THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Alessandra
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746
Resumo: This article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT.
id UFT-7_667fb2d96f57e5a6288c2f106b1c52a9
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4746
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher educationEL POTENCIAL DE LAS NARRATIVAS DIGITALES EN LA APROXIMACIÓN/APROPIACIÓN DE LA TECNOLOGÍA: reflexiones sobre dos contextos de formación de profesoresO POTENCIAL DAS NARRATIVAS DIGITAIS NA APROXIMAÇÃO/ APROPRIAÇÃO DA TECNOLOGIA: reflexões sobre dois contextos de formação de professoresnarrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo.narrativas digitaisThis article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT.Este artículo pone en diálogo dos experiencias de formación docente que tuvieron las narrativas digitales como elementos estructurantes en dos contextos distintos: una disciplina de un Programa de Maestria en Enseñanza de Ciencias de una universidad pública brasileña y un conjunto de encuentros de formación en servicio realizados en una escuela privada en Minas Gerais.  Los datos fueron recolectados de las narrativas digitales de los sujetos, de notas de campo hechas por la investigadora y de un grupo focal realizado en un de los contextos. Los resultados indican: a) movimientos autónomos de aproximación/apropiación tecnológica por los sujetos; b) reflexión sobre el uso pedagógico de las tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC); c) movimientos de uso pedagógico de las TDIC buscando la integración curricular. La autoconfianza generada por el trabajo formativo con las narrativas digitales indica, aún, el inicio de un proceso de empoderamiento de los sujetos como usuarios críticos y creativos de las TDIC. Este artigo coloca em diálogo duas experiências de formação docente que tiveram as narrativas digitais como elementos estruturantes em dois contextos distintos: uma disciplina de um Programa de Mestrado em Ensino de Ciências de uma universidade federal brasileira e um conjunto de encontros de formação em serviço realizados em uma escola particular em Minas Gerais. Os dados foram coletados das narrativas digitais dos sujeitos, de notas de campo feitas pela pesquisadora e de um grupo focal realizado em um dos contextos. Os resultados indicam: a) movimentos autônomos de aproximação/apropriação tecnológica pelos sujeitos; b) reflexão sobre o uso pedagógico das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); c) movimentos de uso pedagógico das TDIC buscando a integração curricular. A autoconfiança gerada pelo/no trabalho formativo com as narrativas digitais indica, ainda, o início de um processo de empoderamento dos sujeitos enquanto usuários críticos e criativos das TDIC.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/474610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-3582447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14701https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14773https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14784https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14795https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14806https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14817Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Alessandra2022-03-04T13:06:58Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4746Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:06:58Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
EL POTENCIAL DE LAS NARRATIVAS DIGITALES EN LA APROXIMACIÓN/APROPIACIÓN DE LA TECNOLOGÍA: reflexiones sobre dos contextos de formación de profesores
O POTENCIAL DAS NARRATIVAS DIGITAIS NA APROXIMAÇÃO/ APROPRIAÇÃO DA TECNOLOGIA: reflexões sobre dois contextos de formação de professores
title THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
spellingShingle THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
Rodrigues, Alessandra
narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo.
narrativas digitais
title_short THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
title_full THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
title_fullStr THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
title_full_unstemmed THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
title_sort THE POTENTIAL OF DIGITAL STORYTELLING IN THE APPROACH/APPROPRIATION OF TECHNOLOGY: reflections on two contexts of teacher education
author Rodrigues, Alessandra
author_facet Rodrigues, Alessandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Alessandra
dc.subject.por.fl_str_mv narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo.
narrativas digitais
topic narrativas digitais; formação de professores; tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC); apropriação tecnológica; currículo.
narrativas digitais
description This article discusses two experiences of teacher education that had the digital storytelling as structuring elements in two distinct contexts: a course of Master´s Program in Science Teaching from a brazilian federal university and a set of in-service meetings held in a private school in Minas Gerais state. The data were collected from subjects´digital storytelling, from field notes made by the researcher and from a focus group in one of the contexts. The results indicate: a) autonomous movements of technological approximation/appropriation by the subjects (which generated self-confidence); b) reflection on the pedagogical use of digital information and communication technologies (DICT); c) movements of pedagogical use of DICT seeking curricular integration. The self-confidence generated by/in the formative work with the digital storytelling also indicates the beginning of a process of empowerment of the subjects as critical and creative users of the DICT.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p336
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14701
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14773
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14784
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14795
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14806
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4746/14817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358
Revista Observatório ; v. 5 n. 1 (2019): Vol. 5 N. 1 Redes Educativas e Espaços Multirreferenciais de Aprendizagem Jan-Mar 2019; 336-358
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247010455552