal with areas of potential cognitive development of students, highlighting problems instead of contents as bridges between knowledge of the learner and learning objects. This work summarizes the use of problem-solving methodologies in medical training as strategies for approaching school education with everyday learning professional activities, and proposes a reformulation of the arch of Maguerez that makes the scheme more suitable to the various stages of the training process.A educação, em seus vários níveis, tem o papel de assimilação de uma realidade cultural e de se preparar para resolver problemas referentes a determinada área do conhecimento. Dentre as várias vertentes do ensino, o construtivismo tem exercido influência na formação profissional, manifestada principalmente nas metodologias problematizadoras de ensino-aprendizagem. Em diversas escolas no mundo, o curso de graduação em Medicina tem se mostrado um cenário de aplicação destas modalidades: a aprendizagem baseada em problemas e a problematização. Embora metodologicamente diferentes, ambas trabalham em regiões de desenvolvimento cognitivo potencial dos estudantes, valorizando problemas e não temáticas como pontes entre o conhecimento do aluno e os objetos de aprendizagem. Este trabalho sumaria a utilização das metodologias problematizadoras na formação profissional na graduação médica como estratégias de aproximação da aprendizagem cotidiana do profissional, propondo uma reformulação do arco de Maguerez que torna o esquema mais aplicável às diversas etapas desse processo formativo.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Maia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:47:25Z2015-06-14T13:47:25Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion566-574application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400018Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 4, p. 566-574, 2014.10.1590/S0100-55022014000400018S0100-55022014000400018.pdf0100-5502S0100-55022014000400018http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8707ark:/48912/001300000pfq4porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T08:43:49Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8707Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T20:29:21.359066Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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