Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crochík, José Leon
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Freller, Cintia C., Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP], Feffermann, Marisa, Nascimento, Rafael Baioni do, Casco, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
dARK ID: ark:/48912/001300001b41f
DOI: 10.1590/S0102-71822013000100019
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522
Resumo: This work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated.
id UFSP_1e95361cce94b58e85a2de4f7a43fa87
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/7522
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunosInclusive education: choice and rejection among studentsInclusive educationSociogramPrejudiceEducação inclusivaSociogramaPreconceitoThis work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated.Este artigo relata pesquisa sobre educação inclusiva; teve como objetivos comparar escolhas e rejeições dos alunos considerados em situação de inclusão pelas escolas com seus colegas e os motivos para essas escolhas e rejeições. Construiu-se uma Escala de Proximidade entre alunos, que foi aplicada em duas classes: uma do ensino público (um aluno considerado em situação de inclusão) e outra do ensino particular (três alunos considerados em situação de inclusão). Observou-se que não houve diferenças entre os dois grupos de alunos, em ambas as classes, no que se refere à frequência de escolha ou rejeição e em relação aos motivos. Os motivos dados para escolher ou não colegas para a execução de tarefas escolares denotam um ideal de produtividade e relações de competição; quanto às relações sociais como brincar ou ir à casa do colega, valorizou-se ser legal e amigo.Universidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria da Saúde do Estado de São PauloUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Psicologia SocialUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria da Saúde do Estado de São PauloCrochík, José LeonFreller, Cintia C.Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]Feffermann, MarisaNascimento, Rafael Baioni doCasco, Ricardo2015-06-14T13:45:10Z2015-06-14T13:45:10Z2013-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion174-184application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013.10.1590/S0102-71822013000100019S0102-71822013000100019.pdf0102-7182S0102-71822013000100019http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522ark:/48912/001300001b41fporPsicologia & Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T00:47:09Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/7522Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-12-11T21:06:57.160719Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Inclusive education: choice and rejection among students
title Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
spellingShingle Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Crochík, José Leon
Inclusive education
Sociogram
Prejudice
Educação inclusiva
Sociograma
Preconceito
Crochík, José Leon
Inclusive education
Sociogram
Prejudice
Educação inclusiva
Sociograma
Preconceito
title_short Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
title_full Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
title_fullStr Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
title_full_unstemmed Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
title_sort Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos
author Crochík, José Leon
author_facet Crochík, José Leon
Crochík, José Leon
Freller, Cintia C.
Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]
Feffermann, Marisa
Nascimento, Rafael Baioni do
Casco, Ricardo
Freller, Cintia C.
Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]
Feffermann, Marisa
Nascimento, Rafael Baioni do
Casco, Ricardo
author_role author
author2 Freller, Cintia C.
Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]
Feffermann, Marisa
Nascimento, Rafael Baioni do
Casco, Ricardo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Secretaria da Saúde do Estado de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Crochík, José Leon
Freller, Cintia C.
Dias, Marian Ávila de Lima e [UNIFESP]
Feffermann, Marisa
Nascimento, Rafael Baioni do
Casco, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Sociogram
Prejudice
Educação inclusiva
Sociograma
Preconceito
topic Inclusive education
Sociogram
Prejudice
Educação inclusiva
Sociograma
Preconceito
description This work reports a research about inclusive education which objective was to verify if there are differences in preferences and rejections made by students considered as an inclusive status by the schools and their classmates, as well as the reasons for the preferences and rejections. A Proximity Scale has been built among the students and was applied in two classrooms: in a public school (one student considered in an inclusive status) and in a private school (three students considered in an inclusive status). It was observed that there was no difference among students, in both classes, regarding the frequency of choice or rejection and the reasons therefore. Reasons presented for choosing or not choosing classmates for school assignments denote an ideal of productivity and competitive relations. In social relations like playing or visiting classmates, being cool or friendly was appreciated.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01
2015-06-14T13:45:10Z
2015-06-14T13:45:10Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019
Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013.
10.1590/S0102-71822013000100019
S0102-71822013000100019.pdf
0102-7182
S0102-71822013000100019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/48912/001300001b41f
url http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7522
identifier_str_mv Psicologia & Sociedade. Associação Brasileira de Psicologia Social, v. 25, n. 1, p. 174-184, 2013.
10.1590/S0102-71822013000100019
S0102-71822013000100019.pdf
0102-7182
S0102-71822013000100019
ark:/48912/001300001b41f
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia & Sociedade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 174-184
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Social
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Social
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1822219244760203264
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.1590/S0102-71822013000100019