UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EntreLetras |
Texto Completo: | https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204 |
Resumo: | This article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade. |
id |
UFT-4_3719732eb698f58817c02e10931d982b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/7204 |
network_acronym_str |
UFT-4 |
network_name_str |
EntreLetras |
repository_id_str |
|
spelling |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMASensino de literaturamétodo recepcionalsequência expandidaformação do leitorleitura de poesiaThis article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade.Este artigo é parte da dissertação de mestrado intitulada Convite para desvendar enigmas: uma proposta para a construção do letramento literário na leitura de poemas e pretende discutir as contribuições do Método Recepcional e da sequência expandida do Letramento Literário para a formação de leitores de poesia no Ensino Médio. A metodologia utilizada para a organização do estudo foi a abordagem qualitativa do tipo etnográfico. O estudo foi realizado durante os anos letivos de 2017 e 2018, em uma escola da rede estadual de ensino de Campo Largo-PR, durante as aulas de Língua Portuguesa e Literatura para turmas do 4º ano do Curso de Formação de Docentes para a Educação Infantil e para os anos iniciais do Ensino Fundamental. O estudo descreve e analisa o trabalho realizado, utilizando as 5 etapas do Método Recepcional, organizado por Aguiar e Bordini (1993), e a sequência expandida do Letramento Literário sugerida por Cosson (2009), na leitura de poemas da obra Claro Enigma (1951), de Carlos Drummond de Andrade.Universidade Federal do Norte do Tocantins2019-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/720410.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283EntreLetras; v. 10 n. 2 (2019): LITERATURA E ENSINO: CAMINHOS RECENTES ENTRE CRÍTICA, TEORIA, LITERATURA E LEITORES; 283 - 2982179-3948reponame:EntreLetrasinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204/15964Copyright (c) 2019 EntreLetrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatsuda, Alice AtsukoFernandes Pimenta, Angela Maria2021-11-24T14:03:47Zoai:ojs2.ufnt.acessoacademico.com.br:article/7204Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/oaientreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br2179-39482178-9479opendoar:2021-11-24T14:03:47EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
title |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
spellingShingle |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS Matsuda, Alice Atsuko ensino de literatura método recepcional sequência expandida formação do leitor leitura de poesia |
title_short |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
title_full |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
title_fullStr |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
title_full_unstemmed |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
title_sort |
UMA PROPOSTA PARA A CONSTRUÇÃO DO LETRAMENTO LITERÁRIO NA LEITURA DE POEMAS |
author |
Matsuda, Alice Atsuko |
author_facet |
Matsuda, Alice Atsuko Fernandes Pimenta, Angela Maria |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes Pimenta, Angela Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matsuda, Alice Atsuko Fernandes Pimenta, Angela Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de literatura método recepcional sequência expandida formação do leitor leitura de poesia |
topic |
ensino de literatura método recepcional sequência expandida formação do leitor leitura de poesia |
description |
This article is part of the master dissertation entitled Invitation to unravel puzzles: a proposal for the construction of literary literacy in the reading of poems and intends to discuss the contributions of the Receptive Method and the expanded sequence of Literary Literacy for the formation of readers of poetry in High School. The methodology used to organize the study was the qualitative approach of the ethnographic type. The study was carried out in 2017 and 2018, in a public school in the town of Campo Largo-PR, during the Portuguese Language and Literature classes for students of the 4th grade of the Teacher Training Course for Early Childhood Education. The study describes and analyzes the work carried out using the 5 steps of the Receptive Method, organized by Aguiar and Bordini (1993), and the expanded sequence of the Literary Literacy suggested by Cosson (2009), in the reading of poems from the book Claro Enigma (1951), by Carlos Drummond de Andrade. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204 10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283 |
url |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/7204/15964 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 EntreLetras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 EntreLetras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Norte do Tocantins |
dc.source.none.fl_str_mv |
EntreLetras; v. 10 n. 2 (2019): LITERATURA E ENSINO: CAMINHOS RECENTES ENTRE CRÍTICA, TEORIA, LITERATURA E LEITORES; 283 - 298 2179-3948 reponame:EntreLetras instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
EntreLetras |
collection |
EntreLetras |
repository.name.fl_str_mv |
EntreLetras - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
entreletrasuft@gmail.com || dirpesq@ufnt.edu.br |
_version_ |
1808458994494210048 |