Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shalivska, Yulia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tkachenko, Kateryna, Danylyuk, Serhiy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação do Campo
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537
Resumo: Impacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.
id UFT-5_6eff87a9da3b16c0470ac8938c807b98
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9537
network_acronym_str UFT-5
network_name_str Revista Brasileira de Educação do Campo
repository_id_str
spelling Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National UniversityImpact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National UniversityImpact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National UniversityImpact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National UniversityImpact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National UniversityImpacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.Impacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.Impacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.Impacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.Universidade Federal do Tocantins2020-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares"application/pdftext/htmlhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/953710.20873/uft.rbec.e9537Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e95372525-4863reponame:Revista Brasileira de Educação do Campoinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTenghttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537/17174https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537/17175Copyright (c) 2020 Yulia Shalivska, Kateryna Tkachenko, Serhiy Danylyukinfo:eu-repo/semantics/openAccessShalivska, YuliaTkachenko, Kateryna Danylyuk, Serhiy 2020-08-10T16:14:02Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/9537Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campoPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/oaigustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br2525-48632525-4863opendoar:2020-08-10T16:14:02Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
title Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
spellingShingle Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
Shalivska, Yulia
title_short Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
title_full Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
title_fullStr Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
title_full_unstemmed Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
title_sort Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University
author Shalivska, Yulia
author_facet Shalivska, Yulia
Tkachenko, Kateryna
Danylyuk, Serhiy
author_role author
author2 Tkachenko, Kateryna
Danylyuk, Serhiy
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shalivska, Yulia
Tkachenko, Kateryna
Danylyuk, Serhiy
description Impacto das escolas rurais na adaptação da juventude rural à vida universitária em uma cidade: experiência da Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky A pesquisa atual visa resumir as características da educação escolar nas áreas rurais da Ucrânia e estabelecer sua influência potencial na adaptação acadêmica e sócio-psicológica dos estudantes a um novo ambiente de aprendizagem e vida. Um pequeno número de estudantes em sala de aula, más condições materiais e técnicas, oportunidades limitadas de auto-realização, baixa motivação para estudar, etc., distinguem-se como as peculiaridades básicas das escolas rurais ucranianas. O mini-questionário dos autores revelou que 62% dos estudantes de primeiro ano de origem rural de uma Universidade Nacional Bohdan Khmelnytsky local em Cherkasy experimentam dificuldades durante a adaptação. Os desafios enfrentados por 270 alunos do primeiro ano são descritos: pessoais, educacionais, condições de vida, psicológicas, comunicativas, relacionamentos no grupo. Os resultados do estudo convencem que os estudantes de origem rural enfrentam desafios adicionais de adaptação às condições de vida alteradas enquanto estudam nas universidades, ao contrário dos estudantes de áreas urbanas e suburbanas. São fornecidas recomendações para ajudar os conselheiros das escolas rurais a preparar os estudantes para sua posterior adaptação nas grandes faculdades e universidades. São apresentadas instruções de trabalho de serviço psicológico, conselheiros e educadores em instituições de ensino superior: aconselhamento individual para o estudante, desenvolvimento e implementação de programas especiais de treinamento, integração de aulas individuais em programas de treinamento. Palavras-chave: Adaptação, Estudante de Primeiro Ano, Instituição de Ensino Superior, Escola Rural, Estudante de Origem Rural, Ucrânia.   Impact of rural schools on further adaptation of rural youth to the university life in a city: experience of Bohdan Khmelnytsky National University ABSTRACT. The current research aims to summarize the features of school education in rural areas in Ukraine and to establish their potential influence on students' academic and socio-psychological adaptation to a new learning and living environment. Small number of students in class, poor material and technical condition, limited opportunities for self-realization, low motivation to study etc. are distinguished as the basic peculiarities of Ukrainian rural schools. The authors’ mini-questionnaire revealed that 62% of the first-year students of rural origin from a local Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy experience hardships during adaptation. Challenges faced by 270 first-year students are described: personal, educational, living conditions, psychological, communicative, relationships in the group. The outcomes of the study convince that students of rural origin encounter additional challenges adjusting to changed living conditions while studying in universities in contrast to students from urban and suburban areas. Recommendations are provided to assist rural school counselors in preparing students for their further adaptation at large colleges and universities. Directions of work of psychological service, counsellors and educators in higher education institutions are displayed: individual counseling for the student, development and implementation of special training programs, integration of individual classes into training programs. Keywords: Adaptation, First-Year Student, Higher Education Institution, Rural School, Student of Rural Origin, Ukraine.   Impacto de las escuelas rurales en una mayor adaptación de los jóvenes rurales a la vida universitaria en la ciudad: la experiencia de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky                                             RESUMEN. La investigación actual tiene por objeto resumir las características de la educación escolar en las zonas rurales de Ucrania y establecer su posible influencia en la adaptación académica y sociopsicológica de los estudiantes a un nuevo entorno de aprendizaje y de vida. Se distinguen como peculiaridades básicas de las escuelas rurales ucranianas el reducido número de alumnos en las clases, las malas condiciones materiales y técnicas, las limitadas oportunidades de realización personal, la escasa motivación para estudiar, etc. El minicuestionario de los autores reveló que el 62% de los estudiantes de primer año de origen rural de la Universidad Nacional Bohdan Khmelnytsky de Cherkasy experimentan dificultades durante la adaptación. Se describen los desafíos a los que se enfrentan 270 estudiantes de primer año: personales, educativos, condiciones de vida, psicológicos, comunicativos, relaciones en el grupo. Los resultados del estudio convencen de que los estudiantes de origen rural se enfrentan a dificultades adicionales para adaptarse a las nuevas condiciones de vida mientras estudian en las universidades, en contraste con los estudiantes de las zonas urbanas y suburbanas. Se formulan recomendaciones para ayudar a los consejeros de las escuelas rurales a preparar a los estudiantes para su ulterior adaptación en los grandes colegios y universidades. Se muestran las direcciones de trabajo del servicio psicológico, los consejeros y los educadores en las instituciones de enseñanza superior: asesoramiento individual para el estudiante, desarrollo e implementación de programas de formación especiales, integración de clases individuales en los programas de formación. Palabras clave: Adaptación, Estudiante de Primer Año, Institución de Educación Superior, Escuela Rural, Estudiante de origen rural, Ucrania.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537
10.20873/uft.rbec.e9537
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537
identifier_str_mv 10.20873/uft.rbec.e9537
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537/17174
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/9537/17175
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Yulia Shalivska, Kateryna Tkachenko, Serhiy Danylyuk
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Yulia Shalivska, Kateryna Tkachenko, Serhiy Danylyuk
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Rural Education; Bd. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537
Revista Brasileña de Educación Rural; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537
Brazilian Journal of Rural Education; Vol. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537
Revista Brasileira de Educação do Campo; v. 5 (2020): Publicação Contínua / Continuous Publication; e9537
2525-4863
reponame:Revista Brasileira de Educação do Campo
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Brasileira de Educação do Campo
collection Revista Brasileira de Educação do Campo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação do Campo - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gustavo.araujo@uft.edu.br||rbec@uft.edu.br||gustavo.araujo@uft.edu.br|| rbec@uft.edu.br
_version_ 1798319758716698624