Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943 |
Resumo: | This study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge. |
id |
UFSP_d740f78863afc5b52327dfac1b480f1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5943 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensinoTraining in adolescent health care: teaching experienceEducation, MedicalTrainingTraining CoursesEducation, ContinuingCompetency-Based EducationAdolescentEducação MédicaCapacitaçãoCursos de CapacitaçãoEducação ContinuadaEducação Baseada em CompetênciasAdolescenteThis study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge.Trabalho realizado para aferir a instrumentalização recebida por pediatras em curso de Capacitação em Atenção à Saúde Integral do Adolescente. O curso foi realizado no Setor de Medicina do Adolescente da UNIFESP, com 10% dos pediatras que atuam na rede municipal de saúde da cidade de São Paulo, com atividades teóricas, teórico-práticas, visitas técnicas, supervisão de intervenções/casos e atualizações nas temáticas prioritárias desta faixa etária. Foram realizados pré e pós-testes com questões de múltipla escolha, um questionário aberto. Dos 120 pediatras inscritos, 85 completaram o curso, 73 (85,8%) eram do sexo feminino, a mediana do tempo de atuação em pediatria foi de 18 anos. Se perceberam mais capazes de melhorar a qualidade no atendimento, trabalhar em grupos/equipe multiprofissional, desenvolver ações educativas, diagnosticar melhor doenças e situações de risco, fazer prevenção de doenças, discutir casos e estratégias com outros profissionais, multiplicar conhecimento. Os resultados obtidos sugerem que o modelo de capacitação desenvolvido é adequado para instrumentalizar o profissional já inserido no mercado de trabalho, embora, pela característica do conhecimento médico, deva haver um processo permanente de aquisição de novos conhecimentos e refinamento dos já adquiridos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal de Saúde de São PauloUNIFESP, EFLCHSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal de Saúde de São PauloVitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]Almeida, Regina Guise deSilva, Flávia Calanca da [UNIFESP]2015-06-14T13:41:53Z2015-06-14T13:41:53Z2010-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion459-468application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010.10.1590/S0100-55022010000300017S0100-55022010000300017.pdf0100-5502S0100-55022010000300017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T16:14:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5943Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T16:14:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino Training in adolescent health care: teaching experience |
title |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
spellingShingle |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP] Education, Medical Training Training Courses Education, Continuing Competency-Based Education Adolescent Educação Médica Capacitação Cursos de Capacitação Educação Continuada Educação Baseada em Competências Adolescente |
title_short |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
title_full |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
title_fullStr |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
title_full_unstemmed |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
title_sort |
Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino |
author |
Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP] |
author_facet |
Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP] Almeida, Regina Guise de Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Regina Guise de Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP] Almeida, Regina Guise de Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, Medical Training Training Courses Education, Continuing Competency-Based Education Adolescent Educação Médica Capacitação Cursos de Capacitação Educação Continuada Educação Baseada em Competências Adolescente |
topic |
Education, Medical Training Training Courses Education, Continuing Competency-Based Education Adolescent Educação Médica Capacitação Cursos de Capacitação Educação Continuada Educação Baseada em Competências Adolescente |
description |
This study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-01 2015-06-14T13:41:53Z 2015-06-14T13:41:53Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010. 10.1590/S0100-55022010000300017 S0100-55022010000300017.pdf 0100-5502 S0100-55022010000300017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010. 10.1590/S0100-55022010000300017 S0100-55022010000300017.pdf 0100-5502 S0100-55022010000300017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
459-468 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268279829561344 |