THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746 |
Resumo: | This article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT. |
id |
UFT-7_667fb2d96f57e5a6288c2f106b1c52a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4746 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher educationEL POTENCIAL DE LAS NARRATIVAS DIGITALES EN LA APROXIMACIÓN/APROPIACIÓN DE LA TECNOLOGÍA: reflexiones sobre dos contextos de formación de profesoresO POTENCIAL DAS NARRATIVAS DIGITAIS NA APROXIMAÇÃO/ APROPRIAÇÃO DA TECNOLOGIA: reflexões sobre dois contextos de formação de professoresnarrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo.narrativas digitaisThis article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT.Este artículo pone en diálogo dos experiencias de formación docente que tuvieron las narrativas digitales como elementos estructurantes en dos contextos distintos: una disciplina de un Programa de Maestria en Enseñanza de Ciencias de una universidad pública brasileña y un conjunto de encuentros de formación en servicio realizados en una escuela privada en Minas Gerais. Los datos fueron recolectados de las narrativas digitales de los sujetos, de notas de campo hechas por la investigadora y de un grupo focal realizado en un de los contextos. Los resultados indican: a) movimientos autónomos de aproximación/apropiación tecnológica por los sujetos; b) reflexión sobre el uso pedagógico de las tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC); c) movimientos de uso pedagógico de las TDIC buscando la integración curricular. La autoconfianza generada por el trabajo formativo con las narrativas digitales indica, aún, el inicio de un proceso de empoderamiento de los sujetos como usuarios críticos y creativos de las TDIC. Este artigo coloca em diálogo duas experiências de formação docente que tiveram as narrativas digitais como elementos estruturantes em dois contextos distintos: uma disciplina de um Programa de Mestrado em Ensino de Ciências de uma universidade federal brasileira e um conjunto de encontros de formação em serviço realizados em uma escola particular em Minas Gerais. Os dados foram coletados das narrativas digitais dos sujeitos, de notas de campo feitas pela pesquisadora e de um grupo focal realizado em um dos contextos. Os resultados indicam: a) movimentos autônomos de aproximação/apropriação tecnológica pelos sujeitos; b) reflexão sobre o uso pedagógico das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); c) movimentos de uso pedagógico das TDIC buscando a integração curricular. A autoconfiança gerada pelo/no trabalho formativo com as narrativas digitais indica, ainda, o início de um processo de empoderamento dos sujeitos enquanto usuários críticos e criativos das TDIC. Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/474610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-3582447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14701https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14773https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14784https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14795https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14806https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14817Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Alessandra2022-03-04T13:06:58Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4746Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:58Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education EL POTENCIAL DE LAS NARRATIVAS DIGITALES EN LA APROXIMACIÓN/APROPIACIÓN DE LA TECNOLOGÍA: reflexiones sobre dos contextos de formación de profesores O POTENCIAL DAS NARRATIVAS DIGITAIS NA APROXIMAÇÃO/ APROPRIAÇÃO DA TECNOLOGIA: reflexões sobre dois contextos de formação de professores |
title |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
spellingShingle |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education Rodrigues, Alessandra narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo. narrativas digitais |
title_short |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
title_full |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
title_fullStr |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
title_full_unstemmed |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
title_sort |
THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education |
author |
Rodrigues, Alessandra |
author_facet |
Rodrigues, Alessandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Alessandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo. narrativas digitais |
topic |
narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo. narrativas digitais |
description |
This article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14701 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14773 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14784 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14795 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14806 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358 Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358 Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358 Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247010455552 |