ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Renner, Jacinta Sidegum
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barth, Michele, Haubert, Bruna, do Nascimento, Bruna Petrusch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052
Resumo: This article proposes to approach representation aspects of children's wheelchairs that involve assistive technologies and emotional design from the view of ludic aspects as main requirement of the product. From several researches held by authors with the purpose of establishing parameters of comfort in wheelchairs, was identified the need for proposing improvements for the children's wheelchair from applying accessories and different colors that make it more attractive and fun, tending to help on social inclusion for the children mainly on school environment where bullying and exclusion end up pervading their childhood.
id UFT-7_810cffac9592867a74582447eab0293c
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4052
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusionTECNOLOGÍAS ASISTIVAS Y SILLA DE RUEDAS INFANTIL: una discusión con enfoque para el confort, los aspectos lúdicos y la inclusión socialTECNOLOGIAS ASSISTIVAS E CADEIRA DE RODAS INFANTIL: uma discussão com enfoque para o conforto, os aspectos lúdicos e a inclusão socialChildrenWheelchairLudicAssistive TechnologiesEmotional DesignChildrenWheelchairAssistive TechnologiesEmotional DesignLudicNiñosSilla de RuedasLudicidadTecnologías Asistivas;Diseño EmocionalNiñosSilla de RuedasLudicidadTecnologías Asistivas;Diseño EmocionalCriançasCadeira de RodasLudicidadeTecnologias AssistivasDesign Emocionalcriançascedeira de rodasludicidadetecnologias assistivasdesign emocionalThis article proposes to approach representation aspects of children's wheelchairs that involve assistive technologies and emotional design from the view of ludic aspects as main requirement of the product. From several researches held by authors with the purpose of establishing parameters of comfort in wheelchairs, was identified the need for proposing improvements for the children's wheelchair from applying accessories and different colors that make it more attractive and fun, tending to help on social inclusion for the children mainly on school environment where bullying and exclusion end up pervading their childhood.Este artículo se propone abordar aspectos de representación de la silla de ruedas infantil que involucra tecnologías asistivas y diseño emocional, a partir de los aspectos lúdicos como requisito primordial para el diseño del producto. A partir de diversas investigaciones realizadas por los autores con el propósito de establecer parámetros de confort en la silla de ruedas, se verificó la necesidad de proponer mejoras para la silla de ruedas infantil, a partir de aderezos y uso de colores que la hicieran atractiva y divertida lo que tiende a auxiliar en la inclusión social de los niños, principalmente en el ambiente escolar, donde el bullying y la exclusión acaban por impregnar su infancia.Este artigo se propõe a abordar aspectos de representação da cadeira de rodas infantil que envolvem tecnologias assistivas e design emocional, a partir dos aspectos lúdicos como requisito primordial para a concepção do produto. A partir de diversas pesquisas realizadas pelos autores com o propósito de estabelecer parâmetros de conforto na cadeira de rodas, verificou-se a necessidade de propor melhorias para a cadeira de rodas infantil, a partir de adereços e uso de cores que a tornem atraente e divertida, o que tende a auxiliar na inclusão social das crianças, principalmente no ambiente escolar, onde o bullying e a exclusão acabam por permear a sua infância.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/zipapplication/epub+zipapplication/octet-streamhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/405210.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p156Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-1792447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n3reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13065https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13524https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13541https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13557https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13118https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13149Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessRenner, Jacinta SidegumBarth, MicheleHaubert, Brunado Nascimento, Bruna Petrusch2022-03-04T13:12:38Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4052Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:12:38Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
TECNOLOGÍAS ASISTIVAS Y SILLA DE RUEDAS INFANTIL: una discusión con enfoque para el confort, los aspectos lúdicos y la inclusión social
TECNOLOGIAS ASSISTIVAS E CADEIRA DE RODAS INFANTIL: uma discussão com enfoque para o conforto, os aspectos lúdicos e a inclusão social
title ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
spellingShingle ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
Renner, Jacinta Sidegum
Children
Wheelchair
Ludic
Assistive Technologies
Emotional Design
Children
Wheelchair
Assistive Technologies
Emotional Design
Ludic
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Crianças
Cadeira de Rodas
Ludicidade
Tecnologias Assistivas
Design Emocional
crianças
cedeira de rodas
ludicidade
tecnologias assistivas
design emocional
title_short ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
title_full ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
title_fullStr ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
title_full_unstemmed ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
title_sort ASSISTIVE TECHNOLOGIES AND CHILDREN'S WHEELCHAIR: a discussion focused on comfort, ludic aspects and social inclusion
author Renner, Jacinta Sidegum
author_facet Renner, Jacinta Sidegum
Barth, Michele
Haubert, Bruna
do Nascimento, Bruna Petrusch
author_role author
author2 Barth, Michele
Haubert, Bruna
do Nascimento, Bruna Petrusch
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Renner, Jacinta Sidegum
Barth, Michele
Haubert, Bruna
do Nascimento, Bruna Petrusch
dc.subject.por.fl_str_mv Children
Wheelchair
Ludic
Assistive Technologies
Emotional Design
Children
Wheelchair
Assistive Technologies
Emotional Design
Ludic
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Crianças
Cadeira de Rodas
Ludicidade
Tecnologias Assistivas
Design Emocional
crianças
cedeira de rodas
ludicidade
tecnologias assistivas
design emocional
topic Children
Wheelchair
Ludic
Assistive Technologies
Emotional Design
Children
Wheelchair
Assistive Technologies
Emotional Design
Ludic
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Niños
Silla de Ruedas
Ludicidad
Tecnologías Asistivas;
Diseño Emocional
Crianças
Cadeira de Rodas
Ludicidade
Tecnologias Assistivas
Design Emocional
crianças
cedeira de rodas
ludicidade
tecnologias assistivas
design emocional
description This article proposes to approach representation aspects of children's wheelchairs that involve assistive technologies and emotional design from the view of ludic aspects as main requirement of the product. From several researches held by authors with the purpose of establishing parameters of comfort in wheelchairs, was identified the need for proposing improvements for the children's wheelchair from applying accessories and different colors that make it more attractive and fun, tending to help on social inclusion for the children mainly on school environment where bullying and exclusion end up pervading their childhood.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p156
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13065
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13524
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13541
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13557
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13118
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4052/13149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
application/epub+zip
application/octet-stream
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179
Revista Observatório ; v. 4 n. 3 (2018): Vol. 4 N. 3 Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação aplicadas a Educação Mai 2018; 156-179
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313246088757248