UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matsuda, Alice Atsuko
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fernandes Pimenta, Angela Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EntreLetras
Texto Completo: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204
Resumo: This article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade.
id UFT-4_3719732eb698f58817c02e10931d982b
oai_identifier_str oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/7204
network_acronym_str UFT-4
network_name_str EntreLetras
repository_id_str
spelling UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMASensino de literaturamétodo recepcionalsequência expandidaformação do leitorleitura de poesiaThis article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade.Este artigo é parte da dissertação de mestrado intitulada Convite para desvendar enigmas: uma proposta para a construção do letramento literário na leitura de poemas e pretende discutir as contribuições do Método Recepcional e da sequência expandida do Letramento Literário para a formação de leitores de poesia no Ensino Médio. A metodologia utilizada para a organização do estudo foi a abordagem qualitativa do tipo etnográfico. O estudo foi realizado durante os anos letivos de 2017 e 2018, em uma escola da rede estadual de ensino de Campo Largo-PR, durante as aulas de Língua Portuguesa e Literatura para turmas do 4º ano do Curso de Formação de Docentes para a Educação Infantil e para os anos iniciais do Ensino Fundamental. O estudo descreve e analisa o trabalho realizado, utilizando as 5 etapas do Método Recepcional, organizado por Aguiar e Bordini (1993), e a sequência expandida do Letramento Literário sugerida por Cosson (2009), na leitura de poemas da obra Claro Enigma (1951), de Carlos Drummond de Andrade.Universidade Federal do Norte do Tocantins2019-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/720410.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283EntreLetras; v. 10 n. 2 (2019): LITERATURA E ENSINO: CAMINHOS RECENTES ENTRE CRÍTICA, TEORIA, LITERATURA E LEITORES; 283 - 2982179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204/15964Copyright (c) 2019 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatsuda, Alice AtsukoFernandes Pimenta, Angela Maria2021-11-24T14:03:47Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/7204Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2021-11-24T14:03:47EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
title UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
spellingShingle UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
Matsuda, Alice Atsuko
ensino de literatura
método recepcional
sequência expandida
formação do leitor
leitura de poesia
title_short UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
title_full UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
title_fullStr UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
title_full_unstemmed UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
title_sort UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
author Matsuda, Alice Atsuko
author_facet Matsuda, Alice Atsuko
Fernandes Pimenta, Angela Maria
author_role author
author2 Fernandes Pimenta, Angela Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matsuda, Alice Atsuko
Fernandes Pimenta, Angela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de literatura
método recepcional
sequência expandida
formação do leitor
leitura de poesia
topic ensino de literatura
método recepcional
sequência expandida
formação do leitor
leitura de poesia
description This article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204
10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283
url https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204
identifier_str_mv 10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204/15964
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 EntreLetras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 EntreLetras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Norte do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv EntreLetras; v. 10 n. 2 (2019): LITERATURA E ENSINO: CAMINHOS RECENTES ENTRE CRÍTICA, TEORIA, LITERATURA E LEITORES; 283 - 298
2179-3948
reponame:EntreLetras
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str EntreLetras
collection EntreLetras
repository.name.fl_str_mv EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br
_version_ 1808458994494210048