FEMICIDES IN THE MEDIA AND THE DEHUMANIZATION OF WOMEN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thurler, Ana Liési
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249
Resumo: This article examines the ways  mass media deal with extreme gender violence against women: feminicide. If one who commits a feminicide reiterates  gender issues when he practices this crime, the analysis of an array of material gathered in the media about feminicides taken place in Brazil – especially, in Brasília (DF), in 2015 and 2016,- also points to the practice of a pedagogy of cruelty, by way of which the media teaches society not to feel empathy for the victim (SEGATO, 2016). The material is predominantly discontinuous and punctual, provoking a feeling that feminicides are isolated facts. Getting closer to the subject, we were able to verify that in Brazilian society there is a phenomenon called femigenocide, due to the magnitude of the problem and the intensification of the perversities (THURLER, 2017). The discourse within media needs to adopt gender perspectives and register the processes experienced by women towards a greater protagonism.
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If one who commits a feminicide reiterates  gender issues when he practices this crime, the analysis of an array of material gathered in the media about feminicides taken place in Brazil – especially, in Brasília (DF), in 2015 and 2016,- also points to the practice of a pedagogy of cruelty, by way of which the media teaches society not to feel empathy for the victim (SEGATO, 2016). The material is predominantly discontinuous and punctual, provoking a feeling that feminicides are isolated facts. Getting closer to the subject, we were able to verify that in Brazilian society there is a phenomenon called femigenocide, due to the magnitude of the problem and the intensification of the perversities (THURLER, 2017). The discourse within media needs to adopt gender perspectives and register the processes experienced by women towards a greater protagonism.El presente artículo analiza la manera como los medios de comunicación tratan la violencia extrema de género contra las mujeres, el feminicidio. Si el feminicida reitera los lugares de género al cometer eso delito, el análisis de la muestra de reportajes reunidos acerca del feminicidio ocurridos en Brasil – precisamente en Brasilia (DF), en los años de 2015 y 2016 – apuntan también para el ejercicio de una “pedagogía de la crueldad”, por la cual los medios enseñan la sociedad a no tener empatía por la víctima (SEGATO, 2016). Los reportajes son predominantemente discontinuos y puntuáis, provocando un sentimiento de que los feminicidios son hechos aislados. Acercándonos de la cuestión, hemos constatado tener en la sociedad brasileña el fenómeno del femigenocidio, tanto por la grandeza del problema como por la intensificación de las perversidades (THURLER, 2017). Los discursos mediáticos necesitan tener perspectivas de género, registrar los procesos vivenciados por las mujeres al camino de un protagonismo más grande.Este artigo examina o tratamento dado pela mídia à violência de gênero extrema contra as mulheres, o feminicídio. Se o feminicida reitera os lugares de gênero ao praticar esse crime, a análise da amostra de matérias reunidas sobre feminicídios ocorridos no Brasil — concentradamente, em Brasília (DF), nos anos de 2015 e 2016 — aponta também para o exercício de uma pedagogia da crueldade, por meio da qual a mídia ensina à sociedade a não ter empatia com a vítima (SEGATO, 2016). As matérias são predominantemente descontínuas e pontuais, provocando o sentimento de que os feminicídios são fatos isolados. Aproximando-nos da questão, constatamos ter na sociedade brasileira um fenômeno de femigenocídio, tanto pela magnitude do problema quanto pela intensificação das perversidades (THURLER, 2017). Os discursos midiáticos precisam adotar perspectivas de gênero, e registrar os processos vivenciados pelas mulheres na direção de maior protagonismo.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/424910.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p465Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 465-496Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 465-496Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 465-496Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 465-4962447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11663https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11692https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11710https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11739https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11768https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/11797https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4249/12562Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessThurler, Ana Liési2022-03-04T13:16:38Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4249Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:16:38Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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