Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657
Resumo: The development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals.
id UFSP_0c9eb7c3403e713cc5892a81a4edcdb7
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/2657
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análiseThe development of health professors: an analysishealtheducationprofessorprofessor trainingsaúdeeducaçãodocenteformação docenteThe development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals.O desenvolvimento docente é uma temática importante em um momento em que a graduação de todos os cursos superiores em saúde passa por transformações curriculares e metodológicas. Neste artigo, analisam-se concepções, propostas e características deste processo. A partir de um diálogo crítico com a literatura, discutem-se a docência universitária em saúde como prática social complexa e interdisciplinar e o desenvolvimento docente em saúde, buscando apreender singularidades, possibilidades e desafios. Neste contexto, a prática do professor é considerada eixo estruturante dos processos formativos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeUNIFESP, Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em SaúdeSciELOFundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim VenâncioUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Batista, Nildo Alves [UNIFESP]2015-06-14T13:31:43Z2015-06-14T13:31:43Z2005-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion283-294application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005.10.1590/S1981-77462005000200003S1981-77462005000200003.pdf1981-7746S1981-77462005000200003http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657porTrabalho, Educação e Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T14:21:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/2657Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T14:21:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
The development of health professors: an analysis
title Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
spellingShingle Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
health
education
professor
professor training
saúde
educação
docente
formação docente
title_short Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
title_full Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
title_fullStr Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
title_full_unstemmed Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
title_sort Desenvolvimento docente na área da saúde: uma análise
author Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
author_facet Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Nildo Alves [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv health
education
professor
professor training
saúde
educação
docente
formação docente
topic health
education
professor
professor training
saúde
educação
docente
formação docente
description The development of professors is a highly important subject at a time when undergraduate programs in all higher-education health courses are going through changes in their curricula and methodologies. This article analyses ideas, propositions and characteristics of the process. By dialoguing with the existing literature, we analyze not only teaching for higher-education in health as a complex and interdisciplinary social practice but also the development of health professors, seeking, thus, to learn the peculiarities, potentials and challenges of the processes. This way, the practice of the professor is considered a crucial axis in training health professionals.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09-01
2015-06-14T13:31:43Z
2015-06-14T13:31:43Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003
Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005.
10.1590/S1981-77462005000200003
S1981-77462005000200003.pdf
1981-7746
S1981-77462005000200003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657
url http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462005000200003
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/2657
identifier_str_mv Trabalho, Educação e Saúde. Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, v. 3, n. 2, p. 283-294, 2005.
10.1590/S1981-77462005000200003
S1981-77462005000200003.pdf
1981-7746
S1981-77462005000200003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 283-294
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268327009189888