Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/00130000018mv |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836 |
Resumo: | PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules. |
id |
UFSP_1943b80e17a5be8682ff96f0dc6e29cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5836 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamentalRelation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary schoolLanguageMemoryVisual PerceptionDyslexiaLearning DisordersLinguagemMemóriaPercepção VisualDislexiaTranstornos de AprendizagemPURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules.OBJETIVO: neste estudo procurou-se relacionar a memória visual ao desempenho ortográfico da escrita de crianças da 2ª e 3ª séries do ensino fundamental. MÉTODOS: foram analisadas 61 crianças de ambos os sexos, com idades variando entre 8 e 9 anos de idade. Avaliadas em sala de aula, pelas examinadoras, no 2º semestre do ano letivo de 2006, utilizando-se de três etapas distintas: Avaliação do ditado oral de palavras isoladas, Avaliação da leitura silenciosa de palavras isoladas e Análise da memória visual por meio da Figura Complexa de Rey. RESULTADOS: verificou-se que os erros ortográficos diminuem no ditado visual, quando comparado ao ditado oral; crianças que cometem mais erros ortográficos nos ditados têm pior desempenho na Figura Complexa de Rey; crianças de 3ª série possuem menor frequência de erros ortográficos e melhor desempenho em Figura Complexa de Rey, quando comparadas às crianças de 2ª série. CONCLUSÃO: a memória visual é fator importante no desenvolvimento ortográfico, levando a criança a compreender melhor a aquisição de regras ortográficas.Centro Integrado de Neurologia InfantilClínica Integrada NanuqueCEFACUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Setor de Investigação em Doenças NeuromuscularesUNIFESP, Setor de Investigação em Doenças NeuromuscularesSciELOCEFAC Saúde e EducaçãoCentro Integrado de Neurologia InfantilClínica Integrada NanuqueCEFACUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Barbosa, Patricia Manfrin FontesBernardes, Neide Guzmán BlancoMisorelli, Mari IvoneChiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]2015-06-14T13:41:47Z2015-06-14T13:41:47Z2010-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion598-607application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010.10.1590/S1516-18462010000400009S1516-18462010000400009.pdf1516-1846S1516-18462010000400009http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836ark:/48912/00130000018mvporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-28T20:17:17Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5836Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T19:50:21.104601Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental Relation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary school |
title |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
spellingShingle |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental Barbosa, Patricia Manfrin Fontes Language Memory Visual Perception Dyslexia Learning Disorders Linguagem Memória Percepção Visual Dislexia Transtornos de Aprendizagem |
title_short |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
title_full |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
title_fullStr |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
title_sort |
Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental |
author |
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes |
author_facet |
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes Bernardes, Neide Guzmán Blanco Misorelli, Mari Ivone Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bernardes, Neide Guzmán Blanco Misorelli, Mari Ivone Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro Integrado de Neurologia Infantil Clínica Integrada Nanuque CEFAC Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes Bernardes, Neide Guzmán Blanco Misorelli, Mari Ivone Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language Memory Visual Perception Dyslexia Learning Disorders Linguagem Memória Percepção Visual Dislexia Transtornos de Aprendizagem |
topic |
Language Memory Visual Perception Dyslexia Learning Disorders Linguagem Memória Percepção Visual Dislexia Transtornos de Aprendizagem |
description |
PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-08-01 2015-06-14T13:41:47Z 2015-06-14T13:41:47Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009 Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010. 10.1590/S1516-18462010000400009 S1516-18462010000400009.pdf 1516-1846 S1516-18462010000400009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/00130000018mv |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010000400009 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5836 |
identifier_str_mv |
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010. 10.1590/S1516-18462010000400009 S1516-18462010000400009.pdf 1516-1846 S1516-18462010000400009 ark:/48912/00130000018mv |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista CEFAC |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
598-607 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEFAC Saúde e Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
CEFAC Saúde e Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1818602380701204480 |