Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275 |
Resumo: | Active methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors. |
id |
UFSP_817a2103afced83ae08ff7bacb94b2b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8275 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduaçãoStudents' views on future medical practice by means of undergraduate integration in a family healthcare teamPrimary Health CareCurriculumHumanization of AssistanceLearningAtenção BásicaCurrículoHumanização da AssistênciaAprendizagemActive methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors.Metodologias ativas de ensino-aprendizagem apontam a necessidade de colocar o aluno em contato com o paciente e suas necessidades desde o início do curso médico. A reflexão sobre a realidade por meio da problematização assume papel fundamental, juntamente com uma visão humanística do paciente, conhecendo, entendendo e respeitando a complexidade deste. Assim, este trabalho teve por objetivo investigar como a inserção longitudinal de estudantes de Medicina em cenários comunitários de Atenção Básica à saúde poderia influenciar sua formação. Mediante entrevistas, observou-se que o contato com a comunidade - particularmente em visitas domiciliárias, acompanhando agentes comunitários de saúde - resultou em profundas reflexões sobre a inserção social dos sujeitos como alunos e futuros profissionais.Universidade Cidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Cidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Makabe, Maria Luisa FariaMaia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:46:58Z2015-06-14T13:46:58Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion127-132application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014.10.1590/S0100-55022014000100017S0100-55022014000100017.pdf0100-5502S0100-55022014000100017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T07:56:59Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8275Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T07:56:59Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação Students' views on future medical practice by means of undergraduate integration in a family healthcare team |
title |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
spellingShingle |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação Makabe, Maria Luisa Faria Primary Health Care Curriculum Humanization of Assistance Learning Atenção Básica Currículo Humanização da Assistência Aprendizagem |
title_short |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
title_full |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
title_fullStr |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
title_full_unstemmed |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
title_sort |
Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação |
author |
Makabe, Maria Luisa Faria |
author_facet |
Makabe, Maria Luisa Faria Maia, José Antonio [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Maia, José Antonio [UNIFESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Makabe, Maria Luisa Faria Maia, José Antonio [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Primary Health Care Curriculum Humanization of Assistance Learning Atenção Básica Currículo Humanização da Assistência Aprendizagem |
topic |
Primary Health Care Curriculum Humanization of Assistance Learning Atenção Básica Currículo Humanização da Assistência Aprendizagem |
description |
Active methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-01 2015-06-14T13:46:58Z 2015-06-14T13:46:58Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100017 S0100-55022014000100017.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014. 10.1590/S0100-55022014000100017 S0100-55022014000100017.pdf 0100-5502 S0100-55022014000100017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
127-132 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268368919724032 |