PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Juniele Rabelo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Caldas, Renan Rubim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359
Resumo: This article, within the interface between Public History and Education, aims to  Partido”  (PCESP)  is  resisting  the  ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy  in  their profession,  promoting  a  public  discussion  to  defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the  audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.
id UFT-7_d769ef0c74d9f5375ad460271ec3d08b
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3359
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narrativesISTORIA PÚBLICA Y EDUCACIÓN “Profesores contra el proyecto Escuela Sin Narrativas en DebateHISTÓRIA PÚBLICA E EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA: “Professores contra o projeto Escola Sem Partido” - Narrativas em DebatePublic HistoryDemocratic EducationNarrativesPublic HistoryDemocratic EducationNarrativesHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistória PúblicaEducação DemocráticaNarrativasHistória PúblicaEducação DemocráticaNarrativasThis article, within the interface between Public History and Education, aims to  Partido”  (PCESP)  is  resisting  the  ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy  in  their profession,  promoting  a  public  discussion  to  defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the  audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.Este  artículo,  en  la  interfaz  Historia  Pública  y  Educación,  tiene  como  objetivo y sus  narrativas contra los profesores. Se observa el debate público promovido por los “Profesores Contra Escuela Sin Partido” (PCESP) con la defesa de la educación firma  la  existencia  del “adoctrinamiento ideológico” por parte de los profesores y, por otro, el PCESP, se opone al afirmar la libertad y autonomía docentes. La discusión se muestra urgente,  en  las  fronteras  de  la  historia  pública,  al  valorizar:  Las  cuestiones socialmente  vivas  en  la  educación  democrática  en  historia  (debates  públicos que  van  más  allá  de  los  espacios  escolares  y  académicos);  La  educación histórica  que  comprende  la  relevancia  de  la  “historia construidacom el contemporáneos) por la educación democrática.Este artigo, na interface História Pública e Educação, tem como objetivo analisar a resistência ao programa “Escola Sem Partido” (ESP) e suas narrativas ofensivas contra os professores. Observa-se o debate público promovido pelos “Professores Contra o Escola Sem Partido” (PCESP) com a defesa da educação democrática e plural. De um lado, o ESP afirma a existência da “doutrinação ideológica” por parte dos professores e, de outro, o PCESP se opõe ao afirmar a liberdade e autonomia docentes. A discussão mostra-se urgente, nas fronteiras da História Pública, ao valorizar: As questões socialmente vivas na educação democrática em história (debates públicos que ultrapassam espaços escolares e acadêmicos); A educação histórica que compreende a relevância da “história construída com o público” – a partir dos diálogos com movimentos (ativismos contemporâneos) pela educação democrática.  Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/335910.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 66-91Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-912447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/9605https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10008https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10009https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10010https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10011https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10012Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Juniele RabeloCaldas, Renan Rubim2022-03-04T13:22:04Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3359Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:04Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
ISTORIA PÚBLICA Y EDUCACIÓN “Profesores contra el proyecto Escuela Sin Narrativas en Debate
HISTÓRIA PÚBLICA E EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA: “Professores contra o projeto Escola Sem Partido” - Narrativas em Debate
title PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
spellingShingle PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
Almeida, Juniele Rabelo
Public History
Democratic Education
Narratives
Public History
Democratic Education
Narratives
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
title_short PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
title_full PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
title_fullStr PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
title_full_unstemmed PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
title_sort PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
author Almeida, Juniele Rabelo
author_facet Almeida, Juniele Rabelo
Caldas, Renan Rubim
author_role author
author2 Caldas, Renan Rubim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Juniele Rabelo
Caldas, Renan Rubim
dc.subject.por.fl_str_mv Public History
Democratic Education
Narratives
Public History
Democratic Education
Narratives
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
topic Public History
Democratic Education
Narratives
Public History
Democratic Education
Narratives
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
Historia Pública
Educación Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
História Pública
Educação Democrática
Narrativas
description This article, within the interface between Public History and Education, aims to  Partido”  (PCESP)  is  resisting  the  ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy  in  their profession,  promoting  a  public  discussion  to  defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the  audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/9605
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10008
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10009
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10010
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10011
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10012
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91
Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 66-91
Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91
Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313245217390592