A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cezari, Eduardo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Sousa, Jil-vanny da Silva Cunha, Cunha, Rogério de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582
Resumo: ABSTRACT We discuss briefly the development of the National Curriculum in Brazil for Early Childhood Education, and this is presented in the National Curriculum Common Base (BNCC). Explanaremos the principies and proposals of curriculum integration, including political processes related to the curriculum, and illustrating it as a possible way for curricular paying for this levei of education. With the studies and discussions proposed by BNCC, we see the possibility of this teaching literacy leveis, return to a welfare action, reducing it to take care of. It is necessary to give due attention to childhood education, understanding that this plays a socializing role, promoting the development of the identity of children, through various learning, conducted in interaction situations.
id UFT-7_ba7900e794c9ab9efe9e07e86e719a6a
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2582
network_acronym_str UFT-7
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculumA LA EDUCACIÓN EN BÁSICA COMÚN DEL NATIONAL CURRICULUM: critérios y propuestas para curriculumA EDUCAÇÃO INFANTIL NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: conceitos e propostas de um currículoCurriculumCurriculum IntegrationEarly Childhood EducationCurriculumCurriculum IntegrationEarly Childhood EducationCurriculumintegración curricularEducación InfantilCurriculumintegración curricularEducación InfantilCurrículoIntegração CurricularEducação Infantil.CurrículoIntegração curricularEducação InfantilABSTRACT We discuss briefly the development of the National Curriculum in Brazil for Early Childhood Education, and this is presented in the National Curriculum Common Base (BNCC). Explanaremos the principies and proposals of curriculum integration, including political processes related to the curriculum, and illustrating it as a possible way for curricular paying for this levei of education. With the studies and discussions proposed by BNCC, we see the possibility of this teaching literacy leveis, return to a welfare action, reducing it to take care of. It is necessary to give due attention to childhood education, understanding that this plays a socializing role, promoting the development of the identity of children, through various learning, conducted in interaction situations.RESUMEN Se discute brevemente el desarrollo dei plan de estúdios nacional en Brasil para la Educación Preescolar, y esto se presenta en el Currículo Nacional Base Común (BNCC). Explanaremos los princípios y propuestas de integración curricular, incluídos los procesos políticos relacionados con el plan de estúdios, y que ilustran como un posible camino para curricular pagar por este nivel de educación. Con los estúdios y discusiones propuestas por BNCC, vemos la posibilidad de que esta ensehanza los niveles de alfabetización, el retorno a una acción de bienestar, reduciéndolo a cuidar. Es necesario prestar la debida atención a la educación infantil, entendiendo que esto juega un papel socializador, promoviendo el desarrollo de la identidad de los nihos, através de diversos aprendizaje, llevado a cabo en situaciones de interacción.Abordaremos de forma breve o desenvolvimento do Currículo Nacional no Brasil para a Educação Infantil, bem como este se apresenta na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Explanaremos os princípios e propostas de uma integração curricular, compreendendo os processos políticos relacionados ao currículo, e ilustrando-o como possível caminho para uma integralização curricular para esse nível de ensino. Com os estudos e discussões propostos pela BNCC, vemos a possibilidade dessa alfabetização de nível de ensino, retornar a uma ação assistencialista, reduzindo-a ao cuidar. É necessário dar a devida atenção a Educação Infantil, compreendendo que essa cumpre um papel socializador, propiciando o desenvolvimento da identidade das crianças, por meio de aprendizagens diversificadas, realizadas em situações de interação.    Universidade Federal do Tocantins - UFT2016-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/zipapplication/x-gzipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/258210.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456Observatory Journal; Vol. 2 No. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475Observatoire Journal; Vol. 2 No. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475Revista Observatório ; v. 2 n. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-4752447-426610.20873/uft.2447-4266.2016v2n4reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/9043https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10579https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10580https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10581https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10582https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10583Século XX/XXICopyright (c) 2016 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCezari, EduardoSousa, Jil-vanny da Silva CunhaCunha, Rogério de Sousa2022-03-04T13:23:41Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/2582Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oai2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:23:41Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
A LA EDUCACIÓN EN BÁSICA COMÚN DEL NATIONAL CURRICULUM: critérios y propuestas para curriculum
A EDUCAÇÃO INFANTIL NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR: conceitos e propostas de um currículo
title A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
spellingShingle A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
Cezari, Eduardo
Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Currículo
Integração Curricular
Educação Infantil.
Currículo
Integração curricular
Educação Infantil
title_short A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
title_full A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
title_fullStr A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
title_full_unstemmed A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
title_sort A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
author Cezari, Eduardo
author_facet Cezari, Eduardo
Sousa, Jil-vanny da Silva Cunha
Cunha, Rogério de Sousa
author_role author
author2 Sousa, Jil-vanny da Silva Cunha
Cunha, Rogério de Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cezari, Eduardo
Sousa, Jil-vanny da Silva Cunha
Cunha, Rogério de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Currículo
Integração Curricular
Educação Infantil.
Currículo
Integração curricular
Educação Infantil
topic Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
Curriculum Integration
Early Childhood Education
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Curriculum
integración curricular
Educación Infantil
Currículo
Integração Curricular
Educação Infantil.
Currículo
Integração curricular
Educação Infantil
description ABSTRACT We discuss briefly the development of the National Curriculum in Brazil for Early Childhood Education, and this is presented in the National Curriculum Common Base (BNCC). Explanaremos the principies and proposals of curriculum integration, including political processes related to the curriculum, and illustrating it as a possible way for curricular paying for this levei of education. With the studies and discussions proposed by BNCC, we see the possibility of this teaching literacy leveis, return to a welfare action, reducing it to take care of. It is necessary to give due attention to childhood education, understanding that this plays a socializing role, promoting the development of the identity of children, through various learning, conducted in interaction situations.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582
10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/9043
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10579
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10580
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10581
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10582
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582/10583
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/zip
application/x-gzip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 2 No. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475
Observatorio Magazine; Vol. 2 Núm. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475
Observatoire Journal; Vol. 2 No. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475
Revista Observatório ; v. 2 n. 4 (2016): V. 2 N. 4 (2016) Comunicação: revisitando conceitos e teorias (Edição Especial 2 2016) Outubro 2016; 456-475
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2016v2n4
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313244252700672