LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636 |
Resumo: | The present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach. KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. |
id |
UFT-7_8e156745d5117e0ee56a7315bcbede62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5636 |
network_acronym_str |
UFT-7 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological lookAPRENDER A DESAPRENDER PARA UN APRENDIZAJE TRANSFORMATIVO: una mirada EpistemológicaAPRENDER A DESAPRENDER PARA UMA APRENDIZAGEM TRANSFORMADORA: um olhar epistemológicoLearningunlearningrelearning and continuing educationLearningunlearningrelearning and continuing educationAprendizajedesaprenderreaprender y Educación permanenteAprendizajedesaprenderreaprender y Educación permanenteAprendizadodesaprendizadoreaprendizado e educação permanenteAprendizadodesaprendizadoreaprendizado e educação permanenteThe present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach. KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. El presente trabajo corresponde a una reflexión acerca de varias teorías y enfoques del aprendizaje y su relevancia en la capacitación de agentes sociales, reflexión que emerge desde la práctica de la capacitación, y atendiendo al hecho que el sentido de qué implica aprender y cómo es que se aprende no está en el centro de la discusión en las universidades en América Latina, en las cuales se enfatiza más el qué enseñar antes que cómo enseñar. O presente trabalho corresponde a uma reflexão sobre várias teorias e abordagens à aprendizagem e sua relevância na formação de agentes sociais, reflexão que emerge da prática da formação, e levando em conta o fato de que o significado do que significa aprender e como é isso O que se aprende não está no centro da discussão nas universidades da América Latina, em que se dá mais ênfase ao que ensinar do que a como ensinar. PALAVRAS-CHAVE: Aprendizado; desaprendizado; reaprendizado e educação permanente.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/563610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-9222447-426610.20873/uft.2447-4266.2018v4n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13728https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13888https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13898https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13909https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13920https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13931Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessTomé, José Manuel Salum2022-03-04T13:09:53Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/5636Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:09:53Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look APRENDER A DESAPRENDER PARA UN APRENDIZAJE TRANSFORMATIVO: una mirada Epistemológica APRENDER A DESAPRENDER PARA UMA APRENDIZAGEM TRANSFORMADORA: um olhar epistemológico |
title |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
spellingShingle |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look Tomé, José Manuel Salum Learning unlearning relearning and continuing education Learning unlearning relearning and continuing education Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente |
title_short |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
title_full |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
title_fullStr |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
title_full_unstemmed |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
title_sort |
LEARN TO UNDERSTAND FOR A TRANSFORMATIVE LEARNING: an Epistemological look |
author |
Tomé, José Manuel Salum |
author_facet |
Tomé, José Manuel Salum |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tomé, José Manuel Salum |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning unlearning relearning and continuing education Learning unlearning relearning and continuing education Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente |
topic |
Learning unlearning relearning and continuing education Learning unlearning relearning and continuing education Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizaje desaprender reaprender y Educación permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente Aprendizado desaprendizado reaprendizado e educação permanente |
description |
The present work corresponds to a reflection about several theories and approaches of the learning and their relevance in the training of social agents, reflection that emerges from the practice of the training, and attending to the fact that the meaning of what it implies to learn and how it is that is learned is not at the center of the discussion in universities in Latin America, which emphasizes more what to teach rather than how to teach. KEYWORDS: Learning; unlearning; relearning and continuing education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13728 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13888 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13898 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13909 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13920 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5636/13931 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 900-922 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313247851413504 |