ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105 |
Resumo: | This work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History. |
id |
UFT-7_207ecd4b98a05909e859d44742fa1876 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3105 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato CorrêaTHE TEACHING OF HISTORY AND A TEXT IN CONTEXTS: a reading about the book "História da Liberdade no Brasil" de Viriato CorrêaO ENSINO DE HISTÓRIA E UM TEXTO EM CONTEXTOS: uma leitura sobre o livro “História da Liberdade no Brasil” de Viriato CorrêaHistory TeachingHistorical contextHistorical speechHistorical narrativeHistory TeachingHistorical contextHistorical speechHistorical narrativeEnsehanza de la historiacontexto históricodiscurso históriconarrativa históricaEnseñanza de la historiacontexto históricodiscurso históriconarrativa históricaEnsino de HistóriaContexto históricoDiscurso históricoNarrativa históricaEnsino de HistóriaContexto históricoDiscurso históricoNarrativa históricaThis work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History. Este trabajo se centra en la ensehanza de la historia y el análisis de lo libro Libertad de historia en Brasil de Viriato Corrêa, que en diferentes contextos históricos, se utilizo el trabajo citado para diferentes propósitos. El discurso y la narrativa histórica extraída de la fuente en cuestión, producido en tres ocasiones diferentes, diferentes reorientaciones de los sentidos, su lanzamiento en 1962, su uso como el tema de samba Salgueiro trama dei carnaval 1967 y su segundo co-editado en espahol por Instituto nacional dei libro (INL) en 1974. Además de los contextos culturales y sociales, existe el político en la historia reciente de Brasil, en la transición entre la democracia y la dictadura con el advenimiento dei golpe cívico-militar de 1964. el tema central nuestra reflexión es "la libertad luchando en Brasil," que impregna contextos políticos e históricos, efectos de los enfoques de la historia de la ensehanza de la correlación.Este trabalho tem como foco o ensino de História e a análise do livro A História da Liberdade no Brasil de Viriato Corrêa, que em diferentes contextos históricos, a citada obra foi utilizada com finalidades diferentes. O discurso e a narrativa histórica extraídas da fonte em questão, produziu, em três momentos distintos, diferentes reorientações de sentidos, o seu lançamento em 1962, seu uso como tema de enredo de samba pela Salgueiro no carnaval de 1967 e na sua 2ª coedição pelo Instituto Nacional do Livro (INL) em 1974. Além dos contextos culturais e sociais, destaca-se o político na história recente do Brasil, na transição entre a democracia e a ditadura com o advento do golpe civil-militar de 1964. O tema central da nossa reflexão é “luta por liberdade no Brasil”, perpassando contextos políticos e históricos, correlacionando repercussões das abordagens no ensino de História.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/310510.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 309-336Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-3362447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/9615https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10096https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10098https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10101https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10103https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10104Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Vasni deLopes, Cristiano GomesGomes, Dhiogo Rezende2022-03-04T13:22:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3105Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa THE TEACHING OF HISTORY AND A TEXT IN CONTEXTS: a reading about the book "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa O ENSINO DE HISTÓRIA E UM TEXTO EM CONTEXTOS: uma leitura sobre o livro “História da Liberdade no Brasil” de Viriato Corrêa |
title |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
spellingShingle |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa Almeida, Vasni de History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative Ensehanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Enseñanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica |
title_short |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
title_full |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
title_fullStr |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
title_full_unstemmed |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
title_sort |
ENSENANZA DE LA HISTORIA Y UM CONTEXTO DE TEXTO: lectura acerca dei libro "História da Liberdade no Brasil" de Viriato Corrêa |
author |
Almeida, Vasni de |
author_facet |
Almeida, Vasni de Lopes, Cristiano Gomes Gomes, Dhiogo Rezende |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Cristiano Gomes Gomes, Dhiogo Rezende |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Vasni de Lopes, Cristiano Gomes Gomes, Dhiogo Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative Ensehanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Enseñanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica |
topic |
History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative History Teaching Historical context Historical speech Historical narrative Ensehanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Enseñanza de la historia contexto histórico discurso histórico narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica Ensino de História Contexto histórico Discurso histórico Narrativa histórica |
description |
This work focuses on the teaching of History and the analysis of the book The History of Freedom in Brazil by Viriato Corrêa, that in different historical contexts, the mentioned work was used for different purposes. The discourse and historical narrative extracted from the source in question produced, in three distinct moments, different reorientations of meanings, its launching in 1962, its use as theme of samba story by the Salgueiro in the carnival of 1967 and in its second coedition by the National Institute of the Book (INL) in 1974. In addition to the cultural and social contexts, the politician stands out in the recent history of Brazil, in the transition between democracy and dictatorship with the advent of the civil- military coup of 1964. The central theme Of our reflection is "struggle for freedom in Brazil", Crossing political and historical contexts, correlating repercussions of the approaches in the teaching of History. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/9615 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10096 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10098 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10101 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10103 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3105/10104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 309-336 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 309-336 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313244353363968 |