Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Misquiatti, Andréa Regina Nunes
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nakaguma, Patrícia Gondo, Brito, Maria Cláudia, Olivati, Ana Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201513814
http://hdl.handle.net/11449/158137
Resumo: PURPOSE: to evaluate the vocabulary performance of institutionalized children and compare it with the performance of children which belong to public and private schools. METHODS: 16 children at institutional care in shelter, of both genders, aged between 4 and 5 years and 11 months (experimental group) participated. As the control group, 32 children from public (n=16) and private (n=16) schools matched for age participated, totaling 48 participants. A Vocabulary Test (ABFW) was used, to evaluate the performance of the vocabulary. This test verifies the child's lexical competence and the resources of significance used to name the target word. Statistical analysis of data was performed to analyze differences between the surveyed groups (Kruskal-Wallis). RESULTS: it was possible to observe that institutionalized children showed lower performance in the vocabulary test in relation to the control groups, which showed no differences between them. In addition, all children showed more difficulty in the semantic fields professions and places. CONCLUSION: children in situations of institutional care have underperformed vocabulary for their age and inferior than the performance of preschool children in public and private schools who reside with their families.
id UNSP_9526469086549b6c185f38ece2a8691a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158137
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadasVocabulary performance in institutionalized preschool childrenVocabularyChild LanguageChild, InstitutionalizedSpeech, Language and Hearing SciencesVocabulárioLinguagem InfantilCriança InstitucionalizadaFonoaudiologiaPURPOSE: to evaluate the vocabulary performance of institutionalized children and compare it with the performance of children which belong to public and private schools. METHODS: 16 children at institutional care in shelter, of both genders, aged between 4 and 5 years and 11 months (experimental group) participated. As the control group, 32 children from public (n=16) and private (n=16) schools matched for age participated, totaling 48 participants. A Vocabulary Test (ABFW) was used, to evaluate the performance of the vocabulary. This test verifies the child's lexical competence and the resources of significance used to name the target word. Statistical analysis of data was performed to analyze differences between the surveyed groups (Kruskal-Wallis). RESULTS: it was possible to observe that institutionalized children showed lower performance in the vocabulary test in relation to the control groups, which showed no differences between them. In addition, all children showed more difficulty in the semantic fields professions and places. CONCLUSION: children in situations of institutional care have underperformed vocabulary for their age and inferior than the performance of preschool children in public and private schools who reside with their families.OBJETIVO: verificar o desempenho de vocabulário de crianças institucionalizadas e comparar com o desempenho de crianças pertencentes à rede pública e particular de ensino. MÉTODOS: participaram deste estudo 16 crianças em situação de acolhimento institucional em abrigo, de ambos os gêneros, com idades entre 4 anos a 5 anos e 11 meses (grupo experimental). Para compor o grupo controle, participaram 32 crianças provenientes de escolas pública (n=16) e privada (n=16) pareadas por idade, totalizando 48 participantes. Para a verificação do desempenho de vocabulário foi utilizado o Teste de Vocabulário - ABFW que verifica a competência lexical da criança e os recursos de significação utilizados para nomear a palavra alvo. Foi realizada a análise estatística dos dados a fim de analisar diferenças entre os grupos pesquisados (Teste de Kruskal-Wallis). RESULTADOS: foi possível observar que as crianças institucionalizadas demonstraram desempenho inferior na prova de vocabulário em relação aos grupos controle, que não apresentaram grandes diferenças entre si. Cabe mencionar que todas as crianças demonstraram maior dificuldade nos campos conceituais profissões e locais. CONCLUSÃO: crianças em situação de acolhimento institucional em abrigo possuem desempenho vocabulário abaixo do esperado para a idade e inferior ao desempenho de pré-escolares de escolas pública e privada que residem com suas famílias.Universidade Estadual Paulista Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual Paulista Departamento de FonoaudiologiaUniversidade Estadual PaulistaABRAMO Associação Brasileira de Motricidade OrofacialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Misquiatti, Andréa Regina NunesNakaguma, Patrícia GondoBrito, Maria CláudiaOlivati, Ana Gabriela2018-11-12T17:28:30Z2018-11-12T17:28:30Z2015-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article783-791application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201513814Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 17, n. 3, p. 783-791, 2015.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/15813710.1590/1982-0216201513814S1516-18462015000300783S1516-18462015000300783.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-28T06:08:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158137Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-28T06:08Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
Vocabulary performance in institutionalized preschool children
title Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
spellingShingle Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
Misquiatti, Andréa Regina Nunes
Vocabulary
Child Language
Child, Institutionalized
Speech, Language and Hearing Sciences
Vocabulário
Linguagem Infantil
Criança Institucionalizada
Fonoaudiologia
title_short Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
title_full Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
title_fullStr Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
title_full_unstemmed Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
title_sort Desempenho de vocabulário em crianças pré-escolares institucionalizadas
author Misquiatti, Andréa Regina Nunes
author_facet Misquiatti, Andréa Regina Nunes
Nakaguma, Patrícia Gondo
Brito, Maria Cláudia
Olivati, Ana Gabriela
author_role author
author2 Nakaguma, Patrícia Gondo
Brito, Maria Cláudia
Olivati, Ana Gabriela
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Misquiatti, Andréa Regina Nunes
Nakaguma, Patrícia Gondo
Brito, Maria Cláudia
Olivati, Ana Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Vocabulary
Child Language
Child, Institutionalized
Speech, Language and Hearing Sciences
Vocabulário
Linguagem Infantil
Criança Institucionalizada
Fonoaudiologia
topic Vocabulary
Child Language
Child, Institutionalized
Speech, Language and Hearing Sciences
Vocabulário
Linguagem Infantil
Criança Institucionalizada
Fonoaudiologia
description PURPOSE: to evaluate the vocabulary performance of institutionalized children and compare it with the performance of children which belong to public and private schools. METHODS: 16 children at institutional care in shelter, of both genders, aged between 4 and 5 years and 11 months (experimental group) participated. As the control group, 32 children from public (n=16) and private (n=16) schools matched for age participated, totaling 48 participants. A Vocabulary Test (ABFW) was used, to evaluate the performance of the vocabulary. This test verifies the child's lexical competence and the resources of significance used to name the target word. Statistical analysis of data was performed to analyze differences between the surveyed groups (Kruskal-Wallis). RESULTS: it was possible to observe that institutionalized children showed lower performance in the vocabulary test in relation to the control groups, which showed no differences between them. In addition, all children showed more difficulty in the semantic fields professions and places. CONCLUSION: children in situations of institutional care have underperformed vocabulary for their age and inferior than the performance of preschool children in public and private schools who reside with their families.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-01
2018-11-12T17:28:30Z
2018-11-12T17:28:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201513814
Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 17, n. 3, p. 783-791, 2015.
1516-1846
http://hdl.handle.net/11449/158137
10.1590/1982-0216201513814
S1516-18462015000300783
S1516-18462015000300783.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201513814
http://hdl.handle.net/11449/158137
identifier_str_mv Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 17, n. 3, p. 783-791, 2015.
1516-1846
10.1590/1982-0216201513814
S1516-18462015000300783
S1516-18462015000300783.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 783-791
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
publisher.none.fl_str_mv ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964732587769856