Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP], Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5727
Resumo: Receptive language is the individual's capacity to understand what he hears or reads. Objective: to evaluate the performance of kindergarten children in terms of their receptive vocabulary. 159 students from a public school participated in the study and responded to the Peabody Test that evaluates the lexical development in the receptive domain. Procedure: after obtaining authorization from the school principal's office and parents, the children were evaluated individually. Results: 61% of the children showed a lower performance than expected for their age. The 1st grade students demonstrated better results than those in the 3rd grade. The child's gender and the mothers' level of education did not interfere in the test performance. Conclusion: as early as kindergarten, it is already important to work on vocabulary, in order to develop the children's potential for communication.
id UFSP_6f49c9e4142445bace41d195b802044e
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5727
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolaresAn evaluation of receptive vocabulary in preschool childrenChild readingChild languageVocabularyEducação infantilLinguagem infantilVocabulárioReceptive language is the individual's capacity to understand what he hears or reads. Objective: to evaluate the performance of kindergarten children in terms of their receptive vocabulary. 159 students from a public school participated in the study and responded to the Peabody Test that evaluates the lexical development in the receptive domain. Procedure: after obtaining authorization from the school principal's office and parents, the children were evaluated individually. Results: 61% of the children showed a lower performance than expected for their age. The 1st grade students demonstrated better results than those in the 3rd grade. The child's gender and the mothers' level of education did not interfere in the test performance. Conclusion: as early as kindergarten, it is already important to work on vocabulary, in order to develop the children's potential for communication.Linguagem receptiva é a capacidade de o indivíduo compreender o que ouve e lê. Este artigo objetiva avaliar o desempenho de crianças pré-escolares quanto ao vocabulário receptivo. Participaram 159 alunos - 56% do 1º estágio e 44% do 3º estágio - de uma escola de Educação Infantil do Município de São Paulo. Foi utilizado o Teste de Vocabulário por Imagens Peabody, que avalia o desenvolvimento lexical no domínio receptivo. Após autorização da direção da escola e dos pais, as crianças foram avaliadas individualmente. Houve um desempenho inferior ao esperado para a idade em 61% das crianças. Os alunos do 1º estágio saíram-se melhor do que os do 3º estágio. O gênero da criança e a escolaridade da mãe não interferiram no desempenho do teste. Conclui-se que é importante, já na pré-escola, um trabalho mais intensificado com vocabulário para as crianças desenvolverem seu potencial comunicativo.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Nove de Julho Departamento de SaúdeIIIUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de PediatriaUNIFESP, Depto. de FonoaudiologiaIIIUNIFESP, Depto. de PediatriaSciELOPrograma de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Universidade Nove de Julho Departamento de SaúdeAraújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]2015-06-14T13:41:40Z2015-06-14T13:41:40Z2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion169-176application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200004Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 27, n. 2, p. 169-176, 2010.10.1590/S0103-166X2010000200004S0103-166X2010000200004.pdf0103-166XS0103-166X2010000200004http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5727porEstudos de Psicologia (Campinas)info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T00:13:29Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5727Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T00:13:29Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
An evaluation of receptive vocabulary in preschool children
title Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
spellingShingle Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
Araújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]
Child reading
Child language
Vocabulary
Educação infantil
Linguagem infantil
Vocabulário
title_short Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
title_full Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
title_fullStr Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
title_full_unstemmed Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
title_sort Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares
author Araújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]
author_facet Araújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]
Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]
Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
author_role author
author2 Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]
Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade Nove de Julho Departamento de Saúde
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Maria Vanderléia Matos [UNIFESP]
Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]
Schoen-Ferreira, Teresa Helena [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Child reading
Child language
Vocabulary
Educação infantil
Linguagem infantil
Vocabulário
topic Child reading
Child language
Vocabulary
Educação infantil
Linguagem infantil
Vocabulário
description Receptive language is the individual's capacity to understand what he hears or reads. Objective: to evaluate the performance of kindergarten children in terms of their receptive vocabulary. 159 students from a public school participated in the study and responded to the Peabody Test that evaluates the lexical development in the receptive domain. Procedure: after obtaining authorization from the school principal's office and parents, the children were evaluated individually. Results: 61% of the children showed a lower performance than expected for their age. The 1st grade students demonstrated better results than those in the 3rd grade. The child's gender and the mothers' level of education did not interfere in the test performance. Conclusion: as early as kindergarten, it is already important to work on vocabulary, in order to develop the children's potential for communication.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
2015-06-14T13:41:40Z
2015-06-14T13:41:40Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200004
Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 27, n. 2, p. 169-176, 2010.
10.1590/S0103-166X2010000200004
S0103-166X2010000200004.pdf
0103-166X
S0103-166X2010000200004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5727
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2010000200004
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5727
identifier_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 27, n. 2, p. 169-176, 2010.
10.1590/S0103-166X2010000200004
S0103-166X2010000200004.pdf
0103-166X
S0103-166X2010000200004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 169-176
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268389926895616