Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Makabe, Maria Luisa Faria
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Maia, José Antonio [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275
Resumo: Active methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors.
id UFSP_817a2103afced83ae08ff7bacb94b2b4
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/8275
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduaçãoStudents' views on future medical practice by means of undergraduate integration in a family healthcare teamPrimary Health CareCurriculumHumanization of AssistanceLearningAtenção BásicaCurrículoHumanização da AssistênciaAprendizagemActive methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors.Metodologias ativas de ensino-aprendizagem apontam a necessidade de colocar o aluno em contato com o paciente e suas necessidades desde o início do curso médico. A reflexão sobre a realidade por meio da problematização assume papel fundamental, juntamente com uma visão humanística do paciente, conhecendo, entendendo e respeitando a complexidade deste. Assim, este trabalho teve por objetivo investigar como a inserção longitudinal de estudantes de Medicina em cenários comunitários de Atenção Básica à saúde poderia influenciar sua formação. Mediante entrevistas, observou-se que o contato com a comunidade - particularmente em visitas domiciliárias, acompanhando agentes comunitários de saúde - resultou em profundas reflexões sobre a inserção social dos sujeitos como alunos e futuros profissionais.Universidade Cidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)UNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Cidade de São PauloUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Makabe, Maria Luisa FariaMaia, José Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:46:58Z2015-06-14T13:46:58Z2014-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion127-132application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014.10.1590/S0100-55022014000100017S0100-55022014000100017.pdf0100-5502S0100-55022014000100017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-05T07:56:59Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/8275Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-05T07:56:59Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
Students' views on future medical practice by means of undergraduate integration in a family healthcare team
title Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
spellingShingle Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
Makabe, Maria Luisa Faria
Primary Health Care
Curriculum
Humanization of Assistance
Learning
Atenção Básica
Currículo
Humanização da Assistência
Aprendizagem
title_short Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
title_full Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
title_fullStr Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
title_full_unstemmed Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
title_sort Reflexão discente sobre a futura prática médica através da integração com a equipe de saúde da família na graduação
author Makabe, Maria Luisa Faria
author_facet Makabe, Maria Luisa Faria
Maia, José Antonio [UNIFESP]
author_role author
author2 Maia, José Antonio [UNIFESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Makabe, Maria Luisa Faria
Maia, José Antonio [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Primary Health Care
Curriculum
Humanization of Assistance
Learning
Atenção Básica
Currículo
Humanização da Assistência
Aprendizagem
topic Primary Health Care
Curriculum
Humanization of Assistance
Learning
Atenção Básica
Currículo
Humanização da Assistência
Aprendizagem
description Active methodology in medical education points to the necessity of placing medical students in touch with patients and their needs right from the beginning of their course. Reflecting on reality through problematization and a humanistic view of the patient play an important role in understanding and respecting patients in their complexity. This study's main objective was to investigate how the longitudinal insertion of medical students into the reality of community primary healthcare may influence their humanistic views of their patients. By analyzing answers given in interviews, we were able to observe that contact with the community - particularly via home visits with Community Health Agents - has led to the development of profound reflection on the social insertion of students and future doctors.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-01
2015-06-14T13:46:58Z
2015-06-14T13:46:58Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100017
S0100-55022014000100017.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000100017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8275
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 38, n. 1, p. 127-132, 2014.
10.1590/S0100-55022014000100017
S0100-55022014000100017.pdf
0100-5502
S0100-55022014000100017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 127-132
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268368919724032