Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657 |
Resumo: | The development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals. |
id |
UFSP_0c9eb7c3403e713cc5892a81a4edcdb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2657 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análiseThe development of health professors: an analysishealtheducationprofessorprofessor trainingsaúdeeducaçãodocenteformação docenteThe development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals.O desenvolvimento docente é uma temática importante em um momento em que a graduação de todos os cursos superiores em saúde passa por transformações curriculares e metodológicas. Neste artigo, analisam-se concepções, propostas e características deste processo. A partir de um diálogo crítico com a literatura, discutem-se a docência universitária em saúde como prática social complexa e interdisciplinar e o desenvolvimento docente em saúde, buscando apreender singularidades, possibilidades e desafios. Neste contexto, a prática do professor é considerada eixo estruturante dos processos formativos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeUNIFESP, Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeSciELOFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Batista, Nildo Alves [UNIFESP]2015-06-14T13:31:43Z2015-06-14T13:31:43Z2005-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion283-294application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005.10.1590/S1981-77462005000200003S1981-77462005000200003.pdf1981-7746S1981-77462005000200003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657porTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T14:21:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2657Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T14:21:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise The development of health professors: an analysis |
title |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
spellingShingle |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise Batista, Nildo Alves [UNIFESP] health education professor professor training saúde educação docente formação docente |
title_short |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
title_full |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
title_fullStr |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
title_sort |
Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise |
author |
Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author_facet |
Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Nildo Alves [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
health education professor professor training saúde educação docente formação docente |
topic |
health education professor professor training saúde educação docente formação docente |
description |
The development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-09-01 2015-06-14T13:31:43Z 2015-06-14T13:31:43Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003 Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005. 10.1590/S1981-77462005000200003 S1981-77462005000200003.pdf 1981-7746 S1981-77462005000200003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657 |
identifier_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005. 10.1590/S1981-77462005000200003 S1981-77462005000200003.pdf 1981-7746 S1981-77462005000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
283-294 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268327009189888 |