WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039 |
Resumo: | In representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future. |
id |
UFT-2_2c99456e56721d72535bf8ba6c48795e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6039 |
network_acronym_str |
UFT-2 |
network_name_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository_id_str |
|
spelling |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTOCOM AREIA, TAMBÉM, SE CONTRÓI PATRIMÔNIO:: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTOIn representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future.Ao representar a paisagem urbana da Cidade de Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privilegia uma narrativa pictórica baseada nos mitos e marcos edificados, durante a colonização portuguesa, no eixo que se estrutura entre o Largo do Rosário e o Largo do Chafariz. Como herdeira de uma tradição cultural e familiar, a artista se relacionou com as instituições guardiãs do passado, como a Organização Vilaboense de Artes e Tradições[1] (OVAT), com o objetivo de ressignificar o lugar cultural da antiga capital no âmbito estadual, a partir de 1960. Em suas telas, a valorização dos símbolos da memória oficial inspirou a criação de uma cidade-ideal que, mais tarde, tornar-se-ia cidade-patrimônio apregoando o enredo das oficialidades. Sua sensibilidade artística se estabeleceu em profícuo diálogo com a elite cultural (OVAT) e com as autoridades políticas locais e regionais que, por sua vez, vislumbraram a preservação do passado como atributo para projetar a Cidade de Goiás para o futuro. [1] “Na década de sessenta, nós criamos a OVAT, que era um grupo de pessoas ligadas à cultura e à arte e começamos a planejar o que seria Goiás para o futuro. De que ela poderia viver? Nós partimos a pesquisar e ver que o passado de Goiás era um passado muito rico em tradições, em arte, em cultura e em história. Desde a fundação até 1937, a vida do Estado desenvolveu aqui dentro. Então, quer queira, quer não queira, isso já é um ponto fantástico. E nós tínhamos vários prédios que estavam abandonados, que estavam deixados, emprestados a órgãos públicos, a escolas, a “n” coisas. Nós começamos a fazer um levantamento histórico. Vimos que o futuro de Goiás era o passado” (“O VILABOENSE”, 2006, p.10). Portal de Periódicos UFT2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/603910.20873/vol10n1pp23-42Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 23-422238-718810.20873/vol10n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039/1432610.20873/vol10n1c14326Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Raquel Miranda2021-10-27T15:00:40Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6039Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2021-10-27T15:00:40Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO COM AREIA, TAMBÉM, SE CONTRÓI PATRIMÔNIO:: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
title |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
spellingShingle |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO Barbosa, Raquel Miranda |
title_short |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
title_full |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
title_fullStr |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
title_full_unstemmed |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
title_sort |
WITH SAND YOU TOO CAN BUILT HERITAGE: THE POWER OF IMAGES IN GOIANDIRA DO COUTO: O PODER DAS IMAGENS EM GOIANDIRA DO COUTO |
author |
Barbosa, Raquel Miranda |
author_facet |
Barbosa, Raquel Miranda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Raquel Miranda |
description |
In representing the urban landscape of the City of Goiás, Goiandira do Couto (1915-2011) privileges a pictorial narrative based on the myths and landmarks built during Portuguese colonization, along the axis between Largo do Rosário and Largo do Chafariz. As an heiress of a traditional family and the city traditional culture, the artist has joined guardian institutions of the city’s past, such as the Vilaboense Organization of Arts and Traditions (OVAT), meaning to re-signify the cultural place of the old capital among the state , starting in 1960. On its canvases, the valorization of the symbols of the official memory inspired the creation of an ideal city that would later become a city-patrimony, proclaiming the plot of the officers. His artistic sensitivity was established in a fruitful dialogue with the cultural elite (OVAT) and with local and regional political authorities who, in turn, envisioned the preservation of the past as an attribute to project the City of Goias into the future. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039 10.20873/vol10n1pp23-42 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039 |
identifier_str_mv |
10.20873/vol10n1pp23-42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/6039/14326 10.20873/vol10n1c14326 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Raquel Miranda Barbosa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 23-42 2238-7188 10.20873/vol10n1 reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
collection |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository.name.fl_str_mv |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br |
_version_ |
1799944314313244672 |