SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Eliton Elói Brandão de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Alves, Lynn Rosalina Gama, Torres, Velda Gama Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167
Resumo: Discussions on digital games have been on the rise for the last twenty years, especially in terms of the mediation of such cultural artifacts in distinct learning environments, including those focused on both professional qualification and background. In light of this, there has been interest in subsidizing the development of a Game Design Document (GDD) for a serious game, named SafeSkill, which could contribute to requalify and train workplace safety technicians and engineers, through the application of Brazilian regulatory standard #18. This paper aims at presenting related results and their usefulness in developing skills that can promote safety in labor risky scenarios, such as accident identification, assessment, control and prevention.
id UFT-7_31788726f79291fcdf0bfb0f2c9ebfb0
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4167
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionalsSAFESKILL: un serio juego para estudiantes y profesionales de seguridad del trabajoSAFESKILL: um serious game para estudantes e profissionais de segurança do trabalhoSerious gamesGame designWorkplace safetyConstructionSerious gamesGame designWorkplace safetyConstructionSerious gamesJuego de diseñoSeguridad del TrabajoConstrucción civilSerious gamesJuego de diseñoSeguridad del TrabajoConstrucción civilSerious gamesGame designSegurança do trabalhoConstrução CivilSerious gamesGame designSegurança do trabalhoConstrução CivilDiscussions on digital games have been on the rise for the last twenty years, especially in terms of the mediation of such cultural artifacts in distinct learning environments, including those focused on both professional qualification and background. In light of this, there has been interest in subsidizing the development of a Game Design Document (GDD) for a serious game, named SafeSkill, which could contribute to requalify and train workplace safety technicians and engineers, through the application of Brazilian regulatory standard #18. This paper aims at presenting related results and their usefulness in developing skills that can promote safety in labor risky scenarios, such as accident identification, assessment, control and prevention.La discusión en torno a los juegos digitales viene creciendo en los últimos veinte años, especialmente en lo que se refiere a la mediación de estos artefactos culturales en distintos espacios de aprendizaje, incluso los volcados para formación y calificación profesional. En este sentido, surgió el interés por un estudio que subsidia el desarrollo de un documento de juego de juego (GDD) para un juego de similitud, denominado SafeSkill, que contribuyera a la formación y recalificación de técnicos e ingenieros de seguridad del trabajo, teniendo como foco la aplicación de la Norma Reguladora nº 18. El presente artículo presenta los resultados de este estudio y sus contribuciones para desarrollar habilidades que promuevan la seguridad en el trabajo con situaciones de riesgo, identificando, evaluando, controlando y evitando la ocurrencia de accidentes.A discussão em torno dos jogos digitais vem crescendo nos últimos vinte anos, especialmente no que se refere à mediação destes artefatos culturais em distintos espaços de aprendizagem, inclusive os voltados para formação e qualificação profissional.  Considerando essa possibilidade, surgiu o interesse por um estudo que subsidiasse o desenvolvimento de um Documento de Game Design (GDD) para um serious game, denominado SafeSkill e que contribuísse para a formação e requalificação de técnicos e engenheiros de segurança do trabalho, tendo como foco a aplicação da Norma Regulamentadora nº 18. O presente artigo apresenta os resultados desse estudo e suas contribuições para desenvolver habilidades que promovam a segurança no trabalho com situações de risco, identificando, avaliando, controlando e evitando a ocorrência de acidentes.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/416710.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-2002447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13304https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13341https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13363https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13381https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13399https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13502Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Eliton Elói Brandão deAlves, Lynn Rosalina GamaTorres, Velda Gama Alves2022-03-04T13:11:12Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4167Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:12Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
SAFESKILL: un serio juego para estudiantes y profesionales de seguridad del trabajo
SAFESKILL: um serious game para estudantes e profissionais de segurança do trabalho
title SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
spellingShingle SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
Freitas, Eliton Elói Brandão de
Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
title_short SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
title_full SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
title_fullStr SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
title_full_unstemmed SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
title_sort SAFESKILL: a serious game for students and work safety professionals
author Freitas, Eliton Elói Brandão de
author_facet Freitas, Eliton Elói Brandão de
Alves, Lynn Rosalina Gama
Torres, Velda Gama Alves
author_role author
author2 Alves, Lynn Rosalina Gama
Torres, Velda Gama Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Eliton Elói Brandão de
Alves, Lynn Rosalina Gama
Torres, Velda Gama Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
topic Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Game design
Workplace safety
Construction
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Juego de diseño
Seguridad del Trabajo
Construcción civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
Serious games
Game design
Segurança do trabalho
Construção Civil
description Discussions on digital games have been on the rise for the last twenty years, especially in terms of the mediation of such cultural artifacts in distinct learning environments, including those focused on both professional qualification and background. In light of this, there has been interest in subsidizing the development of a Game Design Document (GDD) for a serious game, named SafeSkill, which could contribute to requalify and train workplace safety technicians and engineers, through the application of Brazilian regulatory standard #18. This paper aims at presenting related results and their usefulness in developing skills that can promote safety in labor risky scenarios, such as accident identification, assessment, control and prevention.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13304
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13341
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13363
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13381
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13399
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4167/13502
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 173-200
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246190469120