WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Renato Fagundes
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902
Resumo: The purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately.
id UFT-2_bafc87488b3f0b02304735fa9bf33541
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4902
network_acronym_str UFT-2
network_name_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository_id_str
spelling WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORYQUANDO O SERTÃO VIROU PORANGATU? MITOS DE FUNDAÇÃO E O ENSINO DE HISTÓRIA DA CIDADEThe purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately.O objetivo desse artigo é refletir sobre os usos da cultura popular no ensino de História local na cidade de Porangatu, Goiás. Partindo de uma pesquisa quantitativa realizada nas escolas da cidade, percebemos que os alunos reproduzem a lenda local para explicar sua fundação, negligenciando os elementos históricos que estão presentes em seus cotidianos.  Nesse sentido, esforçamo-nos em demonstrar os problemas decorrentes dessa reprodução: encobrimento da História e o desconhecimento das tensões socioeconômicas construídas no processo de formação da cidade. Esperamos ampliar os debates sobre o uso do patrimônio histórico no Ensino de História e os problemas de sua apropriação de forma indiscriminada.Portal de Periódicos UFT2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/490210.20873/vol10n1pp138-152Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 138-1522238-718810.20873/vol10n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902/1433110.20873/vol10n1c14331Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Renato Fagundes2021-10-27T14:57:33Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4902Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2021-10-27T14:57:33Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
QUANDO O SERTÃO VIROU PORANGATU? MITOS DE FUNDAÇÃO E O ENSINO DE HISTÓRIA DA CIDADE
title WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
spellingShingle WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
Pereira, Renato Fagundes
title_short WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
title_full WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
title_fullStr WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
title_full_unstemmed WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
title_sort WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
author Pereira, Renato Fagundes
author_facet Pereira, Renato Fagundes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Renato Fagundes
description The purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902
10.20873/vol10n1pp138-152
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902
identifier_str_mv 10.20873/vol10n1pp138-152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902/14331
10.20873/vol10n1c14331
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
dc.source.none.fl_str_mv Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 138-152
2238-7188
10.20873/vol10n1
reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
collection Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository.name.fl_str_mv Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br
_version_ 1799944314287030272