REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Ana Sarmento
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vale, Vera Maria do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248
Resumo: What seemed taken for granted "the right to play", became in today's society an emerging need. We see children as future productive adults. In this article we have tried to reflect about the play in childhood education contexts revisiting several research in the field of play and learning, and related this with the pre-school teachers pratices. We must view children through the lens of their rights. This rights proceed from their needs, and playing is one of them.
id UFT-7_675bdf730ab6463d134ffabe116d4986
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4248
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTSREFLEXIONES SOBRE EL JUEGO EN CONTEXTOS DE EDUCACIÓN INFANTILREFLEXÕES EM TORNO DO BRINCAR EM CONTEXTOS DE EDUCAÇÃO DE INFÂNCIAPlaylearnchildhood education.Playlearnchildhoodm educationJugaraprendizagemeducación infantiljugaraprendizagemeducación infantilBrincaraprendereducação de infânciaBrincaraprendereducação de infânciaWhat seemed taken for granted "the right to play", became in today's society an emerging need. We see children as future productive adults. In this article we have tried to reflect about the play in childhood education contexts revisiting several research in the field of play and learning, and related this with the pre-school teachers pratices. We must view children through the lens of their rights. This rights proceed from their needs, and playing is one of them.El “Derecho a jugar” que solía ser visto como garantizado en el pasado, en la sociedad actual se convirtió en una necesidad emergente, atendendo al echo de que vemos a los niños como futuros adultos productivos. En el presente artículo, intentamos reflexionar sobre el juego en contexto de educación infantil, basados en algunas líneas de investigación de distintos autores, contraponiendo y reflejando sus prácticas. Debemos mirar a los niños teniendo en linea de cuenta sus derechos y sabendo que esos mismos derechos nacen de sus propias necesidades. Jugar es una de ellas.Aquilo que parecia ser um dado adquirido, “Direito de brincar”, tornou-se na sociedade atual uma necessidade emergente, enredados, que estamos, na visão das crianças como futuros adultos produtivos. Neste artigo procuramos refletir acerca do brincar em contextos de educação de infância, revisitando algumas linhas de pesquisa que têm sido desenvolvidas por diversos autores, colocando em contra ponto os discursos vigentes e o seu compromisso nas práticas, pelos educadores de infância. Devemos olhar a criança através da lente dos direitos, direitos que emanam das suas necessidades, sendo o brincar uma delas.Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/zipapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/424810.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p316Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-3372447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n6reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11660https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11675https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11704https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11733https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11762https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11791https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/12556Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Ana SarmentoVale, Vera Maria do2022-03-04T13:16:39Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4248Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:16:39Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
REFLEXIONES SOBRE EL JUEGO EN CONTEXTOS DE EDUCACIÓN INFANTIL
REFLEXÕES EM TORNO DO BRINCAR EM CONTEXTOS DE EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA
title REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
spellingShingle REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
Coelho, Ana Sarmento
Play
learn
childhood education.
Play
learn
childhoodm education
Jugar
aprendizagem
educación infantil
jugar
aprendizagem
educación infantil
Brincar
aprender
educação de infância
Brincar
aprender
educação de infância
title_short REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
title_full REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
title_fullStr REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
title_full_unstemmed REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
title_sort REFLECTIONS AROUND THE PLAY IN CHILDHOOD EDUCATION CONTEXTS
author Coelho, Ana Sarmento
author_facet Coelho, Ana Sarmento
Vale, Vera Maria do
author_role author
author2 Vale, Vera Maria do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Ana Sarmento
Vale, Vera Maria do
dc.subject.por.fl_str_mv Play
learn
childhood education.
Play
learn
childhoodm education
Jugar
aprendizagem
educación infantil
jugar
aprendizagem
educación infantil
Brincar
aprender
educação de infância
Brincar
aprender
educação de infância
topic Play
learn
childhood education.
Play
learn
childhoodm education
Jugar
aprendizagem
educación infantil
jugar
aprendizagem
educación infantil
Brincar
aprender
educação de infância
Brincar
aprender
educação de infância
description What seemed taken for granted "the right to play", became in today's society an emerging need. We see children as future productive adults. In this article we have tried to reflect about the play in childhood education contexts revisiting several research in the field of play and learning, and related this with the pre-school teachers pratices. We must view children through the lens of their rights. This rights proceed from their needs, and playing is one of them.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p316
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6p316
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11660
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11675
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11704
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11733
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11762
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/11791
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4248/12556
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337
Revista Observatório ; v. 3 n. 6 (2017): V. 3 N. 6 (2017) Processos formativos, comunicação e educação pós-Bolonha Out-Dez 2017; 316-337
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n6
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246237655040