MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ternes, José
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118
Resumo: The text makes inroads into some texts of historians of Western thought in order to apprehend some decisive aspects of modernity, but also to show that at the present time there is the disenchantment of the overly optimistic promises of the seventeenth and eighteenth centuries. From the epistemological point of view, it demonstrates that the revolution of modernity has to do with changes of objects, arguing that understanding our age means asking about the nature of new objects born or constituted from the beginnings of the nineteenth century. This modern epistemological inversion requires another relation with knowledge, which places more demands on education than instruction alone. And he asks: if modern knowledge is so fragile, so ephemeral, so uncertain, why should it occupy us? Could not the school, the university, be at the service of other instances, perhaps more urgent, than knowledge? What do you want with education?
id UFT-7_860bdb3babd63b9dfc76cb708f59c568
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5118
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHYMODERNIDAD, CIENCIA, FILOSOFÍAMODERNIDADE, CIÊNCIA, FILOSOFIAPhilosophyModernityEducationPhilosophyModernityEducationFilosofíaModernidadEducaciónFilosofíaModernidadEducaciónFilosofiaModernidadeEducaçãoFilosofiaModernidadeEducaçãoThe text makes inroads into some texts of historians of Western thought in order to apprehend some decisive aspects of modernity, but also to show that at the present time there is the disenchantment of the overly optimistic promises of the seventeenth and eighteenth centuries. From the epistemological point of view, it demonstrates that the revolution of modernity has to do with changes of objects, arguing that understanding our age means asking about the nature of new objects born or constituted from the beginnings of the nineteenth century. This modern epistemological inversion requires another relation with knowledge, which places more demands on education than instruction alone. And he asks: if modern knowledge is so fragile, so ephemeral, so uncertain, why should it occupy us? Could not the school, the university, be at the service of other instances, perhaps more urgent, than knowledge? What do you want with education?El texto hace incursiones por algunos textos de historiadores del pensamiento occidental objetivando aprehender algunos aspectos decisivos de la modernidad, como también mostrar que en el tiempo presente ocurre el desencanto de las promesas, demasiado optimistas, de los siglos XVII y XVIII. Desde el punto de vista epistemológico, demuestra que la revolución de la modernidad tiene que ver con cambios de objetos, argumentando que entender nuestra época significa preguntarse acerca de la naturaleza de los nuevos objetos nacidos o constituidos a partir de los comienzos del siglo XIX. Esta inversión epistemológica moderna requiere otra relación con el saber, lo que coloca para la Educación exigencias mayores que sólo la instrucción. Y pregunta: si el saber moderno es tan frágil, tan efímero, tan poco seguro, por qué con él nos ocupar? ¿No podría la escuela, la universidad, estar al servicio de otras instancias, más urgentes tal vez, que el saber? ¿Qué se quiere con la educación?O texto faz incursões por alguns textos de historiadores do pensamento ocidental objetivando apreender alguns aspectos decisivos da modernidade, como também mostrar que no tempo presente ocorre o desencantamento das promessas, demasiadamente otimistas, dos séculos XVII e XVIII. Do ponto de vista epistemológico, demonstra que a revolução da modernidade tem a ver com mudanças de objetos, argumentando que entender nossa época significa perguntar-se acerca da natureza dos novos objetos nascidos ou constituídos a partir dos começos do século XIX. Essa inversão epistemológica moderna requer outra relação com o saber, o que coloca para a Educação exigências maiores do que apenas a instrução. E questiona: se o saber moderno é tão frágil, tão efêmero, tão pouco seguro, por que com ele nos ocupar? Não poderia a escola, a universidade, estar a serviço de outras instâncias, mais urgentes talvez, do que o saber? O que se quer com a educação?  Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/511810.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p298Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-3202447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12730https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12794https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12815https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12836https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12857https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12878Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessTernes, José2022-03-04T13:13:42Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5118Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:13:42Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
MODERNIDAD, CIENCIA, FILOSOFÍA
MODERNIDADE, CIÊNCIA, FILOSOFIA
title MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
spellingShingle MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
Ternes, José
Philosophy
Modernity
Education
Philosophy
Modernity
Education
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofia
Modernidade
Educação
Filosofia
Modernidade
Educação
title_short MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
title_full MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
title_fullStr MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
title_full_unstemmed MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
title_sort MODERNITY, SCIENCE, PHILOSOPHY
author Ternes, José
author_facet Ternes, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ternes, José
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophy
Modernity
Education
Philosophy
Modernity
Education
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofia
Modernidade
Educação
Filosofia
Modernidade
Educação
topic Philosophy
Modernity
Education
Philosophy
Modernity
Education
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofía
Modernidad
Educación
Filosofia
Modernidade
Educação
Filosofia
Modernidade
Educação
description The text makes inroads into some texts of historians of Western thought in order to apprehend some decisive aspects of modernity, but also to show that at the present time there is the disenchantment of the overly optimistic promises of the seventeenth and eighteenth centuries. From the epistemological point of view, it demonstrates that the revolution of modernity has to do with changes of objects, arguing that understanding our age means asking about the nature of new objects born or constituted from the beginnings of the nineteenth century. This modern epistemological inversion requires another relation with knowledge, which places more demands on education than instruction alone. And he asks: if modern knowledge is so fragile, so ephemeral, so uncertain, why should it occupy us? Could not the school, the university, be at the service of other instances, perhaps more urgent, than knowledge? What do you want with education?
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p298
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12730
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12794
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12815
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12836
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12857
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5118/12878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320
Revista Observatório ; v. 4 n. 2 (2018): Vol. 4 N. 2 (2018) Estudos sobre a naturalização da cultura da violência na sociedade midiatizada Abr-Jun 2018; 298-320
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313247069175808