WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Raquel Miranda
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039
Resumo: In representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future.
id UFT-2_2c99456e56721d72535bf8ba6c48795e
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6039
network_acronym_str UFT-2
network_name_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository_id_str
spelling WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTOCOM AREIA, TAMBÉM, SE CONTRÓI PATRIMÔNIO:: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTOIn representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future.Ao representar a paisagem urbana da Cidade de Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privilegia uma narrativa pictórica baseada nos mitos e marcos edificados, durante a colonização portuguesa, no eixo que se estrutura entre o Largo do Rosário e o Largo do Chafariz. Como herdeira de uma tradição cultural e familiar, a artista se relacionou com as instituições guardiãs do passado, como a Organização Vilaboense de Artes e Tradições[1] (OVAT), com o objetivo de ressignificar o lugar cultural da antiga capital no âmbito estadual, a partir de 1960. Em suas telas, a valorização dos símbolos da memória oficial inspirou a criação de uma cidade-ideal que, mais tarde, tornar-se-ia cidade-patrimônio apregoando o enredo das oficialidades. Sua sensibilidade artística se estabeleceu em profícuo diálogo com a elite cultural (OVAT) e com as autoridades políticas locais e regionais que, por sua vez, vislumbraram a preservação do passado como atributo para projetar a Cidade de Goiás para o futuro. [1] “Na década de sessenta, nós criamos a OVAT, que era um grupo de pessoas ligadas à cultura e à arte e começamos a planejar o que seria Goiás para o futuro. De que ela poderia viver? Nós partimos a pesquisar e ver que o passado de Goiás era um passado muito rico em tradições, em arte, em cultura e em história. Desde a fundação até 1937, a vida do Estado desenvolveu aqui dentro. Então, quer queira, quer não queira, isso já é um ponto fantástico. E nós tínhamos vários prédios que estavam abandonados, que estavam deixados, emprestados a órgãos públicos, a escolas, a “n” coisas. Nós começamos a fazer um levantamento histórico. Vimos que o futuro de Goiás era o passado” (“O VILABOENSE”, 2006, p.10).  Portal de Periódicos UFT2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/603910.20873/vol10n1pp23-42Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 23-422238-718810.20873/vol10n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039/1432610.20873/vol10n1c14326Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Raquel Miranda2021-10-27T15:00:40Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6039Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2021-10-27T15:00:40Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
COM AREIA, TAMBÉM, SE CONTRÓI PATRIMÔNIO:: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
title WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
spellingShingle WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
Barbosa, Raquel Miranda
title_short WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
title_full WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
title_fullStr WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
title_full_unstemmed WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
title_sort WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
author Barbosa, Raquel Miranda
author_facet Barbosa, Raquel Miranda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Raquel Miranda
description In representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039
10.20873/vol10n1pp23-42
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039
identifier_str_mv 10.20873/vol10n1pp23-42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039/14326
10.20873/vol10n1c14326
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
dc.source.none.fl_str_mv Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 23-42
2238-7188
10.20873/vol10n1
reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
collection Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository.name.fl_str_mv Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br
_version_ 1799944314313244672