PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Rodrigo de Almeida
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353
Resumo: This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection.
id UFT-7_19fafe956d829f1ee24708289b4c6e6c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3353
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic bookHISTORIA PÚBLICA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN: a observar la película en textbookHISTÓRIA PÚBLICA E ENSINO DE HISTÓRIA: um olhar sobre o filme no livro didáticoHistory EducationPublic HistoryEducationFilmTextbookEducationHistory EducationPublic HistoryFilmTextbookEducaciónEnseñanza de HistoriaHistoria PúblicaPelículaLibro DidácticoEducaciónEnseñanza de HistoriaHistoria PúblicaPelículaLibro DidácticoEnsino de HistóriaHistória Pública;FilmeEducaçãoLivro DidáticoEducaçãoEnsino de HistóriaHistória PúblicaFilmeLivro DidáticoThis article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection. El artículo discute La ensehanza de la Historia en diálogo com las perspectivas de la historia pública. Al considerar el proceso de ensehanza-aprendizaje desde elángulo de La mediación didáctica, elegimos la "película con temática histórica" como mediadora de ese diálogo. La relación entre educación e historia pública se acentua em la interfaz con el cine-historia, pues la narrativa cinematográfica potencializa La divulgación, el intercâmbio y La resignificación Del conocimiento histórico circulante. Al reflexionar sobre el cine en la educación escolar, analizamos La inserción de las narrativas fílmicas en los libros didácticos. Para eso, analizamos cómo se abordaronlas películas Xica da Silva y Chico Rei en los libros didácticos circulantes entre 1978-2006, a partir dei acervo LIVRES (FE/USP).O artigo discute o ensino de História em diálogo com as perspectivas da história pública. Ao considerar o processo de ensino-aprendizagem sob o ângulo da mediação didática, elegemos o “filme com temática histórica” como mediador desse diálogo. A relação entre educação e história pública se acentua na interface com o cinema-história, pois a narrativa cinematográfica potencializa a divulgação, o compartilhamento e a ressignificação do conhecimento histórico circulante. Ao refletir sobre o filme na educação escolar, analisamos a inserção das narrativas fílmicas nos livros didáticos. Para tanto, discutimos como os filmes Xica da Silva e Chico Rei foram abordados nos livros didáticos circulantes entre 1978-2006, a partir do acervo LIVRES (FE/USP). Como resultado das análises, a reflexão proposta desenvolve a compreensão do ensino de história, mediado pelo filme, como prática de história pública.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/335310.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 136-171Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-1712447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/9608https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10033https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10034https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10035https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10037https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10038Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Rodrigo de Almeida2022-03-04T13:22:06Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3353Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:06Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
HISTORIA PÚBLICA E HISTORIA DE LA EDUCACIÓN: a observar la película en textbook
HISTÓRIA PÚBLICA E ENSINO DE HISTÓRIA: um olhar sobre o filme no livro didático
title PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
spellingShingle PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
Ferreira, Rodrigo de Almeida
History Education
Public History
Education
Film
Textbook
Education
History Education
Public History
Film
Textbook
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Ensino de História
História Pública;
Filme
Educação
Livro Didático
Educação
Ensino de História
História Pública
Filme
Livro Didático
title_short PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
title_full PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
title_fullStr PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
title_full_unstemmed PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
title_sort PUBLIC HISTORY AND HISTORY TEACHING: a look at the film in the didactic book
author Ferreira, Rodrigo de Almeida
author_facet Ferreira, Rodrigo de Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Rodrigo de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv History Education
Public History
Education
Film
Textbook
Education
History Education
Public History
Film
Textbook
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Ensino de História
História Pública;
Filme
Educação
Livro Didático
Educação
Ensino de História
História Pública
Filme
Livro Didático
topic History Education
Public History
Education
Film
Textbook
Education
History Education
Public History
Film
Textbook
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Educación
Enseñanza de Historia
Historia Pública
Película
Libro Didáctico
Ensino de História
História Pública;
Filme
Educação
Livro Didático
Educação
Ensino de História
História Pública
Filme
Livro Didático
description This article discusses history education in a dialogue with public history. Looking at the teaching-learning process from a didactic mediation angle, we chose "period piece film" as the mediator of this dialogue. The relation between education and public history is stronger at the interface with cinema-history, as film narrative enhances the dissemination, sharing and resignification of current history knowledge. Through reflecting on the effect film has on education, we analyzed how film narratives are inserted into text books. To this end, we analyzed how the movies Xica da Silva and Chico Rei were discussed in text books in circulation between 1978 and 2006, based on the LIVRES (FE/USP) collection.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/9608
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10033
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10034
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10035
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10037
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3353/10038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 136-171
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 136-171
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313245211099136