Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Almeida, Regina Guise de, Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNIFESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943
Resumo: This study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge.
id UFSP_d740f78863afc5b52327dfac1b480f1c
oai_identifier_str oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5943
network_acronym_str UFSP
network_name_str Repositório Institucional da UNIFESP
repository_id_str 3465
spelling Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensinoTraining in adolescent health care: teaching experienceEducation, MedicalTrainingTraining CoursesEducation, ContinuingCompetency-Based EducationAdolescentEducação MédicaCapacitaçãoCursos de CapacitaçãoEducação ContinuadaEducação Baseada em CompetênciasAdolescenteThis study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge.Trabalho realizado para aferir a instrumentalização recebida por pediatras em curso de Capacitação em Atenção à Saúde Integral do Adolescente. O curso foi realizado no Setor de Medicina do Adolescente da UNIFESP, com 10% dos pediatras que atuam na rede municipal de saúde da cidade de São Paulo, com atividades teóricas, teórico-práticas, visitas técnicas, supervisão de intervenções/casos e atualizações nas temáticas prioritárias desta faixa etária. Foram realizados pré e pós-testes com questões de múltipla escolha, um questionário aberto. Dos 120 pediatras inscritos, 85 completaram o curso, 73 (85,8%) eram do sexo feminino, a mediana do tempo de atuação em pediatria foi de 18 anos. Se perceberam mais capazes de melhorar a qualidade no atendimento, trabalhar em grupos/equipe multiprofissional, desenvolver ações educativas, diagnosticar melhor doenças e situações de risco, fazer prevenção de doenças, discutir casos e estratégias com outros profissionais, multiplicar conhecimento. Os resultados obtidos sugerem que o modelo de capacitação desenvolvido é adequado para instrumentalizar o profissional já inserido no mercado de trabalho, embora, pela característica do conhecimento médico, deva haver um processo permanente de aquisição de novos conhecimentos e refinamento dos já adquiridos.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal de Saúde de São PauloUNIFESP, EFLCHSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria Municipal de Saúde de São PauloVitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]Almeida, Regina Guise deSilva, Flávia Calanca da [UNIFESP]2015-06-14T13:41:53Z2015-06-14T13:41:53Z2010-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion459-468application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010.10.1590/S0100-55022010000300017S0100-55022010000300017.pdf0100-5502S0100-55022010000300017http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-07-29T16:14:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5943Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-07-29T16:14:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
Training in adolescent health care: teaching experience
title Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
spellingShingle Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]
Education, Medical
Training
Training Courses
Education, Continuing
Competency-Based Education
Adolescent
Educação Médica
Capacitação
Cursos de Capacitação
Educação Continuada
Educação Baseada em Competências
Adolescente
title_short Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
title_full Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
title_fullStr Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
title_full_unstemmed Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
title_sort Capacitação na atenção à saúde do adolescente: experiência de ensino
author Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]
author_facet Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]
Almeida, Regina Guise de
Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP]
author_role author
author2 Almeida, Regina Guise de
Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Secretaria Municipal de Saúde de São Paulo
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitalle, Maria Sylvia de Souza [UNIFESP]
Almeida, Regina Guise de
Silva, Flávia Calanca da [UNIFESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Medical
Training
Training Courses
Education, Continuing
Competency-Based Education
Adolescent
Educação Médica
Capacitação
Cursos de Capacitação
Educação Continuada
Educação Baseada em Competências
Adolescente
topic Education, Medical
Training
Training Courses
Education, Continuing
Competency-Based Education
Adolescent
Educação Médica
Capacitação
Cursos de Capacitação
Educação Continuada
Educação Baseada em Competências
Adolescente
description This study aimed to assess the operational education received by pediatricians in a training course on Comprehensive Health Care for Adolescents. The course was held at the Department of Adolescent Medicine of UNIFESP and included 10% of the pediatricians working in the São Paulo municipal health system, with theoretical and practical activities, technical visits, intervention/case supervision, and support for updates in the most relevant health conditions in this age bracket. The pediatricians were tested before and after the course with multiple-choice questions and with a open-ended questionairy. Of the 120 pediatricians enrolled, 85 completed the course, 73 (85.8%) of whom were women. They had been working as pediatricians for an average of 18 years. Perceived themselves as more capable of providing better health care, working in multi-professional teams, developing educational activities, diagnosing diseases and risk situations, preventing diseases, discussing cases and strategies with other professionals, and multiplying knowledge. The results suggest that the training model is suitable for providing operational education to professionals already in the job market, althougn requires continuous acquisition of new knowledge and the refinement of previously acquired knowledge.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-01
2015-06-14T13:41:53Z
2015-06-14T13:41:53Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010.
10.1590/S0100-55022010000300017
S0100-55022010000300017.pdf
0100-5502
S0100-55022010000300017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300017
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5943
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 459-468, 2010.
10.1590/S0100-55022010000300017
S0100-55022010000300017.pdf
0100-5502
S0100-55022010000300017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 459-468
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNIFESP
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Repositório Institucional da UNIFESP
collection Repositório Institucional da UNIFESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca.csp@unifesp.br
_version_ 1814268279829561344