WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902 |
Resumo: | The purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately. |
id |
UFT-2_bafc87488b3f0b02304735fa9bf33541 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4902 |
network_acronym_str |
UFT-2 |
network_name_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository_id_str |
|
spelling |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORYQUANDO O SERTÃO VIROU PORANGATU? MITOS DE FUNDAÇÃO E O ENSINO DE HISTÓRIA DA CIDADEThe purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately.O objetivo desse artigo é refletir sobre os usos da cultura popular no ensino de História local na cidade de Porangatu, Goiás. Partindo de uma pesquisa quantitativa realizada nas escolas da cidade, percebemos que os alunos reproduzem a lenda local para explicar sua fundação, negligenciando os elementos históricos que estão presentes em seus cotidianos. Nesse sentido, esforçamo-nos em demonstrar os problemas decorrentes dessa reprodução: encobrimento da História e o desconhecimento das tensões socioeconômicas construídas no processo de formação da cidade. Esperamos ampliar os debates sobre o uso do patrimônio histórico no Ensino de História e os problemas de sua apropriação de forma indiscriminada.Portal de Periódicos UFT2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/490210.20873/vol10n1pp138-152Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 138-1522238-718810.20873/vol10n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902/1433110.20873/vol10n1c14331Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Renato Fagundes2021-10-27T14:57:33Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4902Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2021-10-27T14:57:33Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY QUANDO O SERTÃO VIROU PORANGATU? MITOS DE FUNDAÇÃO E O ENSINO DE HISTÓRIA DA CIDADE |
title |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
spellingShingle |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY Pereira, Renato Fagundes |
title_short |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
title_full |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
title_fullStr |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
title_full_unstemmed |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
title_sort |
WHEN THE SERTÃO CAME BY PORANGATU? MYTHS OF FOUNDATION AND THE TEACHING OF CITY HISTORY |
author |
Pereira, Renato Fagundes |
author_facet |
Pereira, Renato Fagundes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Renato Fagundes |
description |
The purpose of this article is to reflect on the uses of popular culture in the teaching of local history in the city of Porangatu, Goiás. From a quantitative research carried out in the city schools, we perceive that the students reproduce the local legend to explain their foundation, neglecting the elements that are present in their daily lives. In this sense, we strive to demonstrate the problems arising from this reproduction: a cover-up of history and ignorance of the socio-economic tensions built up in the formation process of the city. We hope to broaden the debates on the use of historical heritage in History Teaching and the problems of its appropriation indiscriminately. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902 10.20873/vol10n1pp138-152 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902 |
identifier_str_mv |
10.20873/vol10n1pp138-152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/4902/14331 10.20873/vol10n1c14331 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Renato Fagundes Pereira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Escritas; v. 10 n. 1 (2018): Narrativas na História do Norte e Centro Oeste Brasileiro: Histórias locais e regionais e suas intersecções entre histórias, memórias e literaturas.; 138-152 2238-7188 10.20873/vol10n1 reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
collection |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína |
repository.name.fl_str_mv |
Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br |
_version_ |
1799944314287030272 |