História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089
Resumo: The purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places.
id UFSP_c7af7dd24e4f7bb3a7dfdb624568f042
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/49089
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemáticaConsiderations regarding the potential for using the history of mathematics education in the education of mathematics teachersHistory of mathematics educationHistory of MathematicsTraining of math teachersHistória da educação matemáticaHistória da MatemáticaFormação de professores de matemáticaThe purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places.O propósito deste estudo é analisar as potencialidades do uso da história da educação matemática na formação do professor de matemática. Parte-se do princípio de que os professores tendem a desenvolver uma prática pedagógica de melhor qualidade se mantiverem uma relação histórica com seu passado profissional. Assim, este texto pretende responder a seguinte questão: que história da educação matemática deve ser incluída na formação dos professores de matemática? Para responder a tal interrogação, utiliza-se como base teórico-metodológica a História Cultural. Com esta referência buscase uma história da educação matemática que leve em conta a circulação de modelos internacionais que cobram sentido num determinado local e tempo histórico, dando significado às práticas pedagógicas dos professores de matemática.Univ Fed Sao Paulo, Sao Paulo, BrazilUniv Fed Sao Paulo, Sao Paulo, BrazilWeb of ScienceUnesp-Dept MathematicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]2018-08-03T12:32:06Z2018-08-03T12:32:06Z2010info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion123-136application/pdfBolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010.WOS000284097200007.pdf0103-636Xhttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089WOS:000284097200007porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-02T05:14:45Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/49089Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-02T05:14:45Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
Considerations regarding the potential for using the history of mathematics education in the education of mathematics teachers
title História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
spellingShingle História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
History of mathematics education
History of Mathematics
Training of math teachers
História da educação matemática
História da Matemática
Formação de professores de matemática
title_short História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
title_full História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
title_fullStr História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
title_full_unstemmed História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
title_sort História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática
author Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
author_facet Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv History of mathematics education
History of Mathematics
Training of math teachers
História da educação matemática
História da Matemática
Formação de professores de matemática
topic History of mathematics education
History of Mathematics
Training of math teachers
História da educação matemática
História da Matemática
Formação de professores de matemática
description The purpose of this paper is to analyze the potential for using the history of mathematics education in educational programmes for math teachers. It is based on the belief that teachers will tend to develop current pedagogical practice of a better quality by maintaining an historical relationship with past educational practices of their professional ancestors. Consequently, this study will answer the following questions: what history of mathematics education could be included in training of math teachers? To answer this question, the theoretical and methodological background of Cultural History will be used. Through the history of mathematics education, teachers may become aware of processes and curricular models for the teaching of mathematics that have been circulating historically at an international level, acquiring a meaning at specific times and places.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-08-03T12:32:06Z
2018-08-03T12:32:06Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Bolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010.
WOS000284097200007.pdf
0103-636X
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089
WOS:000284097200007
identifier_str_mv Bolema-Mathematics Education Bulletin-Boletim De Educacao Matematica. Rio Claro, v. 23, n. 35, p. 123-136, 2010.
WOS000284097200007.pdf
0103-636X
WOS:000284097200007
url http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/49089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 123-136
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp-Dept Mathematica
publisher.none.fl_str_mv Unesp-Dept Mathematica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268402434310144