MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074 |
Resumo: | needs and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality. |
id |
UFT-7_e6b260d6c9a05ab07579104d583631cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4074 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATIONMULTIDISCIPLINARIEDAD Y DESARROLLO DE SERIOS GAMES Y SIMULADORES PARA LA EDUCACIÓN EN SALUDMULTIDISCIPLINARIDADE E O DESENVOLVIMENTO DE SERIOUS GAMES E SIMULADORES PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDEvirtual realitygames for healthserious gamesvirtual realitygames for healthserious gamesrealidad virtualjuegos para saludserious gamesrealidad virtualjuegos para saludserious gamesrealidade virtualjogos em saúdeserious gamesjogos em saúdeserious gamesrealidade virtualneeds and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality.El desarrollo de las aplicaciones informáticas debe guiarse por las necesidades de los clientes y debe considerar todos los pasos del proyecto de software. Es necesario integrar el conocimiento de cuatro áreas: educación, salud, estadística e informática cuando esas aplicaciones son para la educación en salud, lo que hace evidente la necesidad de un enfoque multidisciplinario para la producción de herramientas eficaces y efectivas para el propósito esperado. Este artículo presenta y discute los pasos fundamentales para el desarrollo de juegos serios y simuladores de entrenamiento para la salud basados en la realidad virtual.O desenvolvimento de aplicações computacionais deve ser guiado pelas necessidades do cliente, considerando todas as etapas do projeto de um software. Quando estas aplicações são voltadas para educação em saúde, observa-se a necessidade de abordar aspectos relacionados a pelo menos quatro áreas: educação, saúde, estatística e computação, evidenciando a necessidade de uma abordagem multidisciplinar para a produção de ferramentas efetivas e eficientes para os problemas a que se destinam. Este artigo apresenta e discute etapas consideradas fundamentais no processo de desenvolvimento de serious games e simuladores de treinamento para a saúde baseados em realidade virtual.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/407410.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-1722447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13303https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13340https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13364https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13382https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13400https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13501Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Liliane S.Costa, Thaise Kelly de LimaMoraes, Ronei Marcos de2022-03-04T13:11:25Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4074Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:25Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION MULTIDISCIPLINARIEDAD Y DESARROLLO DE SERIOS GAMES Y SIMULADORES PARA LA EDUCACIÓN EN SALUD MULTIDISCIPLINARIDADE E O DESENVOLVIMENTO DE SERIOUS GAMES E SIMULADORES PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDE |
title |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
spellingShingle |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION Machado, Liliane S. virtual reality games for health serious games virtual reality games for health serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidade virtual jogos em saúde serious games jogos em saúde serious games realidade virtual |
title_short |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
title_full |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
title_fullStr |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
title_full_unstemmed |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
title_sort |
MULTIDISCIPLINARITY AND THE DEVELOPMENT OF SERIOUS GAMES AND SIMULATORS FOR HEALTH EDUCATION |
author |
Machado, Liliane S. |
author_facet |
Machado, Liliane S. Costa, Thaise Kelly de Lima Moraes, Ronei Marcos de |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Thaise Kelly de Lima Moraes, Ronei Marcos de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Liliane S. Costa, Thaise Kelly de Lima Moraes, Ronei Marcos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
virtual reality games for health serious games virtual reality games for health serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidade virtual jogos em saúde serious games jogos em saúde serious games realidade virtual |
topic |
virtual reality games for health serious games virtual reality games for health serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidad virtual juegos para salud serious games realidade virtual jogos em saúde serious games jogos em saúde serious games realidade virtual |
description |
needs and must consider all step of software project. It is necessary to integrate knowledge of four areas: education, health, statistics and computer science when those applications are for education in health what makes evident the need of a multidisciplinar approach for the production of effective and efficient tools for the purpose expected. This paper presents and discusses fundamental steps for the development of serious games and training simulators for health based on virtual reality. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13303 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13340 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13364 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13382 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13400 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4074/13501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/x-gzip application/zip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172 Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 149-172 2447-4266 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313246106583040 |