Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Bernardes, Neide Guzmán Blanco, Misorelli, Mari Ivone, Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/00130000018mv
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836
Resumo: PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules.
id UFSP_1943b80e17a5be8682ff96f0dc6e29cd
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5836
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamentalRelation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary schoolLanguageMemoryVisual PerceptionDyslexiaLearning DisordersLinguagemMemóriaPercepção VisualDislexiaTranstornos de AprendizagemPURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules.OBJETIVO: neste estudo procurou-se relacionar a memória visual ao desempenho ortográfico da escrita de crianças da 2ª e 3ª séries do ensino fundamental. MÉTODOS: foram analisadas 61 crianças de ambos os sexos, com idades variando entre 8 e 9 anos de idade. Avaliadas em sala de aula, pelas examinadoras, no 2º semestre do ano letivo de 2006, utilizando-se de três etapas distintas: Avaliação do ditado oral de palavras isoladas, Avaliação da leitura silenciosa de palavras isoladas e Análise da memória visual por meio da Figura Complexa de Rey. RESULTADOS: verificou-se que os erros ortográficos diminuem no ditado visual, quando comparado ao ditado oral; crianças que cometem mais erros ortográficos nos ditados têm pior desempenho na Figura Complexa de Rey; crianças de 3ª série possuem menor frequência de erros ortográficos e melhor desempenho em Figura Complexa de Rey, quando comparadas às crianças de 2ª série. CONCLUSÃO: a memória visual é fator importante no desenvolvimento ortográfico, levando a criança a compreender melhor a aquisição de regras ortográficas.Centro Integrado de Neurologia InfantilClínica Integrada NanuqueCEFACUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Setor de Investigação em Doenças NeuromuscularesUNIFESP, Setor de Investigação em Doenças NeuromuscularesSciELOCEFAC Saúde e EducaçãoCentro Integrado de Neurologia InfantilClínica Integrada NanuqueCEFACUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barbosa, Patricia Manfrin FontesBernardes, Neide Guzmán BlancoMisorelli, Mari IvoneChiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]2015-06-14T13:41:47Z2015-06-14T13:41:47Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion598-607application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010.10.1590/S1516-18462010000400009S1516-18462010000400009.pdf1516-1846S1516-18462010000400009http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836ark:/48912/00130000018mvporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T20:17:17Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5836Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T19:50:21.104601Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
Relation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary school
title Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
spellingShingle Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
Language
Memory
Visual Perception
Dyslexia
Learning Disorders
Linguagem
Memória
Percepção Visual
Dislexia
Transtornos de Aprendizagem
title_short Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
title_full Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
title_fullStr Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
title_full_unstemmed Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
title_sort Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
author Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
author_facet Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
Bernardes, Neide Guzmán Blanco
Misorelli, Mari Ivone
Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
author_role author
author2 Bernardes, Neide Guzmán Blanco
Misorelli, Mari Ivone
Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Centro Integrado de Neurologia Infantil
Clínica Integrada Nanuque
CEFAC
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
Bernardes, Neide Guzmán Blanco
Misorelli, Mari Ivone
Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Language
Memory
Visual Perception
Dyslexia
Learning Disorders
Linguagem
Memória
Percepção Visual
Dislexia
Transtornos de Aprendizagem
topic Language
Memory
Visual Perception
Dyslexia
Learning Disorders
Linguagem
Memória
Percepção Visual
Dislexia
Transtornos de Aprendizagem
description PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-08-01
2015-06-14T13:41:47Z
2015-06-14T13:41:47Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010.
10.1590/S1516-18462010000400009
S1516-18462010000400009.pdf
1516-1846
S1516-18462010000400009
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/00130000018mv
url http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836
identifier_str_mv Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010.
10.1590/S1516-18462010000400009
S1516-18462010000400009.pdf
1516-1846
S1516-18462010000400009
ark:/48912/00130000018mv
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 598-607
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
publisher.none.fl_str_mv CEFAC Saúde e Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1818602380701204480