PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359 |
Resumo: | This article, within the interface between Public History and Education, aims to Partido” (PCESP) is resisting the ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education. |
id |
UFT-8_d769ef0c74d9f5375ad460271ec3d08b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3359 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narrativesISTORIA PÚBLICA Y EDUCACIÓN “Profesores contra el proyecto Escuela Sin Narrativas en DebateHISTÓRIA PÚBLICA E EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA: “Professores contra o projeto Escola Sem Partido” - Narrativas em DebatePublic HistoryDemocratic EducationNarrativesPublic HistoryDemocratic EducationNarrativesHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistoria PúblicaEducación DemocráticaNarrativasHistória PúblicaEducação DemocráticaNarrativasHistória PúblicaEducação DemocráticaNarrativasThis article, within the interface between Public History and Education, aims to Partido” (PCESP) is resisting the ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education.Este artículo, en la interfaz Historia Pública y Educación, tiene como objetivo y sus narrativas contra los profesores. Se observa el debate público promovido por los “Profesores Contra Escuela Sin Partido” (PCESP) con la defesa de la educación firma la existencia del “adoctrinamiento ideológico” por parte de los profesores y, por otro, el PCESP, se opone al afirmar la libertad y autonomía docentes. La discusión se muestra urgente, en las fronteras de la historia pública, al valorizar: Las cuestiones socialmente vivas en la educación democrática en historia (debates públicos que van más allá de los espacios escolares y académicos); La educación histórica que comprende la relevancia de la “historia construidacom el contemporáneos) por la educación democrática.Este artigo, na interface História Pública e Educação, tem como objetivo analisar a resistência ao programa “Escola Sem Partido” (ESP) e suas narrativas ofensivas contra os professores. Observa-se o debate público promovido pelos “Professores Contra o Escola Sem Partido” (PCESP) com a defesa da educação democrática e plural. De um lado, o ESP afirma a existência da “doutrinação ideológica” por parte dos professores e, de outro, o PCESP se opõe ao afirmar a liberdade e autonomia docentes. A discussão mostra-se urgente, nas fronteiras da História Pública, ao valorizar: As questões socialmente vivas na educação democrática em história (debates públicos que ultrapassam espaços escolares e acadêmicos); A educação histórica que compreende a relevância da “história construída com o público” – a partir dos diálogos com movimentos (ativismos contemporâneos) pela educação democrática. Universidade Federal do Tocantins - UFT2017-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/335910.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 66-91Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-912447-426610.20873/uft.2447-4266.2017v3n2reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/9605https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10008https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10009https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10010https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10011https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10012Século XX/XXICopyright (c) 2017 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Juniele RabeloCaldas, Renan Rubim2022-03-04T13:22:04Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/3359Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:22:04Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives ISTORIA PÚBLICA Y EDUCACIÓN “Profesores contra el proyecto Escuela Sin Narrativas en Debate HISTÓRIA PÚBLICA E EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA: “Professores contra o projeto Escola Sem Partido” - Narrativas em Debate |
title |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
spellingShingle |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives Almeida, Juniele Rabelo Public History Democratic Education Narratives Public History Democratic Education Narratives Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia Pública Educación Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas |
title_short |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
title_full |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
title_fullStr |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
title_full_unstemmed |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
title_sort |
PUBLIC HISTORY AND DEMOCRATIC EDUCATION: “Educators against the Escola Sem Partido project” – A debate between narratives |
author |
Almeida, Juniele Rabelo |
author_facet |
Almeida, Juniele Rabelo Caldas, Renan Rubim |
author_role |
author |
author2 |
Caldas, Renan Rubim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Juniele Rabelo Caldas, Renan Rubim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public History Democratic Education Narratives Public History Democratic Education Narratives Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia Pública Educación Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas |
topic |
Public History Democratic Education Narratives Public History Democratic Education Narratives Historia Pública Educación Democrática Narrativas Historia Pública Educación Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas História Pública Educação Democrática Narrativas |
description |
This article, within the interface between Public History and Education, aims to Partido” (PCESP) is resisting the ” (ESP) project and its offensive narrative towards educators. On one side, ESP, a program that wishes to remove politics from classrooms, states that students are being “indoctrinated” by teachers; on the other, PCESP, ffirms that teachers must have freedom and autonomy in their profession, promoting a public discussion to defend democracy and pluralism in education. This is an urgent discussion to recognize history education (public debates that go beyond academia and schools), and a history education the audience,” based on the dialogue conducted with movements (contemporary activism) for democracy in education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2p66 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/9605 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10008 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10009 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10010 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10011 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3359/10012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91 Observatorio Magazine; Vol. 3 Núm. 2 (2017): Por una Historia Pública: comunicación Y ensenanza; 66-91 Observatoire Journal; Vol. 3 No. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91 Revista Observatório ; v. 3 n. 2 (2017): V. 3 N. 2 (2017) Por uma história pública: comunicação e ensino Abr-Jun 2017; 66-91 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n2 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174752920469504 |