Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
dARK ID: | ark:/48912/001300001b41f |
DOI: | 10.1590/S0102-71822013000100019 |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522 |
Resumo: | This work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated. |
id |
UFSP_1e95361cce94b58e85a2de4f7a43fa87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7522 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunosInclusive education: choice and rejection among studentsInclusive educationSociogramPrejudiceEducação inclusivaSociogramaPreconceitoThis work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated.Este artigo relata pesquisa sobre educação inclusiva; teve como objetivos comparar escolhas e rejeições dos alunos considerados em situação de inclusão pelas escolas com seus colegas e os motivos para essas escolhas e rejeições. Construiu-se uma Escala de Proximidade entre alunos, que foi aplicada em duas classes: uma do ensino público (um aluno considerado em situação de inclusão) e outra do ensino particular (três alunos considerados em situação de inclusão). Observou-se que não houve diferenças entre os dois grupos de alunos, em ambas as classes, no que se refere à frequência de escolha ou rejeição e em relação aos motivos. Os motivos dados para escolher ou não colegas para a execução de tarefas escolares denotam um ideal de produtividade e relações de competição; quanto às relações sociais como brincar ou ir à casa do colega, valorizou-se ser legal e amigo.Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria da Saúde do Estado de São PauloUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Psicologia SocialUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria da Saúde do Estado de São PauloCrochík, José LeonFreller, Cintia C.Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]Feffermann, MarisaNascimento, Rafael Baioni doCasco, Ricardo2015-06-14T13:45:10Z2015-06-14T13:45:10Z2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion174-184application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013.10.1590/S0102-71822013000100019S0102-71822013000100019.pdf0102-7182S0102-71822013000100019http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522ark:/48912/001300001b41fporPsicologia & Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T00:47:09Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7522Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T21:06:57.160719Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos Inclusive education: choice and rejection among students |
title |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
spellingShingle |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos Crochík, José Leon Inclusive education Sociogram Prejudice Educação inclusiva Sociograma Preconceito Crochík, José Leon Inclusive education Sociogram Prejudice Educação inclusiva Sociograma Preconceito |
title_short |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
title_full |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
title_fullStr |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
title_full_unstemmed |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
title_sort |
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos |
author |
Crochík, José Leon |
author_facet |
Crochík, José Leon Crochík, José Leon Freller, Cintia C. Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP] Feffermann, Marisa Nascimento, Rafael Baioni do Casco, Ricardo Freller, Cintia C. Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP] Feffermann, Marisa Nascimento, Rafael Baioni do Casco, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Freller, Cintia C. Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP] Feffermann, Marisa Nascimento, Rafael Baioni do Casco, Ricardo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Secretaria da Saúde do Estado de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crochík, José Leon Freller, Cintia C. Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP] Feffermann, Marisa Nascimento, Rafael Baioni do Casco, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education Sociogram Prejudice Educação inclusiva Sociograma Preconceito |
topic |
Inclusive education Sociogram Prejudice Educação inclusiva Sociograma Preconceito |
description |
This work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-01 2015-06-14T13:45:10Z 2015-06-14T13:45:10Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019 Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013. 10.1590/S0102-71822013000100019 S0102-71822013000100019.pdf 0102-7182 S0102-71822013000100019 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/48912/001300001b41f |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522 |
identifier_str_mv |
Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013. 10.1590/S0102-71822013000100019 S0102-71822013000100019.pdf 0102-7182 S0102-71822013000100019 ark:/48912/001300001b41f |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia & Sociedade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
174-184 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Social |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1822219244760203264 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.1590/S0102-71822013000100019 |