Nurses Knowledge about the Insertion Procedure for Peripherally Inserted Central Catheters in Newborns
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692010000200008 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5681 |
Resumo: | The right to practice the Peripherally Inserted Central Catheter (PICC) technique, mainly in neonatal intensive care units, was achieved by nursing and consists of efforts that lead to a new challenge: the improvement of the practice of this procedure. This study determined and evaluated the theoretical and practical knowledge acquired by nurses in qualification courses concerning aspects of PICC line insertion in the case of newborns. This descriptive and quantitative study used a questionnaire with nine questions to collect data. The study population was composed of 40 nurses qualified to insert a PICC line in newborns. According to the conceptual knowledge scale established for this study, the results reveal that the nurses have inadequate knowledge concerning the studied aspects, indicating the need for nurses to constantly update and improve their knowledge about this practice so as to better the quality of care delivered to newborns. |
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Nurses Knowledge about the Insertion Procedure for Peripherally Inserted Central Catheters in NewbornsConocimiento de los enfermeros sobre la técnica de inserción del catéter central de inserción periférica en recién nacidosConhecimento dos enfermeiros sobre a técnica de inserção do cateter central de inserção periférica em recém-nascidosNeonatal NursingEducationNursingCatheterizationPeripheralCentral VenousEnfermagem NeonatalEducação em EnfermagemCateterismo PeriféricoCateterismo Venoso CentralThe right to practice the Peripherally Inserted Central Catheter (PICC) technique, mainly in neonatal intensive care units, was achieved by nursing and consists of efforts that lead to a new challenge: the improvement of the practice of this procedure. This study determined and evaluated the theoretical and practical knowledge acquired by nurses in qualification courses concerning aspects of PICC line insertion in the case of newborns. This descriptive and quantitative study used a questionnaire with nine questions to collect data. The study population was composed of 40 nurses qualified to insert a PICC line in newborns. According to the conceptual knowledge scale established for this study, the results reveal that the nurses have inadequate knowledge concerning the studied aspects, indicating the need for nurses to constantly update and improve their knowledge about this practice so as to better the quality of care delivered to newborns.La utilización del catéter central de inserción periférica (PICC), principalmente en unidades de terapia intensiva neonatal, es una conquista de la enfermería constituida por una trayectoria de esfuerzos que condujeron a un nuevo desafío - el perfeccionamiento del ejercicio de esa práctica. Este artículo tuvo como objetivo verificar el conocimiento teórico y práctico adquirido por los enfermeros, en los cursos de calificación, sobre algunos aspectos de la técnica de inserción del PICC en recién nacidos. Se trata de un estudio descriptivo, de naturaleza cuantitativa, que utilizó como instrumento de investigación un cuestionario con nueve preguntas. La población se constituyó de 40 enfermeros calificados para inserción del PICC en neonatos. Los resultados mostraron que, según la atribución conceptual establecida para el estudio, los enfermeros presentaron un nivel de conocimiento malo sobre esos aspectos, denotando la necesidad de actualización y perfeccionamiento constante de los enfermeros sobre esa práctica para mejorar la calidad de la asistencia prestada a los recién nacidos.A utilização do cateter central de inserção periférica (PICC), principalmente em unidades de terapia intensiva neonatal, é uma conquista da enfermagem constituída por trajetória de esforços que conduziu a um novo desafio - o aperfeiçoamento do exercício dessa prática. Este artigo teve como objetivo verificar o conhecimento teórico-prático adquirido pelos enfermeiros, nos cursos de qualificação, sobre alguns aspectos da técnica de inserção do PICC em recém-nascidos. Trata-se de estudo descritivo, de natureza quantitativa, que utilizou como instrumento de pesquisa um questionário com nove questões. A população constituiu-se de 40 enfermeiros qualificados para inserção do PICC em neonatos. Os resultados mostraram que, segundo a atribuição conceitual estabelecida para o estudo, os enfermeiros apresentaram conhecimento ruim sobre esses aspectos, denotando a necessidade de atualização e aperfeiçoamento constante dos enfermeiros sobre essa prática para melhorar a qualidade da assistência prestada aos recém-nascidos.Hospital do Coração Pediatric Intensive Care UnitUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departamento de EnfermagemUNIFESP, Depto. de EnfermagemSciELOEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São PauloHospital do Coração Pediatric Intensive Care UnitUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Lourenço, Solange AntoniaOhara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]2015-06-14T13:41:37Z2015-06-14T13:41:37Z2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion189-195application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692010000200008Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 18, n. 2, p. 189-195, 2010.10.1590/S0104-11692010000200008S0104-11692010000200008.pdf0104-1169S0104-11692010000200008http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5681WOS:000277842500008engRevista Latino-Americana de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-06T03:07:55Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5681Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-06T03:07:55Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
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