História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089 |
Resumo: | The purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places. |
id |
UFSP_c7af7dd24e4f7bb3a7dfdb624568f042 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/49089 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemáticaConsiderations regarding the potential for using the history of mathematics education in the education of mathematics teachersHistory of mathematics educationHistory of MathematicsTraining of math teachersHistória da educação matemáticaHistória da MatemáticaFormação de professores de matemáticaThe purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places.O propósito deste estudo é analisar as potencialidades do uso da história da educação matemática na formação do professor de matemática. Parte-se do princípio de que os professores tendem a desenvolver uma prática pedagógica de melhor qualidade se mantiverem uma relação histórica com seu passado profissional. Assim, este texto pretende responder a seguinte questão: que história da educação matemática deve ser incluída na formação dos professores de matemática? Para responder a tal interrogação, utiliza-se como base teórico-metodológica a História Cultural. Com esta referência buscase uma história da educação matemática que leve em conta a circulação de modelos internacionais que cobram sentido num determinado local e tempo histórico, dando significado às práticas pedagógicas dos professores de matemática.Univ Fed Sao Paulo, Sao Paulo, BrazilUniv Fed Sao Paulo, Sao Paulo, BrazilWeb of ScienceUnesp-Dept MathematicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]2018-08-03T12:32:06Z2018-08-03T12:32:06Z2010info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion123-136application/pdfBolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010.WOS000284097200007.pdf0103-636Xhttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089WOS:000284097200007porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T05:14:45Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/49089Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T05:14:45Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática Considerations regarding the potential for using the history of mathematics education in the education of mathematics teachers |
title |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
spellingShingle |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] History of mathematics education History of Mathematics Training of math teachers História da educação matemática História da Matemática Formação de professores de matemática |
title_short |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
title_full |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
title_fullStr |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
title_full_unstemmed |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
title_sort |
História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática |
author |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of mathematics education History of Mathematics Training of math teachers História da educação matemática História da Matemática Formação de professores de matemática |
topic |
History of mathematics education History of Mathematics Training of math teachers História da educação matemática História da Matemática Formação de professores de matemática |
description |
The purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2018-08-03T12:32:06Z 2018-08-03T12:32:06Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Bolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010. WOS000284097200007.pdf 0103-636X http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089 WOS:000284097200007 |
identifier_str_mv |
Bolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010. WOS000284097200007.pdf 0103-636X WOS:000284097200007 |
url |
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
123-136 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp-Dept Mathematica |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp-Dept Mathematica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268402434310144 |